L´especialista

Inici / L´especialista / Agnès Pérez 25 de juliol 2012

El cicle menstrual, un do de la natura

Quan una dona comença a prestar atenció al seu cicle i a valorar-lo com a part del seu sistema de guia interior, comença a sanar, tant en l'aspecte hormonal com en l'emocional, i disminueixen els símptomes associats a la menstruació.

Quan una dona dedica part del temps a observar les diferents etapes del seu cicle, respecta els moments emocionals que el caracteritzen i flueix amb la dansa de les seves hormones, obre la porta de la connexió amb capacitats creatives innates, i les pot desenvolupar amb tot el seu potencial, integrant les accions quotidianes amb el designi de la seva voluntat superior.

Avui dia, en part a causa dels prejudicis o de la infravaloració del poder cíclic femení, se’ns ha educat en la línia de rebutjar o ignorar la regla i de seguir amb el ritme imposat per la dinàmica sociolaboral, que fomenta la competitivitat constant, l’autosuperació constant i el fet d’estar sempre pendents dels altres o de la feina la major part del dia. I tot això encara que sigui a costa de la nostra salut, anul·lant certes molèsties menstruals amb fàrmacs que de fet poden ser eliminades fàcilment amb una alimentació adequada, cuidant-nos una mica més o simplement amb un suau remei natural (podeu consultar aquest article d’un número anterior).

La salut a través del respecte als nostres cicles:

Antigament, les dones es retiraven en grup per viure el seu moment menstrual, que era considerat màgic en moltes tribus matriarcals. S’apartaven de les tasques més pesades per poder descansar i viure l’energia psíquica inherent a aquest moment, exclusiu de la biologia de la dona.

Durant tot el cicle menstrual hi ha una retroalimentació entre la ment i el funcionament dels òrgans i glàndules. Les glàndules més importants relacionades amb el cicle menstrual són l’hipotàlem, la pituïtària i els ovaris, que guien el procés de les hormones produïdes pels òrgans i que són transportades pel cos a través de la sang. L’hipotàlem pot fer que augmenti la gana, el cansament o certes emocions fràgils que són característiques del moment premenstrual, i juga també un paper vital en els nivells d’estrès, que pot influir en el dolor menstrual i en el fet que la menstruació s’avanci o es retardi. Sovint és difícil, mentalment, compaginar la hipersensibilitat i la necessitat interior de recolliment durant la regla amb l’exigència externa d’extraversió, lògica, competència i objectivitat. Moltes dones senten que volen retirar-se i fer menys pels altres perquè el moment menstrual les empeny a estar per elles mateixes, i a la vegada senten que, socialment, no tenen permís per fer-ho. Això pot produir irritabilitat durant la menstruació i en els dies que la precedeixen.

Quan una dona comença a prestar atenció al seu cicle i a valorar-lo com a part del seu sistema de guia interior, comença a sanar, tant en l’aspecte hormonal com en l’emocional, i disminueixen els símptomes associats a la menstruació.

Miranda Gray, escriptora i estudiosa del cicle femení, diferencia diverses etapes que relacionen el cicle hormonal de la dona i l’estat d’ànim:

Després de la descàrrega menstrual, un cos sa se sent alliberat, net i amb l’energia renovada. Aquest és un moment ideal per fer activitats que requereixen claredat mental.

Entre el final de la menstruació i els dies que precedeixen l’ovulació s’incrementa el nostre positivisme a causa de l’augment progressiu d’estrògens, que produeix efectes antidepressius. També ens podem sentir més actives i amb ànims de fer esport (potser és el moment en què tenim més ganes de sortir a caminar per la muntanya o agafar la bici). És l’hora de passar a l’acció i emprendre nous projectes.

Quan ens apropem al període d’ovulació, ens tornem encara més actives, sociables i amb la necessitat de contactar amb altres persones, apassionades i radiants. Els estrògens LH (hormona luteïnitzant) i FSH (hormona foliculoestimulant) aconsegueixen els nivells més elevats de tot el cicle. Podem aprofitar aquesta fase per resoldre conflictes, quedar amb amics, família, per un sopar romàntic o per presentar els nostres projectes i idees als altres. És el cim del nostre potencial creatiu, que començarà a minvar una vegada passada l’ovulació.

Es pot associar perfectament el cicle femení amb el cicle lunar, que també es correspon amb els cicles de l’agricultura (sembres i recol·leccions) i, dins d’un enfocament més ampli, amb els cicles de la vida i de l’univers infinit.

