Red onion preserved in jar, with onion and garlic on table

Què són els FOS?

Per explicar què és un fructooligosacàrid ens hem d’imaginar un collaret de perles. Cada perla individual és un monosacàrid -una sola molècula de sucre simple, glucosa o fructosa. Quan tres d’aquestes perles o més s’uneixen, la molècula resultant s’anomena un oligosacàrid. Oligo significa “uns quants”. El prefix fructo vol dir que cadascuna de les perles individuals és una molècula de fructosa. L’única diferència entre els FOS i la inulina és la llargada del collaret.

Ara que ja sabem una mica més de química, parlem una mica més d’anatomia i de nutrició. Els fructooligosacàrids i la inulina són cadenes de molècules que es troben de forma natural en algunes fruites i verdures com l’arrel de la xicoira, la ceba, l’all, els plàtans, els espàrrecs, el blat, entre d’altres. Els FOS de fonts vegetals tenen diverses característiques interessants:

  • Tenen un gust dolç (aporten entre un 30 i un 50% aproximadament de la dolçor del sucre blanc).
  • Contenen fibres solubles que combaten el restrenyiment.
  • Actuen com a prebiòtics que augmenten la població de la microflora intestinal beneficiosa.
  • Incrementen l’absorció de calci.
  • Ajuden a reduir el colesterol a la sang.

És important destacar que, amb un consum regular de fruites i verdures podem aconseguir tots aquests beneficis.

Els FOS s’utilitzen per millorar el sabor dels productes i disminuir la quantitat de sucre que s’hi afegeix

Ara bé, els FOS també es poden obtenir artificialment a través de mètodes d’extracció químics. Normalment es produeixen a partir d’arrels de xicoira o altres plantes i es venen com a líquid o en pols. Actualment empreses de probiòtics i productes làctics (com iogurts o preparats infantils) afegeixen FOS i inulina, obtinguts artificialment, com a additius als seus productes. També es fan servir en cereals, barretes i caramels.

Què fan els FOS?

Els FOS tenen un gust dolç i s’utilitzen per millorar el sabor dels productes i disminuir la quantitat de sucre que s’hi afegeix. Els FOS també són una fibra que no podem digerir i per tant són transportats fins a l’intestí gros, on serveixen d’aliment a bacteris i produeixen fermentació. Algunes espècies de Lactobacillus, uns bacteris que formen part de la flora protectora de l’intestí gros sembla que tenen tendència a alimentar-se i, per tant, a fermentar inulina i FOS. Per aquest motiu els FOS es presenten com un probiòtic que alimenta els bacteris bons de l’intestí.

Tot són beneficis?

La inulina i els FOS només són menjar per als bacteris bons? Bé, aquí és comença el debat. Les empreses que produeixen i venen FOS diuen que sí, però alguns estudis científics i webs especialitzats no els veuen amb tan bons ulls. Per exemple, estudis recents han demostrat que els FOS afavoreixen també el creixement de Klebsiella, un bacteri que produeix permeabilitat intestinal.

Quan els FOS s’afegeixen com a additius alimentaris, i que són productes refinats i més concentrats, poden produir una sobrecàrrega a l’intestí que causi inflor, flatulència i incomoditat

Un altre estudi fet per científics holandesos del Centre de Ciències dels Aliments de Wageningen ha arribat a la conclusió que el consum de FOS produeix inflamació abdominal, flatulències i irritació de la mucosa intestinal. Aquest estudi es va fer en un grup de 34 homes sans d’entre 18 i 55 anys. Els participants es van dividir en dos grups. Un grup va consumir (durant 2 períodes de 2 setmanes cadascun) 3 gots al dia de llimonada que contenia 20 grams de FOS i un marcador de permeabilitat intestinal (CrEDTA). L’altre grup va prendre llimonada, també 3 cops al dia, però amb 6 grams de sacarosa (un placebo). Tot i que en aquest cas no es va observar que els FOS augmentessin la permeabilitat intestinal, els que van prendre llimonada amb FOS van presentar irritació de la mucosa intestinal i molèsties gastrointestinals com ara gasos o distensió abdominal.

És perjudicial prendre FOS?

Tot i que els FOS presents de forma natural en certes fruites i verdures no suposen cap problema per a la salut intestinal, els FOS que s’afegeixen com a additius alimentaris, i que són productes refinats i més concentrats, poden produir una sobrecàrrega a l’intestí que causi inflor, flatulència i incomoditat a algunes persones.

Els nostres tractes gastrointestinals s’han adaptat per allotjar una gran varietat de bacteris i altres microorganismes i, a vegades o en persones especialment sensibles, pertorbar aquest equilibri pot tenir efectes no desitjats. Si formem part d’aquest grup, val més curar-se en salut i evitar els FOS afegits com a additiu.

Meritxell Costejà 

Fonts:

Institute of FoodTechnologists (IFT). “What are fructooligosaccharides and how do theyprovidedigestive, immunity and bonehealthbenefits?”.ScienceDaily. ScienceDaily, 16 July 2013.

Rashid, T., Wilson,C. and Alan Ebringer (2013). “The Link betweenAnkylosingSpondylitis, Crohn’sDisease,Klebsiella, and StarchConsumption”. Clinical and DevelopmentalImmunology, vol. 2013, Article ID 872632, 9 pages.

Ten Bruggencate, S.J.M. et al (2006). “DietaryFructooligosaccharidesAffect Intestinal BarrierFunction in HealthyMen”.Journal ofNutrition, 136(1): 70-74.