adolescents-730

La majoria de manuals d’educació alimentària desaconsellen el fet de picar entre hores. No obstant, en el cas dels adolescents hem d’obrir un parèntesi perquè cal valorar les necessitats calòriques específiques i tenir en compte que el seu organisme reclama més nutrients, ja que s’està desenvolupant de manera accelerada. Per aquest motiu, és fàcil que tot i havent dinat dos plats i unes postres al cap d’una hora l’adolescent torni a tenir gana.

Així, quan demanen menjar entre els àpats principals, és recomanable saciar aquesta gana? Què passa amb l’augment de pes? Senzillament, res. Si tenen el pes adequat, menjar sovint evitarà que arribin al següent àpat amb massa gana. A més, els estudis confirmen que menjar amb més freqüència disminueix el risc de patir obesitat, hipertensió i hipercolesterolèmia. Això sí, aquests beneficis van lligats al fet de triar aliments saludables.

Alguns menjucs saludables

És important recordar que saludable no vol dir el mateix que poc calòric. Molts dels aperitius que us proposem són força calòrics, però com a contrapartida contenen nutrients essencials que els adolescents necessiten.

  • Opcions dolces. Fruites dessecades (orellanes, prunes, panses…), macedònia de fruita de temporada, compotes (de poma, pera o plàtan, però sense sucre), postres de civada, barretes de cereals amb fruites seques o xocolata, gelatina d’agar-agar amb fruita i iogurt grec o quefir amb mel, fruita, melmelada o melassa d’arròs.
  • Alternatives salades. Pa integral amb oli d’oliva i pernil, galetes de blat de moro o arròs amb formatge, bastonets de pa amb llavors, crispetes casolanes, fruita seca crua o torrada i sense sal, pickles (de cogombrets, cebetes, pastanaga) i torrades amb paté vegetal.

Més informació

  • Guía sobre alimentación infantil (Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición – AESAN).
  • Comer para crecer, María Josep Rosselló (Plaza y Janés)

 

Article escrit per:

Mireia Marín Antón. Dietista i experta en nutrició