bonaEn Lluís Vidal és professor de l’assignatura de Nutrició a l’escola Escolàpies del Masnou. N’imparteix la matèria a alumnes de tercer i quart d’ESO des de fa tres cursos com a iniciativa pròpia, perquè ell, com a Biòleg, està especialitzat en alimentació, i perquè l’escola li va donar l’oportunitat de triar una optativa. D’entre totes les opcions, ell es va decantar per la de Nutrició. “Havíem tingut casos d’anorèxia i d’obesitat a l’escola, i vaig veure clar que els alumnes en necessiten una educació específica”.

En Lluís ha aconseguit el que sempre ha dit i repetit el xef Ferran Adrià i que també sosté el millor cuiner del món, en Joan Roca: “L’alimentació ha de ser matèria d’estudi a l’escola, perquè és cultura”.

A l’hora d’aportar els coneixements i d’atreure l’atenció dels estudiants, en Lluís té unes bones estratègies. “La moda, les models i els futbolistes són un esquer perfecte, perquè a partir d’aquí els en vaig explicant la matèria”. En una de les classes a la qual Etselquemenges assisteix, el professor reparteix llistes d’aliments als alumnes perquè, per equips, decideixin un menú saludable i equilibrat que estigui format per primer i segon plat.

Com a expert en bioquímica de la nutrició, en Lluís sap explicar als alumnes que els aliments integrals són millor que els refinats, per què s’absorbeixen millor i per què no provoquen pics de glucèmia. També els parla dels aliments de proximitat i de temporada, que sempre tindran més nutrients que els que han viatjat per tot el món en cambres refrigerades fins que han arribat a taula.

“Aquest curs, per fi, m’he adonat que els estudiants ja no valoren positivament el menjar ràpid, i m’han arribat a dir que prefereixen quedar per berenar a casa d’un company, que anar al McDonald’s un dissabte a la tarda”, comenta en Lluís, que també ha impulsat la creació local de l’Slow Food Maresme.

En Lluís també ha notat que aquest curs, amb diferència respecte dels anteriors, els alumnes mengen més verdura; “l’accepten molt més”. Amb la fruita, però, encara hi ha molta feina per fer. I justament aquest fet, per al Lluís, ja és un èxit de l’assignatura. “No sé ben bé què deuen explicar els alumnes a les famílies de tot el que fem a l’aula, però que ells em diguin que el Macdonald’s els deixa d’agradar i que la verdura els agrada, em satisfà”.

Mentrestant, els alumnes de 4t d’ESO (vegeu-los a la foto) han acabat la tasca de crear menús saludables. Tenen la teoria ben clara: han decidit que cal fer cinc àpats al dia, perquè, diuen, “és millor menjar cada tres o quatre hores, que menjar molt amb moltes hores de distància”. N’hi ha un que ha comentat que un dia es pot optar per una lasanya preparada i escalfar-la al microones. El professor té la resposta preparada: “Si és una opció d’un dia, i no la de cada dia, doncs certament no passa res”.

bona 2Abans que acabi la classe, en Lluís encara els té més matèria preparada. “De vegades consultem el vostre web, perquè els ensenyo articles i els treballem”, diu. Altres cops, els posa documentals, com ara El plat o la vida, de la Nani Moré.

Tornem, però, al que té preparat per acabar la classe. Els avança què són els transgènics i els parla de Monsanto com a gran monopoli de les llavors de tot el món i impulsora dels transgènics, que estan en fase d’estudi, tot i que encara no se sap com actua en la salut una llavor transmutada. “Us ho explicaré a la propera classe; de moment avui acabem sabent ben bé què hem de menjar, per fer-ho de manera saludable”.

 

Trinitat Gilbert
Trinitat Gilbert

Periodista

  @trinigilbert   @trinigilbert