De vegades comencem la setmana amb energia, bons propòsits i amb els àpats més o menys organitzats amb un criteri saludable, però altres cops la comencem enmig del caos i, gairebé sempre, cap a final de la setmana tot comença a trontollar.

Per sort, ja hi ha marques ecològiques que inverteixen en plats preparats sans, reconfortants, i que són una opció molt interessant per als dies que no tenim el temps ni les ganes de cuinar (sempre que no n’abusem ni es converteixi en un hàbit). D’opcions, en tenim moltes, però val la pena apropar-se a un supermercat amb oferta ecològica i aturar-nos una estona a llegir les etiquetes dels productes per assegurar-nos bé que els que triem siguin de qualitat i elaborats amb aliments tan reals com sigui possible.

Com triar un bon fastgood

Identificar un fast good llegint l’etiqueta

  • Ingredients: Són la part més important del producte, per això hem de llegir bé la proporció que tenen respecte de l’aigua que conté i fixar-nos que els aliments que inclogui l’elaborat siguin ecològics, frescos, de temporada i integrals.
  • Sucres: Busquem productes sense sucres afegits (sense maltosa, dextrosa, xarop de blat de moro, maltodextrina…), ni endolcidors artificials. És important prioritzar productes amb dolçor natural.
  • Valor energètic (Kcal): Sens dubte les Kcal ens donen informació sobre l’aportació energètic del producte, però contar-les té moltes limitacions. És important enfocar-se més en els nutrients i menys en les calories. En comptes de preguntar-nos si un producte engreixa, preguntem-nos si alimenta!
  • Additius químics: És important que triem productes sense additius en la composició: colorants, conservants, potenciadors del sabor… I prioritzem els més naturals com l’agar-agar per espessir i les espècies i herbes naturals que aporten sabor i aroma de forma natural.
  • Greixos: L’etiqueta indica l’aportació total de greixos. Cal estar atents a l’absència de greixos trans, que són perjudicials per a la salut. En realitat, més que la quantitat en greixos ens interessa l’origen i qualitat; triem, sempre que sigui possible, productes elaborats amb oli d’oliva verge extra.
  • Fibra: No és el mateix la fibra present en els aliments de manera natural que l’afegida artificialment per poder promocionar el producte com a ‘alt en fibra’. Si hi ha paraules com oligofructosa, inulina o polidextrosa als ingredients, és fibra afegida. És recomanable triar aliments sencers i integrals amb la seva pròpia fibra.
  • Sal: L’ús excessiu de sal és un recurs molt habitual dels fabricants per estimular el paladar i fer el producte més apetitós. Fixeu-vos si les sals són refinades i prioritzeu els productes amb sal marina o de l’Himàlaia i on la sal sigui l’últim (o dels últims) ingredients.

Som conscients que, moltes vegades, resulta complicat recordar tota aquesta informació. Així que us ho volem posar fàcil i recomanar-vos alguns productes elaborats amb ingredients ecològics, integrals, de temporada, frescos i sense additius químics, ni greixos trans, ni sal refinada, ni sucres afegits. Un bon fons de rebost saludable a punt per a emergències i dies complicats!

Com triar un bon fastgood

Els patés vegans cremosos que ens proposa Biocop, per exemple, són molt interessants perquè no porten llevat, soja, lactosa ni conservants, i tenen un contingut interessant en proteïnes gràcies a les pipes de gira-sol. Poden ser una opció excel·lent per menjar amb torrades o bastonets, per esmorzar, berenar o per fer un aperitiu improvisat amb amics. N’hi ha de tres sabors: tres pebres, de xampinyons i de remolatxa.

Com a plat principal també ens ofereix cremes de verdures lleugeres i molt nutritives sense lactosa ni conservants, amb gran quantitat de verdures, amb greixos saludables de l’oli d’oliva verge extra i sal marina. Una opció fabulosa per no renunciar a la ració de vegetals a cada àpat. Les trobareu en tres sabors diferents per poder variar: moniato i pastanaga, carabassó i menta,  pastanaga i llentia vermella.

I, finalment, un imprescindible: el brou. Biocop ens ofereix dos brous reconfortants: un de verdures vegà i un altre de pollastre tradicional, elaborats amb productes frescos, cuinats durant tres hores i finalment colats (no filtrats) per maximitzar la concentració de nutrients. Són una opció fantàstica per menjar sols, amb una mica de pasta o quinoa i per fer servir en altres elaboracions com cremes, arrossos, fideuades o estofats.

Assegureu-vos de tenir un rebost ben carregat amb productes fast good de veritat per rescatar els dies que necessiteu un descans de la cuina i temps per a vosaltres; de ben segur que us resoldran més d’un àpat!