Maria Pilar Ibern (Mataró, 1964), més coneguda com a Gavina, és energia en estat pur. Riallera, observadora, precisa, perfeccionista i pedagògica, fa més de vint anys que es dedica professionalment a l’art de la gastronomia i difon l’alimentació vegetariana en tallers, seminaris, articles i publicacions.

Ens trobem un matí a l’espai El Cullerot del Masnou, mentre elabora un menú capritxós que recomana a tothom que vulgui purificar i preparar el cos per a l’arribada de la primavera.

El menú capritxós de la Gavina

Amanida d’hivern capritxosa

Per a l’amanida: un enciam de fulla de roure, mig enciam Lollo Rosso, api tendre tallat a bocins, una pastanaga ratllada, vuit gírgoles, farina d’arròs (per enfarinar les gírgoles i fregir-les una mica), sal d’herbes, formatge de cabra i germinats de porro.

Per a la salsa: 1 culleradeta de mostassa, 1 culleradeta de miso de civada, 1 culleradeta de flocs d’algues per a amanida, 1 culleradeta de vinagre d’umeboshi, 4 cullerades de mel de romaní, crema de vinagre balsàmic per decorar el plat.

Pizza de carxofes i nous

Ingredients: 4 pans de sègol tipus xapata, 200 g de formatge danès o gouda, 100 g de mozzarella ratllada, 2 carxofes tallades a làmines fines, 100 g de nous, 2 tomàquets per sucar pa, oli d’oliva i orenga.

Pastís de peres amb xocolata

Per a la base: 200 g de farina d’espelta, 2 cullerades de sucre de canya, 100 g de mantega o margarina ecològica, 1 ou lleugerament batut, 2 culleradetes d’aigua.

Per al farciment: 200 g de xocolata negra, 125 g de margarina o mantega; 3 ous, 4 cullerades de sucre de canya, 2 o 3 peres.

Més informació: El Cullerot. C/ Sant Felip, 45. El Masnou. Tel.: 93 540 97 41

 

Amanida d’enciams variats, api, gírgoles i pastanaga amb salsa de miso, algues i mostassa; una pizza de carxofes, ceba i nous; i per postres, pastís de peres amb xocolata!

Sí! Aquest és un menú capritxós, pensat per a dies especials, en el qual juguem amb els contrastos de textures i colors. Tots els ingredients estan pensats per ajudar el cos a preparar-se per a la primavera. Comencem amb una amanida que combina aliments cuits –les gírgoles– amb aliments crus que ens aporten energia vital i ens refresquen, com l’api i el fonoll. Continuarem, després, amb una pizza vegetariana que juga amb el contrast de la verdura amb les nous cruixents i que incorpora carxofa, que ens ajudarà a netejar el fetge; i finalment un dolç llaminer fet a base de fruita i xocolata amb una massa de farina d’espelta, que és més fàcil de pair.

Tots els aliments ens aporten alguna cosa. Tots tenen propietats medicinals?

Seran beneficiosos si els sabem combinar i en mengem la quantitat recomanada. La carxofa, per exemple, és saníssima, però en excés ens podria irritar l’intestí.

Ja ha sortit dues vegades, la carxofa...

Ens ajuda a netejar el fetge, que és el rei de l’estació que comencem!

El rei?

En totes les estacions hi ha un òrgan que pren el protagonisme del cos i al qual hem de parar més atenció! És com si fos el president de l’escala. A l’estiu cal donar importància al cor, perquè fa calor i ha de treballar fort; a la primavera, en canvi, cal centrar-nos en el fetge, perquè està netejant els excessos de greixos i sucres que hem consumit durant l’hivern. L’hem de cuidar una mica més!

“Productes com els bolets, les maduixes o la mel ens ajudaran a despertar els òrgans sexuals”

I per on hem de començar?

Primer de tot prenent consciència de tot el que mengem, de manera divertida i plaent, i entenent que els aliments consumits ens beneficiaran i ens ajudaran a trobar-nos millor.

No sóc metge, ni tampoc tinc idea de les propietats dels aliments.

Amb quatre conceptes bàsics n’hi ha prou: no barregis proteïnes ni en mengis en excés, perquè et saturaran l’organisme i no tindràs bones digestions; no barregis dolços amb àcids; no barregis lactis amb àcids; no barregis hidrats de carboni entre si, i finalment juga amb els colors! Que sempre n’hi hagi tres al plat!

Ara ja és més fàcil. És primavera i ens llevem, què esmorzem?

Si necessites energia i ets una persona dinàmica, aposto per un entrepà de pa d’espelta, amb alvocat, olivada i orenga; si tens astènia primaveral, decanta’t per unes galetes d’arròs, amb melmelada de nabius, que aporta molta vitamina C i ferro, i una mica de pasta de sèsam, que ajuda a combatre el cansament mental.

Tinc entès que ets especialista en aliments afrodisíacs! La primavera és la millor època per incorporar-los a la dieta?

És un bon moment i ens ho demostra la intel·ligència de la terra, que en aquesta època ens ofereix fruita vermella, maduixes i mango, per a qui tingui problemes de depressió i de cansament.

Aquests aliments ens despertaran els òrgans sexuals?

La cuina afrodisíaca parla del respecte de l’amor cap a nosaltres mateixos. Si utilitzem ingredients que respectin el cos, estem elaborant cuina afrodisíaca. Tots els productes que tonifiquin l’energia del ronyó –que és el dipòsit de la nostra part més sexual– ens ajudaran a generar calor, que, en conseqüència, despertarà els nostres òrgans sexuals i tindrem més energia vital: els homes tindran més potència, i les dones, més libido. El gingebre, la cúrcuma, els bolets, les maduixes, la mel, la canyella… ens hi ajudaran!

Productes aptes per a tothom?

Per a tota la família! Aquí també fem tallers de cuina afrodisíaca per a nens. La setmana vinent, per exemple, elaborarem uns espaguetis d’espelta amb tofu i espècies (cúrcuma, curri, farigola, etc.); i una gelatina de maduixa amb llet d’arròs que tindrà forma de cor. Jugarem amb les olors i els colors, i aprendrem maneres noves de barrejar i de cuinar els aliments.

Com els beneficia aquest tipus de cuina?

El cos dels infants està creixent i és important que els donem una bona base. No els explico el significat de la cuina afrodisíaca, però és un recurs perquè descobreixin que productes com la llet d’arròs o la farina d’espelta poden ser tan bons i divertits com els més tradicionals. Un nen amb un cos saludable de petit arribarà a la vellesa en més bon estat.

On podem trobar totes aquestes receptes?

En el meu darrer llibre, Les 100 recetas más rápidas de la cocina vegetariana (Ed. Dofins); es tracta de la setena publicació que ha sortit al mercat des que em dedico a l’art de la gastronomia. Ara ens trobem en un moment dolç! He aconseguit que molta gent perdi la por a endinsar-se en la cuina vegetariana, de manera divertida i plaent.

Gemma Castanyer

Gemma Castanyer
Periodista