Amb plàstic, no és ecològic! En aquest article us explicàvem la contradicció ambiental que suposa envasar i adquirir un producte ecològic envasat en plàstic, sobretot, si és d’un sol ús. Aquesta mala pràctica a la qual els consumidors i la indústria ens hem habituat posa en risc la salut del planeta. El plàstic és un material no reciclable del tot que s’acaba amuntegant en grans abocadors o envaint mars i oceans, amb totes les conseqüències negatives que això comporta per a la biodiversitat i l’entorn, tal i com us explicàvem en l’article “Bye bye plàstic“.

No obstant això, la guerra contra els plàstics ja ha començat. ONG, activistes, partits polítics ecologistes i part de la indústria eco ja s’han posat les piles i han començat a implementar accions per eliminar els plàstics de les nostres vides.

Fleca dels supermercats Veritas

En el cas dels supermercats, des de fa uns anys, a casa nostra, les bosses de plàstic s’han de pagar a 5 cèntims d’euro, però aquesta mesura implementada pel Govern central és clarament insuficient, ja que no ha frenat la producció de plàstic ni ha aconseguit expandir l’ús de les bosses de roba reutilitzables entre els consumidors.

Conscienciats de la necessitat de reduir i eliminar el plàstic d’un sol ús, els supermercats Veritas van ser pioners a eliminar les bosses de plàstic de caixa el 2010, i el 2016 van substituir les de la fruita i la verdura a granel per bosses compostables.

“Cap llei ho exigia, però no podíem oferir bosses de plàstic per convicció. Amb aquesta iniciativa hem estalviat al món més d’onze milions de bosses de plàstic i això ens converteix en el primer supermercat que elimina les bosses de plàstic”, afirma el director general de Veritas, Silvio Elías.

De fet, la cadena de supermercats ha impulsat des de fa anys diferents iniciatives de sostenibilitat ambiental per tal de reduir el seu impacte en l’entorn: el 2016, també va eliminar el bisfenol A dels tiquets de caixa i, fa poc, ha renovat els uniformes dels més de 500 treballadors que té amb cotons ecològics i reciclats.

Horitzó 2020: la petjada de carboni positiva

Bossa compostable de Veritas, elaborada amb blat de moro

Seguint en aquesta línia, Veritas s’ha marcat dos grans desafiaments a mitjà termini: el 2019, la cadena de supermercats ecològics vol fer un pas més cap a la sostenibilitat i eliminar els plàstics afegits dels productes que depenen directament de la seva gestió. Els productes més evidents són els que es venen a les botigues, com la bossa del pa de motlle o els envasats dels centres de producció pròpia, obrador de pa o la cuina d’aprofitament, però també cal tenir en compte els materials necessaris per a la logística, consumibles i proveïment de botigues.

Per al 2020, Veritas assumeix un repte encara més gran: “Que la petjada de carboni de Veritas sigui positiva el 2022. Això vol dir dues coses: reduir les emissions derivades dels processos de l’empresa i dur a terme pràctiques de segrest de CO2, el balanç del qual amb les emissions que emetem sigui positiu”, diu Elies. Entre les mesures que Veritas aplica en aquest full de ruta hi ha adaptar el repartiment amb vehicle elèctric i incorporar l’agricultura regenerativa, progressivament, entre la xarxa de proveïdors.

El pa amb tomàquet més sostenible

Veritas ha fet l’estudi del cicle de vida d’alguns dels seus productes, com el tomàquet raf, la barra de pa artesana i la crema de pastanaga per quantificar l’impacte que generen i detectar oportunitats de millora noves en els processos productius.

Els resultats de l’estudi, en el qual es comparen les emissions de CO2 de 22 barres de pa, mostra que la barra de pa artesana Veritas emet únicament 0,445 kg de CO2 eq/100 g, cosa que la converteix la segona barra de pa més sostenible d’Europa.[1]

En el cas del tomàquet, una de les hortalisses més representatives de la dieta mediterrània, l’estudi determina que el tomàquet raf produït per l’Horta de Carme a Camarles (Tarragona) exclusivament per a Veritas emet únicament 0,21 kg CO2 eq/kg, cosa que el converteix en el més sostenible d’Espanya.[2]

“Durant l’últim any hem elaborat una guia de compra verda que permet identificar materials amb igualtat de prestacions, però més sostenibles, per poder reduir considerablement la quantitat de plàstic que fem servir”, afirma el director general de l’empresa.

Gràcies a accions com aquestes, Veritas s’ha convertit en el primer supermercat d’Europa BCorp, un certificat que garanteix el compromís empresarial amb la societat i el medi ambient.

[1] Estudi petjada de carboni de la barra artesana. Fet per la consultora independent EIG – EcoIntelligentGrowth (2015 -i estimació 2016).

[2] Estudi petjada de carboni del tomàquet raf. Fet per la consultora independent EIG – EcoIntelligentGrowth (2015).

Marta Costa
Marta Costa

Periodista i Postgrau en Comunicació Alimentària.
Coordinadora de continguts d'Etselquemenges.

  @marta_coor