banc-aliments-destacadaEvolució del bebè: som a punt de tancar el primer trimestre i el bebè (que continua desenvolupant-se a un ritme trepidant) ja fa uns 7,5 centímetres. És de la mida d’un préssec, aproximadament. El cap suposa gairebé la meitat del total de la llargada, una mida que s’anirà equilibrant fins al moment de néixer, quan el cap serà una quarta part del pes de la criatura. Mentrestant, els intestins, que fins ara havien estat creixent dins del cordó umbilical, estant adoptant la seva posició en l’abdomen fetal. Aquesta setmana també es desenvoluparan les cordes vocals, amb les quals podrà parlar, plorar, i cridar molt!

Alimentació de la mare: menjar per dos. O no.

Una lectora de l’EQM ens ha escrit recentment i ens ha explicat que està embarassada de tretze setmanes i que no sap com gestionar la gana que arriba a tenir durant el dia. Algunes investigacions demostren que les gestants que esperen nens acostumen a menjar més que les que esperen nenes, fet que explicaria per què, de mitjana, els nens pesen més que les nenes quan neixen en el termini previst. Però si la futura mare espera una nena, i té tanta o més gana que la que espera un nen, us proposarem a continuació alguns aliments que us poden ajudar a calmar aquest cuquet i que són totalment recomanables, tant per a la gestant com per al bebè.

De fet, segons Heidi Murkoff a Què es pot esperar quan s’està esperant (Ed. Medici) durant el primer trimestre –quan el bebè encara és molt petit− una dona gestant només necessita ingerir un petit suplement calòric, equivalent, per exemple, a dos gots de llet i un bol de flocs de civada. Ara bé, si amb aquest berenar no en tenim prou i necessitem algun petit àpat entre hores, la nostra experta en nutrició natural i esportiva, Jordina Casademunt, ens ofereix les idees següents:

a) Llavors oleaginoses lleugerament torrades com ara pipes carbassa, gira-sol, sèsam, etc.

b) Fruita seca (orellanes, dàtils, nous, avellanes, ametlles)

c) Torrades d’arròs amb paté vegetal o, si es té ganes de menjar dolç, amb melmelada sense sucre o carobella (crema de garrofa i avellanes) o compota de fruita

d) Galetes integrals o galetes casolanes de civada

e) Iogurt d’arròs o iogurt de cabra amb melassa de cereals

Malgrat que la dita diu que una “embarassada ha de menjar per dos” això no és del tot cert. Cal que la mare arribi al pes òptim per al seu benestar i el del nadó, sempre sota el control i les revisions del seu ginecòleg. Menjar massa o massa poc no és recomanable, i pot ser perjudicial tant per la gestant com per al bebè.

Atenció: La informació oferta en aquesta secció és genèrica –tant pel que fa a l’evolució del fetus, com a l’alimentació de la mare i a la complementació nutricional. Per tal de tenir un assessorament directe, es recomana consultar el ginecòleg o bé un nutricionista especialitzat.

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista