Per fora és de color verd intens i és més gran que el plàtan comú; per dins, és de color blanc i de textura farinosa. És menys dolç per la gran quantitat de midons que conté. Es coneix com a plàtan mascle, plàtan verd, plàtan per coure o hartón; en anglès, plantain.

El plàtan mascle és originari de l’Àsia. Creix de manera natural des de l’Índia fins a la Xina. Es va introduir a l’Àfrica i ara ja es cultiva a zones tropicals i subtropicals de l’Amèrica Llatina. És la planta herbàcia perenne més alta del món i pot arribar a fer uns quinze metres. És un dels aliments bàsics en països com Cuba, la República Dominicana, Puerto Rico, Veneçuela, Colòmbia o Guatemala.

És de la família de les musàcies, en concret Musa balbisiana. S’han fet múltiples hibridacions des de les espècies més salvatges que han donat moltíssimes varietats de plàtans i bananes.

Encara que no sigui habitual en la nostra gastronomia, s’està introduint especialment en dietes evolutives, que eviten els cereals i exploren altres fonts d’hidrats de carboni com tubercles, arrels i hortalisses dolces. El podeu trobar en botigues llatines, paquistaneses o hindús.

Propietats nutricionals

El plàtan mascle comparteix certes semblances amb el plàtan comú quant a minerals i vitamines. La diferència principal és en el tipus d’hidrats de carboni. És baix en greix i proteïna. Per cada 100 g té 122 kcal. Vegem les propietats més destacades que té:

  • Hidrats de carboni complexos: en forma de midó, a diferència del plàtan groc, que majoritàriament és glucosa i fructosa (per això és més dolç).
  • Fibra: conté fibra soluble i insoluble. En el cas de la fibra soluble, trobem midó resistent tipus 2. Una vegada cuit, la major part del midó es torna digerible com a resultat de la gelatinització. Si es guarda a la nevera, el midó es retrograda i es torna midó resistent tipus 3, aliment beneficiós per a la microbiota (efecte prebiòtic), tal com passa amb la patata cuita i refredada.
  • Minerals: és un dels aliments més rics en potassi, important per restaurar l’equilibri entre sodi-potassi i evitar la pressió arterial alta. També té força magnesi, que regula la formació òssia i ajuda al bon funcionament del cor i els músculs.
  • Vitamines: destaca en vitamina C, antioxidant que combat els radicals lliures i que ens protegirà de l’envelliment, i ajuda a reparar teixits. També té vitamina A, antioxidant i protector de la pell i la vista, i vitamina B6, implicada en el sistema nerviós i immunitat.

Efectes sobre l'organisme

  • Sistema digestiu: beneficiós si es menja bullit. Útil en cas de restrenyiment per la fibra soluble i insoluble; en malalties inflamatòries intestinals per l’efecte prebiòtic del midó retrogradat, i també en cas de gastritis per la propietat demulcent del midó que protegeix la mucosa.
  • Hipertensió: tot el potassi que conté el fa beneficiós per evitar la hipertensió, ja que compensa l’excés de sodi de la dieta.
  • Esportistes: el potassi i el magnesi són molt interessants per als esportistes tant abans com després de l’exercici. Van molt bé per evitar rampes quan es fa esport i ajuden a recuperar els electròlits que es perden per la transpiració i desgast musculoesquelètic durant la pràctica o la competició.
  • Diabetis: si es cuina i es refreda, aconseguim midó retrogradat, que passa intacte pel tracte digestiu sense causar pujades de glucosa en sang, a banda de ser un prebiòtic fantàstic per a la microbiota.

Canvis vitals

  • Gastritis: és un remei tradicional usat per tractar la gastritis. Alleuja tant la sensació d’acidesa com de cremor estomacal. La gastritis es pot complicar en úlceres.
  • Úlceres: a l’Índia el donen en forma de pols per prevenir i tractar les úlceres. També va bé per eliminar molèsties digestives, com gasos i indigestió. S’ha vist que és gràcies a l’efecte d’un bioflavonoide anomenat leucocianidina que protegeix la mucosa gàstrica i afavoreix la cicatrització.
  • Cicatrització: la pell del plàtan mascle s’ha usat com a remei popular per accelerar la cicatrització de ferides o cremades. Simplement s’ha de posar a sobre de les ferides.

Com es cuina

El plàtan mascle es pot consumir cru, però no és gaire comú, ja que l’alta concentració de midó fa que sigui molt indigest. N’hi ha que l’afegeixen als batuts tal qual, però si el bulliu abans serà més digestiu.

Per bullir-lo es tallen trossos d’uns dos dits i es fa un tall transversal a la pell. Quan s’obre, ja està cuit. Seria la millor opció per beneficiar-se dels nutrients i propietats que té. També es pot guisar, fer al forn o fregir (menys saludable) en opcions dolces o salades.

Una de les receptes més típiques i més conegudes són els patacons fregits, a la zona del Carib. A la República Dominicana també es cuina amb carn i formatge. A Guatemala el bullen i se’l mengen amb mel. A Puerto Rico el ratllen i el fregeixen en nius (arañitas de plátano). Al sud-est asiàtic es fa servir com a vegetal per fer curris.

Hi ha alguns plats tradicionals que són d’origen africà i que, quan arriben a l’Amèrica Llatina, tenen versió pròpia. Un exemple clar és el plàtan mascle bullit i aixafat que es coneix com a mofongo a Puerto Rico. A la República Dominicana se’n diu mangú i fan una recepta més elaborada amb verdures, pollastre, gambes o cranc (se serveixen com a acompanyament o farciment).

Quan hi ha excedent de plàtan verd s’asseca o es tritura per obtenir una farina que després es fa servir per fer pastissos o pans.

Receptes bàsiques

Plàtan mascle cru i cuit

El plàtan mascle pot servir per substituir patates o cereals. Als països d’origen és un aliment bàsic com a font de carbohidrats; per a nosaltres és una alternativa més.

La nostra dietista Gina Estapé va crear una recepta molt fàcil i deliciosa de tacos de plàtan mascle amb salsa d’alvocat cru i llagostins. És una base de tacos que podeu farcir del que vulgueu!

Altres idees interessants són:

  • Pa de plàtan verd: es pot fer amb el plàtan sencer o directament amb farina de plàtan. “Més que lletuga” proposa una idea molt fàcil i ràpida amb plàtan sencer, ous i sal al seu web.
  • Crackers cruixents: recepta evolutiva del blog “Eva muerde la manzana”. Només hi ha plàtan, mantega o oli de coco, sal i espècies. Podeu veure la recepta al seu web.
  • Boletes amb cacau: és la mateixa idea que les boletes de moniato. Una alternativa de postres saludables o snack entre hores.
  • Xips: cal tallar el plàtan molt fi i coure’l al forn. Genial com a aperitiu o acompanyament.
  • Patacons fregits: cal tallar trossos de 2 cm de gruix i fregir-los en oli de qualitat (d’oliva verge, de coco o ghee) que els cobreixi bé. Una vegada fregits, s’aixafen amb un got. En algunes receptes es tornen a fregir fins que queden ben daurats. També s’hi poden afegir espècies. Al Carib i altres països de l’Amèrica Llatina són un acompanyament per a qualsevol plat.

Resum

El plàtan mascle és una font excel·lent de potassi i magnesi, que eviten rampes i reposen electròlits. en esportistes. Útil per a problemes digestius i amb efecte prebiòtic si es cuina i es refreda.

Lluca Rullan

Periodista i dietista integrativa



Lluca Rullan

Ara pots demanar cita amb la
Lluca Rullan a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic