Edurne Ubani a internet és coneguda com a Eva Muerde la Manzana, el títol del seu conegut blog on fa divulgació de la dieta paleo. Acaba de publicar el seu primer llibre, en format digital “Paleo sin excusas”, un compendi de receptes, menús i recomanacions alimentàries paleo únic. Seguint aquest enllaç poder descobrir tos els detalls del llibre i si sou socis d’Etselquemenges tenis un 20% de descompte. Trobareu el cupó per aplicar el descompte a l’àrea de socis.

-A qui li vas sentir per primer cop la paraula paleo?

Vaig descobrir l’estil de vida paleo fa uns vuit anys. En aquell moment no tenia cap malaltia greu, però sí que una llarga llista de xacres a les quals els metges no donaven importància. Només es limitaven a receptar-me medicaments per intentar amagar els símptomes i repetir-me que “això és el que hi ha, hauràs d’aprendre a conviure-hi”. Aquesta llista era extensa, però en resum es tractava de problemes digestius, restrenyiment, gasos, acne adulta, infeccions d’orina molt freqüents, al·lèrgies respiratòries severes i desequilibris hormonals. A més de tot això, pesava gairebé vint quilos més.EdurneUbani-t

De fet, va ser aquesta la raó per la qual vaig començar a cercar més enllà de les dietes que ja no em funcionaven (ja m’havia mentalitzat que els altres problemes m’acompanyarien tota la vida, però una encara era presumida).

Vaig començar a investigar. Un lloc em portava a un altre, i al final tots els camins anaven a Roma, que en el meu cas era la web de Mark Sisson, “Mark’s Daily Apple”, que va ser on vaig descobrir la dieta paleo. De fet, el nom del meu web en part és una dedicatòria a en Mark). Vaig començar llegint The Primal Blueprint i el llibre de Robb Wolf, vaig navegar per blogs americans i, a poc a poc, vaig anar posant en pràctica el que anava aprenent.

-Creus que els teus problemes de salut no es podrien resoldre sent més flexible, i introduint, per exemple, cereals integrals a la dieta?

Dins d’aquest món paleo, sóc una persona força flexible i oberta pel que fa a regles sobre la dieta. Prefereixo no basar les meves decisions alimentàries en preguntes com “Això és paleo?”, sinó en d’altres com “És aquesta una bona tria per a mi?”. De fet, avui en dia, i per les meves pròpies necessitats de salut, incloc certs aliments que no es consideren estrictament paleo, com els lactis crus i sencers, certs pseudocereals sense gluten i, fins i tot, ocasionalment, una mica d’arròs. Al cap i a la fi, opino que el concepte paleo és alimentar-se de la manera més adequada per a cadascú com a ésser humà únic i individual.

EdurneUbani-lDit això, abans de canviar la meva manera de menjar, feia el que es podia considerar una dieta força saludable: àpats casolans, cereals –tant integrals com no–, feia els meus propis pans a casa… Però el meu sistema digestiu estava tan malmès que al meu cos li costava absorbir molts dels nutrients dels aliments que formaven part de la meva dieta, a banda de la inflamació general que tenia causada per una sensibilitat al gluten no celíaca, que estava constantment alimentada per aquests cereals que consumia dia rere dia.

En uns mesos, no només em vaig aprimar, sinó que la meva salut també va començar a fer un tomb molt evident (per exemple, de no poder gairebé sortir al carrer per les al·lèrgies i estar totalment dopada a base d’antihistamínics, fins a desfer-me del tot fins de l’últim senyal que aquest problema hagués existit mai).

-Què és el més impactant que es nota quan es fa una dieta paleo?

Quan canviem a aquest estil d’alimentació, notem canvis molt positius. Experimentem tot tipus de transformacions a mesura que el cos es va equilibrant i creant homeòstasi.

Podria fer una llarga llista amb els canvis més comuns que sol experimentar la gent, però potser una de les coses més impactants seria l’augment dels nivells d’energia. En eliminar aliments inflamatoris i substituir-los per verdures, fruites fresques i greixos saludables, permetem que la nostra fisiologia funcioni de manera més eficient. Per descomptat, cada cos és diferent, però en general tothom funciona molt millor eliminant productes processats i conservants químics. A més, podrem dir adéu al “hangry” –aquesta combinació de hungry i angry en anglès que vol dir ‘famolenc’ i ‘enfadat), que sol ser molt comú per a moltes persones. Això passa quan baixen els nivells de sucre en sang i de sobte tenim gana acompanyada d’irritabilitat, cansament, desorientació i mareig. Quan canviem a aquest tipus d’alimentació, l’energia que aconseguim dels greixos, proteïnes i carbohidrats saludables es va alliberant a poc a poc durant el dia. El resultat és que els nivells de sucre en sang es mantenen estables i poques vegades experimentem davallades d’energia. La gana va apareixent de manera gradual sense els alts i baixos emocionals tan desagradables.

