Vols saber la resposta?

Doncs ara pots… perquè hi ha una aplicació per a mòbils anomenada Abouit, una eina amb la qual l’usuari pot analitzar i comparar els productes que vol comprar per mitjà d’unes puntuacions que indiquen quins  productes són els més segurs i sans, quins són fabricats per les empreses més responsables socialment, i quines són les que respecten més el medi ambient. Així que podràs saber si al mercat hi ha cereals més saludables per als teus fills, i la propera vegada que vagis al supermercat, potser canviaràs de marca. Podràs comparar els cereals que compres habitualment amb altres marques en un moment: només has de passar el codi de barres per l’escàner del mòbil, i si el producte està registrat (actualment tenen uns 15.000 productes a la base de dades, que, per cert, està en creixement continu), t’apareixerà tota la informació del producte.

Com funcionen les puntuacions Abouit?

Abouit avalua tres aspectes dels productes que fabrica una empresa, i els assigna una puntuació de 0 a 10 (0 és la pitjor puntuació, i 10, la millor):

  • La salut: té en compte els riscos per a la salut que té un producte alimentari, cosmètic o de neteja.
  • La societat: avalua l’impacte que té una empresa mitjançant les seves polítiques i actuacions de responsabilitat social corporativa analitzant els indicadors fonamentals de les seves polítiques socials: drets humans i laborals, comunitat i acció social, transparència corporativa, anticorrupció, client i consumidor.
  • El medi ambient: analitza l’impacte que té el fabricant d’un producte sobre el medi ambient.

A partir d’aquests tres balanços es calcula la nota global del producte, que també va de 0 a 10 punts.

Fer servir l’app és força senzill, es pot veure la informació de productes de dues maneres. D’una banda, es pot escanejar el codi de barres del producte, i si és a la base de dades Abouit, apareixerà tota la informació, la puntuació global i les puntuacions per blocs (salut, societat i medi ambient). També es poden buscar productes per apartats, com ara galetes en general, que es troben en la categoria de supermercat–alimentació–galetes. S’hi poden veure totes les galetes i puntuacions i tenir una visió general sobre les més ben puntuades i les més mal puntuades.

Els orígens

Tot va començar l’any 2013, quan Tabaré Majem i Xavier Javaloyas preparaven un documental que tractava sobre l’impacte social i mediambiental de la crisi econòmica. Van quedar impactats per les històries i els casos que van investigar, i van voler fer alguna cosa per provocar un canvi. Així, el 2015, neix la idea d’Abouit, i el 2017 el projecte es fa realitat.

Consum responsable

En realitat és molt senzill: si ningú compra un producte fabricat amb explotació infantil, no es ven, i per tant es deixarà de fabricar, perquè ningú fabrica una cosa que no es ven, oi? I si ningú compra un desodorant amb ingredients tòxics, el fabricant haurà de modificar els ingredients que el componen, oi que sí?

El poder del consumidor és gran, perquè si no compra, el fabricant no ven, i no guanya. I si fem la compra segons els nostres principis, aportarem el nostre gra de sorra per construir una societat millor.