Com sobreviure sense cafè

Com ja sabeu, el cafè és una substància estimulant, gràcies a la cafeïna que conté, que sobretot es pren per aguantar més el ritme del dia a dia.

Tot i això, cal tenir en compte que el cafè no aporta més energia, sinó que actua de manera que inhibeix els senyals de cansament del cos. És a dir, bloqueja els sensors de cansament i fa que puguem estar més actius.

El cafè no aporta més energia, sinó que actua de manera que inhibeix els senyals de cansament del cos. És a dir, bloqueja els sensors de cansament i fa que puguem estar més actius.

Quan l’efecte del primer cafè del matí passa, no és estrany notar una baixada brusca d’energia, ja que el cafè havia camuflat els senyals de cansament i ara també s’hi suma l’esgotament d’aquestes hores que han passat. En aquest punt, si prenem un altre cafè, tornem a camuflar el cansament, i l’únic que aconseguirem és entrar en una muntanya russa de pujades i baixades d’energia al llarg de tot el dia que encara ens esgotarà més.

Si no se soluciona l’arrel del problema i es camufla amb cafè, és molt probable acabar amb una dependència excessiva d’aquesta substància.

A més, si hi poseu sucre, sumeu un altre factor que us portarà problemes, ja que el sucre també contribuirà a les baixades brusques d’energia a mig matí, i us farà més dependents d’una dosi contínua.

Si considereu que us fa falta el cafè del matí per fer coses i necessiteu prendre’n 2 o 3 al dia,  potser us hauríeu de plantejar: què faig malament per estar tan esgotat?

És cert que el cafè porta compostos bioactius, antioxidants i altres substàncies interessants i, per això, no passa res per prendre’n un sempre que se’n posi bé i sigui per gust, però no perquè el necessitem per funcionar.

Si voleu deixar el cafè per trencar el cercle viciós de dependència excessiva o perquè noteu que no se us posa bé, és probable que al principi us costi i el trobeu a faltar al matí, però hi ha substituts que us poden ajudar!

Us proposem tres solucions:

Com sobreviure sense cafè

  1. Xicoira soluble

La xicoira és una planta que durant molts anys s’ha fet servir com a substitut del cafè, gràcies al seu sabor amarg, molt similar.

Els principis amargs tenen propietats àmpliament reconegudes i amb molts beneficis per al cos: són importants per al bon funcionament del fetge ja que tenen propietats colerètiques (augmenten la producció de bilis) i colagogues (augmenten l’eliminació de bilis). Tot plegat ajuda a depurar el fetge, però també afavoreix una millor digestió dels greixos. Això no és cap novetat, ja que antigament Hipòcrates ja va reconèixer que els aliments amargs ajudaven a curar el cos.

A més, també ens ajuden a estimular la gana i resulten un bon aperitiu.

La xicoira conté minerals com el potassi, calci, magnesi i fòsfor, una combinació que afavoreix l’eliminació de líquids. És rica en vitamines (provitamina A, vitamina C i vitamines del grup B) i fibra soluble i, a més, conté un gran nombre d’antioxidants.

  1. Cafè de cereals soluble

A partir de l’ingredient anterior, també trobem moltes altres preparacions que ens ofereixen un substitut agradable al cafè. Es tracta de preparacions instantànies preparades habitualment amb una base d’ordi, sègol i xicoira, a les quals després s’afegeixen altres ingredients com gla, cigrons, ordi maltat, figues o blat. La composició depèn de cada marca.

Els cereals que acompanyen la xicoira aporten un punt de dolçor natural i fan que el gust amarg de la xicoira no sigui predominant.

A més, té un color i aroma força similar al cafè, amb el valor afegit que no porta cafeïna.

  1. Infusions

Com sobreviure sense cafè

Aquesta és una opció força més radical, ja que no estem parlant d’un substitut en color, aroma i gust similar al cafè. Es tractaria d’una alternativa força diferent.

N’hi ha amb infinitat de sabors; així doncs, si voleu passar del cafè a les infusions, és qüestió de triar i remenar per trobar la que més us agradi.

Si en voleu alguna que també aporti propietats beneficioses amargues, podeu decantar-vos per  dent de lleó, una de les plantes medicinals i comestibles més utilitzades tant en remeis naturals com en l’alimentació, o el boldo.

En cas contrari, podeu triar infusions de plantes depuratives, com la cua de cavall, o amb propietats digestives, com el fonoll o la marialluïsa. Plantes que ajuden a evitar males digestions i flatulències.

Si sou una persona nerviosa i que pateix estrès, també hi ha opcions tranquil·litzants i calmants com la melissa o la til·la.