 “Podrem dir adéu al “hangry” –aquesta combinació de hungry i angry en anglès que vol dir ‘famolenc’ i ‘enfadat”

Altres beneficis poden incloure millores en la qualitat de la pell, reducció de l’acne, digestions més bones, disminució o eliminació de la inflor i els gasos, reducció d’al·lèrgies i problemes respiratoris, millor qualitat del son i pèrdua de pes, entre molts d’altres.

-Podem pensar que la paleo és una moda que passarà de llarg un dia o un altre?

En general, les dietes de moda serveixen per perdre pes a curt termini i solen fer servir trucs per amagar com funcionen de debò: una reducció extrema de la ingesta calòrica. Solen jugar amb la muntanya russa psicològica de l’automenyspreu i el desig d’obtenir resultats immediats, i s’aprofiten de la motivació a curt termini fins que la persona que fa dieta acaba desmotivada i se la salta, i finalment es culpa per no tenir força de voluntat. En resum: solen estar dissenyades per a un ús a curt termini, ja que són insostenibles. Se centren en la pèrdua de pes i no en la salut, i prometen beneficis miraculosos o afirmen coses que són massa bones per ser veritat.

És evident que la paleo és molt diferent de les típiques dietes de moda. En aquest estil d’alimentació hi ha una varietat saludable i sostenible d’ingredients. No és restrictiu: no es compten calories ni es redueix la mida dels plats fins al punt de deixar-nos constantment amb gana. A més la pèrdua de pes o la seva estabilització simplement és un extra afegit. L’objectiu principal d’aquest estil de vida és recuperar o mantenir la salut.EdurneUbani-a

És possible que el terme paleo mateix i aquestes imatges de cavernícoles que suscita la paraula i que es fan servir molts cops facin que el moviment de salut ancestral no sembli més que una altra dieta de moda. Si intentes imaginar la “dieta de moda dels homes de les cavernes”, potser pensaràs en coses com menjar carn crua (insostenible i restrictiu), un grapat de regles arbitràries (això és el que feia l’home del Paleolític) i un culte desgavellat amb seguidors llunàtics. Però aquesta és una caricatura que no té res a veure amb la dieta paleo de debò. Si aquest estil d’alimentació fos una moda, seria la moda més antiga del món, ja que d’una manera o una altra ens ha acompanyat durant milers d’anys.

“És possible que el terme paleo mateix i aquestes imatges de cavernícoles que suscita la paraula no sembli més que una altra dieta de moda”


La imatge troglodita potser anirà desapareixent –i això espero–, però la dieta paleo està desafiant les recomanacions desfasades sobre els greixos saturats, el colesterol, els cereals i la sal, i tindrem paleo per estona.

-Entre els qui segueixen una dieta paleo hi ha un tipus de persones amb una personalitat semblant?

Hi ha diferents tipus de persona que s’acosten a aquest estil d’alimentació per raons molt diverses. Hi ha esportistes que volen millorar rendiment, gent amb malalties cròniques, persones amb quadres autoimmunes i d’altres que no tenen res en concret, però que tenen de tot. També hi ha qui aparentment té bona salut, però està conscienciat i cansat de consumir productes processats i vol tornar a una forma més tradicional d’alimentar-se, prescindint de productes en capsetes de colors amb molt bon màrqueting. Potser, el que ens uneix a tots és que això no és una dieta passatgera, sinó un estil de vida que no només se centra en el que ingerim, sinó que comprèn altres apartats tant o més importants, com la qualitat del son, la reducció de l’estrès, passar temps en la natura i sota el sol, l’exercici i les relacions socials. Tota la resta acaba encaixant a mesura que ens escoltem el cos i l’acceptem com és: una màquina intel·ligent i precisa que requereix combustibles adequats per aconseguir un rendiment òptim en tots els sentits.

Si voleu adquirir el seu llibre “Paleo sin excusas” cliqueu a aquí.

Núria Coll

Núria Coll
Directora d'etselquemenges