Evolució del bebè: el nadó pesa uns deu grams i fa una mica més de cin centímetres. Durant aquesta setmana s’estan formant els llits de les ungles de mans i peus, unes ungles que començaran a sortir d’aquí a poques setmanes i que ja es formaran en dits individuals, que s’hauran separat de les membranes interdigitals. Tot i que encara és impossible saber si és nen o nena, si es tracta d’una nena ja se li estaran formant els ovaris. En canvi, gràcies a l’ecografia sí que podrem observar que el fetus ja té característiques humanes, amb mans i peus en la part frontal del cos, les orelles en un extrem (que no serà la posició final), unes obertures nasals obertes a la punta del nas i la llengua i el paladar a la boca.

(Font: “Què es pot esperar quan s’està esperant”. Heidi Murkoff. Ed.Medici)

Alimentació de la mare: ferro, calci i proteïnes ben administrades

Som a punt d’acabar el primer trimestre d’embaràs i, per tant, cal seguir amb l’aportació extra de ferro, calci i proteïnes d’una manera equilibrada i repartida durant el dia. A continuació us oferim alguns consells bàsics per seguir des d’ara i fins al final de la gestació, amb l’objectiu que els aliments ingerits ens facin el màxim profit, tant a nosaltres com al nostre nadó. Seguint les indicacions de Montse Bradford a La alimentación de nuestros hijos (Oceano Ambar) cal:

a)    Establir un bon horari d’àpats: esmorzar, dinar i sopar, i fer-ho també si es necessita alguna aportació extra entre àpats

b)    Cap a la meitat de la gestació és possible que hàgim d’ingerir menys aliments però més sovint

c)    No estar-nos moltes hores sense menjar. Cal mantenir la glucosa a nivells estables

d)    Prendre’ns un temps adequat per a cada àpat

e)    No oblidar l’esmorzar! Ens sentiríem més cansats i faltats d’energia durant el dia. A més, fomentaríem picar snacks de poca qualitat

f)     Sopar al més aviat possible

g)    Evitar àpats de coccions pesades, amb molts olis i fregits

h)    Basar l’alimentació en plats recomanats i de bona qualitat. Prendre els aliments que necessitem però cuinats de manera atractiva, sensorial i emocional

i)     Cuina casolana, diària, amb simplicitat i varietat

j)     Promoure un ambient de pau i tranquil·litat, tant a casa com al nostre interior

k)    Observar els canvis i els missatges del nostre cos, satisfent els seus antulls

Si continueu amb marejos i nàusees us aniran bé les infusions d’anís verd i de menta. Recordeu completar els àpats amb aliments rics en àcid fòlic (verdures fresques de color verd, llevat de cervesa, quefir, fruita seca, plàtans, pinya, cereals integrals i llegums) (Font: Vincles. Àngels Torras i Míriam Tirado. Ed. Angle Editorial.

Atenció: La informació oferta en aquesta secció és genèrica –tant pel que fa a l’evolució del fetus, com a l’alimentació de la mare i a la complementació nutricional. Per tal de tenir un assessorament directe, es recomana consultar el ginecòleg o bé un nutricionista especialitzat.

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista