Pregnant woman cleaning her teethDesenvolupament del bebè segons Heidi Murkoff a Què es pot esperar quan s’està esperant
 (Ed. Medici): Amb la setmana 32 iniciem el vuitè mes d’embaràs. El bebè pesa 1800 grams i fa 47,5 centímetres. Aquests dies, a banda de créixer, s’està entrenant i preparant per al seu gran debut al món exterior. De moment tot és pràctica, pràctica i més pràctica: empassar, fer puntades, succionar, etcètera. Un altre canvi important és que la seva pell ja no és transparent sinó opaca, producte de l’acumulació de greix.

Alimentació de la mare: És certa la dita que “cada embaràs val per una dent?” Cal consumir més calci durant la gestació? Per què es debiliten les genives i sagnen més sovint?

Segons explica la odontòloga doctora Aina Arasa al seu blog “Cuidar la boca”, “els canvis hormonals provoquen la inflamació de les genives, fet que dificulta la higiene, afavoreix l’acumulació de placa i incrementa la inflamació, cosa que provoca sagnat i dolor”. En definitiva: “amb un canvi d’hàbits en la dieta i les dents debilitades s’afavoreix la formació de càries”.

Què podem fer per evitar-ho?

Yolanda Garcia, psicòloga i naturòpata especialista en infància i maternitat de l’IPF Sanitària Roger de Llúria, destaca la importància d’incorporar en la dieta aliments remineralitzants rics en calci, magnesi i fluor: “Per tal d’enfortir les dents de la mare seria recomanable que mengés algues, que aporten molts minerals, així com cereals integrals”. García també aposta per l’anomenat te de tres anys, que “conté calci i fluor i ajuda a enfortir les dents”. Alhora, recorda que tan important és incorporar aliments remineralitzants a la dieta com oblidar “els lladres de minerals”, principalment el sucre refinat.

Per la seva banda, Heidi Murkoff, a Què es pot esperar quan s’està esperant, proposa:

  • Incrementar el consum d’aliments rics en vitamina C (tres racions diàries) reforcen les genives i redueixen les possibilitats que sagnin. N’aporten les taronges, el raïm, el mango, la papaia, el kiwi, la pinya, el pebrot vermell, el bròquil, el tomàquet, la coliflor, els espinacs o el moniato.
  • Assegurar-se de prendre una quantitat adient de calci de manera diària (quatre racions segons Murkoff). A banda dels lactis també n’aporten el salmó, les sardines, el sèsam, les verdures de fulla verda frondosa, la col xina, la melassa, el tofu, les ametlles, les mongetes seques, les llavors de lli, els espinacs i el bròquil.
  • Raspallar-se les dents tres vegades al dia i també la llengua, fet que ajuda a combatre els bacteris i manté l’alè fresc.
  • Si després dels àpats no podem raspallar-nos les dents, un tros de formatge o un grapat de cacauets hi ajudaran. Tenen propietats antibacterianes.
  • Concertar una visita a l’odontopediatre (odontòleg especialista en nens i mares gestants) mínim una vegada al llarg de l’embaràs.

 

Atenció: La informació oferta en aquesta secció és genèrica –tant pel que fa a l’evolució del fetus, com a l’alimentació de la mare i a la complementació nutricional. Per tal de tenir un assessorament directe, es recomana consultar el ginecòleg o bé un nutricionista especialitzat.

 

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista