pell-embaras-415

Desenvolupament del nadó

Aquesta setmana, el bebè assoleix els 15 centímetres de llarg i els 200 grams de pes (més o menys com un mango, però dels grossos!). Un mango que, com explica Heidi Murkoff a Què es pot esperar quan s’està esperant (Ed. Medicci), està recobert d’una capa greixosa de color blanc –semblant a un formatge d’untar– anomenada vèrnix caseosa que cobreix la pell del nadó i el protegeix del líquid amniòtic que el rodeja. Normalment la vèrnix acaba desapareixent a mesura que s’acosta el moment del part, però hi ha nadons que quan neixen encara en tenen. Sense aquesta protecció, probablement el bebè sortiria molt arrugat.

Alimentació de la mare: Com cada setmana d’embaràs (i com ja hem advertit en articles anteriors), és molt important que la mare incrementi la ingesta de ferro, proteïnes i calci. Alguns aliments ens poden ajudar a assimilar-los (sobretot el calci i les proteïnes), com les algues iziki i arame, les llenties, el bròquil i els naps.

Però en aquest cinquè més d’embaràs, i aprofitant que arriba el bon temps i que el sol comença a sortir amb força, dedicarem la setmana a parlar de la vitamina D i de l’efecte que té en la mare gestant i en el nadó. La vitamina D és fonamental en la formació de l’esquelet del bebè (cada vegada més gran), que només la pot adquirir a través de la mare; per tant, si aquesta no en té prou, al petit també n’hi faltarà. Tot i que l’anomenem vitamina, es tracta d’una hormona que l’organisme sintetitza per la pell a través de la llum del sol, per això es recomana fer passejos a primera hora del matí o de la tarda, quan el sol no pica massa fort.

Aliments que contenen vitamina D: Olga Cuevas recomana ingerir bolets xiitake i peixos blaus. També podem obtenir-la a través del rovell de l’ou o d’algunes llets enriquides.

Alguns beneficis de la vitamina D:

a)    Assegura una absorció intestinal adequada del calci.

b)    Afavoreix el desenvolupament intrauterí del nadó.

c)    Redueix el nombre de casos de nens amb baix peix en néixer.

Atenció, mares vegetarianes: Per assegurar-nos que ingerim prou vitamina D i si no podem exposar-nos al sol o bé tenim la pell molt fosca, seria recomanable revisar si la llet que prenem o bé el suplement prenatal (en cas que ens l’hagin receptat) inclou dosis de vitamina D. Les mares vegetarianes poden apostar per pans i cereals enriquits amb aquest component.

 

Gemma Castanyer
Gemma Castanyer

Periodista