“El nostre cicle és com el cicle d’una planta. Existeix un temps indicat per plantar les llavors, per créixer i desenvolupar branques, per deixar anar les llavors i per tornar a les nostres arrels”

Annie Shaw

Uns dies abans de la regla, la progesterona aconsegueix el seu pic més elevat, i en disminuir tant els nivells de progesterona i d’estrògens, comença la nostra etapa “fosca”, d’anar endins, potser amb una mica de cansament o amb poca energia física, però també amb tot el nostre potencial intuïtiu augmentat. És el moment d’escoltar els nostres somnis i les nostres emocions profundes. Aspectes que necessitem sanar s’estaran manifestant d’una manera o d’una altra. És el moment d’entrar en contacte amb el que ens vol dir la nostra veu interior, ja que podem obtenir les respostes que necessitem per conduir-nos cap al camí que ens pertoca. És una fase que pot ser destructiva però la podem redirigir cap a una fase creativa i alliberadora, de connexió amb el nostre inconscient i intuïció.

Durant la menstruació, el llindar entre el conscient i l’inconscient és molt fi. Afloren aspectes dels quals potser no ens havíem adonat en altres moments del cicle i és una bona oportunitat per connectar amb les nostres necessitats reals i establir un compromís amb la nostra transformació personal.

La menstruació és un estat ampliat de consciència, una fase per anar al que és essencial, per prioritzar, i, quan podem, per prendre’ns més temps per descansar. Aquesta és la fase reflexiva, el final del cicle, quan cauen els nivells hormonals. Un moment per aturar-se, avaluar, connectar amb el que realment és important per a nosaltres i deixar anar tot el que no ens beneficia.

Com més coneguem i respectem la nostra naturalesa cíclica, encara que sigui només amb petits passos o actes, més recuperarem, dins de nosaltres, una font de poder i autoestima que anirà creixent amb cada cicle.

Proposo que us prengueu temps per a vosaltres durant uns mesos, per conèixer o connectar amb el vostre cicle personal i menstrual. Una vegada us hàgiu observat, podeu anar més enllà i arribar a controlar la vostra fertilitat de manera natural, sense píndoles que anul·len la natura cíclica màgica i alhora terrenal de les dones i, per tant, el seu poder femení inherent.

“Una visió més àmplia de la fertilitat és aquella que no està determinada únicament per si es té o no un fill biològic. La fertilitat és una relació de tota una vida amb una mateixa”

Joan Borysenko.

Fixeu-vos-hi:

  • Els vostres pits no estan sempre igual. A vegades estan turgents, a vegades flàccids i algunes vegades súper sensibles.
  • Els genitals externs (la vulva), els llavis majors i menors no estan sempre igual. Si els mireu, si els sentiu, observareu aquests canvis que us informen, dia a dia, moment a moment, de l’estat fèrtil o infèrtil del vostre cicle.
  • No teniu sempre el mateix flux (consistència, color, olor…).
  • Observeu i descriviu les sensacions a l’interior del vostre ventre.
  • Preneu-vos la temperatura cada dia al matí abans d’aixecar-vos i observeu si varia en unes dècimes durant alguns dies al mes.
  • Tingueu també en compte els canvis en el vostre estat d’ànim durant el cicle. Són el missatge més subtil que envien les hormones.
  • Connecteu amb el vostre desig sexual: en teniu sempre les mateixes ganes? El plaer és sempre el mateix? Percebeu sempre el mateix amor?

Observeu, anoteu, exploreu i recopileu durant uns mesos totes les dades que pugueu sobre tots aquests canvis en un quadern. Per començar, podeu elaborar el vostre diagrama ampliant aquest que us estic facilitant. Diagrama cicle menstrual.

Article escrit per:

Agnès Pérez: Formada en Nutrició i Dietètica, Medicina Oriental i Macrobiòtica i en Cuina Energètica. Professora certificada de Ioga IYENGAR® a Zama i a la comarca del Garraf.

Correu electrònic: agnesmacrobiotica@gmail.com

Web: http://agnesmacrobiotica.blogspot.com.es/
http://cocinamacrobioticamediterranea.blogspot.com.es/
http://agnesperez.blogspot.com.es/

amunt

Tens el colesterol suposadament elevat? Doncs no et perdis la xerrada de divendres, 24 de març d'en Marc Vergés.