La Marta és una dona energètica, transmet calidesa, bones vibracions i vitalitat. La seva feina com a actriu la manté ben ocupada entre els escenaris teatrals, els assajos i altres projectes que està gestant. Ha representat Timó d’Atenes al Festival Shakespeare i la podrem tornar a veure fins el 30 de novembre, a la Biblioteca de Catalunya. Ens rep unes hores abans de l’actuació i ens explica perquè és tan important per a ella alimentar-se d’una manera sana.

Marta-Marco2

Quan vas entrar al món de l'alimentació saludable?

Vaig viure quasi vuit anys amb en Xavier Sabata, reconegut contratenor internacional i gran amic i la Judit Farrés, actriu, músic i gran amiga. Eren els anys d’estudi a l’Institut del Teatre i amb ells vaig començar a interessar-me per l’alimentació saludable i els bons hàbits. Teníem vint anys, però ja procuràvem menjar sa. No cal començar-se a cuidar quan ja ets gran, com més aviat aprenguis a menjar bé, tot això que tindràs guanyat!

Marta-Marco1

I tant!

I en tot aquest descobriment de la cuina saludable i de bons hàbits també va ajudar-nos l’amistat amb en Daniele Rossi, propietari del llavors anomenat Sésamo, restaurant vegetarià pioner a Barcelona del moviment Slow Food Catalunya. Així que les “males amistats” em van despertar l’interès per la cuina i l’alimentació saludable. [Riu.]

“Menjo poca carn i com jo dic –fent broma– de vegades sóc una mica conill, perquè m’encanten els vegetals i veig que em fan bé”

“Males amistats"? En tot cas, "bones amistats"!

Sí, la veritat és que he tingut molta sort de saber-me rodejar de gent interessant! I en el món del teatre, les arts escèniques i la televisió, qui més qui menys es cuida per intentar seguir el ritme! És una professió que et demana molta forma física i necessites estar preparat per aguantar hores d’assajos, tensions corporals, nervis; el cos ha de respondre.

Marta-Marco3

Quins canvis alimentaris has fet al llarg d'aquests anys?

Bàsicament he procurat menjar verdura i fruita cada dia, i en gran quantitat. Això és bàsic i ho faig des dels vint anys. També he deixat els refinats (sucre blanc, farina blanca) i consumeixo productes integrals. El darrer punt és intentar no menjar massa carn vermella.

Què t'agrada preparar-te per esmorzar?

El moment de l’esmorzar és el que més m’agrada de tot el dia! Em solc preparar un cafè amb llet de civada i em cuino cereals. Prèviament, prenc fruita.

Quins cereals et prepares?

Compro quinoa i civada i em preparo una espècie de porridge amb llet vegetal. Primer ho bullo tot i després ho barrejo amb la llet vegetal. És nutritiu i molt bo!

Marta-Marco4

De te, també en beus en algun altre moment del dia?

A primera hora necessito un cafè i és l’únic del dia que prenc. Després intento fer infusions sense cafeïna, perquè em costa beure aigua a seques. Això sí, quan faig teatre –entre funció i assajos– en bec molta!

“Les brioixeries industrials i els fregits, prohibits”

Què has eliminat de la dieta?

Les brioixeries industrials i els fregits; prohibits. A més, a casa som més de mel que de sucre! I si hi ha d’haver sucre, almenys, que sigui morè.

Hi ha cap corrent alimentari que segueixis (vegetarianisme, dieta macrobiòtica, dieta antioxidant) o combines diferents tendències en èpoques diferents?

No segueixo cap dieta al peu de la lletra; intento equilibrar vegetals, proteïnes i hidrats. Però veritablement menjo poca carn i com jo dic –fent broma– de vegades sóc una mica conill! M’encanten els vegetals i veig que em fan molt de bé! Menjo moltes amanides, molta verdura i fruita entre hores. Són vitamines i minerals que van directes a la sang!

Marta-Marco5

Què t'agrada cuinar?

Últimament, des que vaig ser mare, m’he decantat més pels dolços i els pastissos fets a casa. Perquè m’encanta el dolç i al meu fill també! I, la veritat, m’estimo més fer-li jo els pastissos utilitzant farines integrals i pocs greixos.

Explica, explica!

Aprofito la fruita que s’està posant madura i cuino amb productes que conec de locals de confiança i sense mantegues ni sucre blanc. Hi poso sucre morè o mel, cacau en pols, farina de garrofa, canyella…

Prepares sucs de fruita natural al teu fill, també?

Sí! A l’hivern m’agrada preparar sucs de taronja per a tota la família! Però quan és primavera, estiu o tardor hi poso les fruites de temporada! És una bona manera d’acostumar els nens a menjar fruita!

Marta-Marco6

I menja peix, el teu fill?

Per sopar, un dels clàssics és amanida lleugereta i peix a la planxa; o sopa amb peix. I sí que li agrada, sí! [Riu.] Per dinar, com que va a la llar d’infants s’emporta el dinar de casa. Li preparem arròs o verdura combinada amb una mica de proteïna animal o vegetal (tofu, seitan). Ara, com que vivim al Montseny, i la carn d’allà és molt bona, ecològica i de molta qualitat, també en mengem de tant en tant.

Quin és el teu hobby antiestrès?

Fa molts anys que surto a córrer i és el meu millor antiestrès! M’ajuda a respirar per ser a l’escenari, m’ajuda a repassar mentalment el text i a gaudir del Montseny! Fins i tot arribo a trobar algun bolet tot corrent! Cada dia surto a córrer tres quarts d’hora i torno renovada cap a la feina! Un altre moment antiestrès és el cap de setmana! Si entre setmana em cuido molt, el cap de setmana em permeto algun petit capritx, com una copeta de vi, o tastar els pastissos del meu fill! Durant la setmana faig bondat, però durant el cap de setmana penso que cal regalar petits plaers al cos, i a mi m’encanta el menjar! El secret és fer que els extres siguin per a moments de celebració!

 

Laura Basagaña
Laura Basagaña

Periodista

  @LauraBasagana