En molts dels meus tallers em fan la mateixa pregunta: podré seguir menjant cru durant la tardor-hivern? Oh, mare meva! Què faré?, em quedaré satisfet?

Aliments_de_tardor-730

En primer lloc sempre contesto: Abans de preocupar-te, despreocupa’t! La ment, que sempre s’avança, de seguida fa conjectures. Si fa mesos que seguiu aquest tipus d’alimentació, el cos s’està regulant, per la qual cosa no podeu saber com se sentirà quan comenci el fred.

En segon lloc dic: I què hi ha de dolent a escalfar l’aliment? Les vitamines i enzims es destrueixen a temperatures superiors de 45 ºC i nosaltres no solem ser capaços de posar-nos a la boca un mos que superi aquesta temperatura. Per tant, si volem preservar la vitalitat de l’aliment que ingerim: cuinar no, però escalfar sí.

Com puc escalfar els aliments crus perquè mantinguin el màxim de nutrients?

Hi ha maneres diferents de fer-ho:

  • Si tenim un tipus de batedora amb programació de temperatura, tenim un tresor. Moltes de les receptes que necessiten ser triturades es poden programar a una temperatura de 40 ºC.
  • Quan es tracti de sopes crues, es poden triturar amb aigua tèbia.
  • El cos és el millor termòmetre. Quan tenim l’aliment en una font de calor, el nostre dit serà el millor indicador; tindrem una temperatura correcta sempre que no ens cremem.
  • Una altra manera de temperar els aliments a les estacions fredes pot ser introduint-los a la deshidratadora o al forn a 45 ºC durant uns minuts, o senzillament deixant-los un estoneta a prop de la xemeneia, radiador o qualsevol altra font de calor que es tingui a casa…

 Les 10 claus per menjar cru a la tardor i no passar fred

Escalfar els aliments crus no és l’única opció per mantenir el cos calent. Tot seguit comparteixo 10 consells per mantenir-nos calentons durant les époques de més fred.

espècies

  1. Condimentar els plats amb espècies i beure infusions d’efecte tònic i càlid, com per exemple la cúrcuma, el gingebre, el comí, la canyella, la nou moscada, el clau o el cardamom.
  2. Augmentar una mica la ingesta de fruita seca, que aporten més calories. Cal recordar activar-los (deixar-los una nit en remull) perquè siguin més digestius i perdin els inhibidors enzimàtics.
  3. Preparar sopes i cremes triturant ingredients crus i incorporant aigua temperada per sota dels 45 ºC.
  4. Si cal, introduir verdures al vapor o cereals cuinats fins a un 25% de l’alimentació diària. Val més triar mill i blat negre o fajol, especialment indicats en aquestes èpoques de l’any perquè afavoreixen la calor interna. Una altra manera de menjar els cereals en cru és germinant-los i deshidratant-los; es poden afegir d’aquesta manera en caldos i cremes com a “pasta o arròs”.
  5. Prendre begudes tèbies (infusions, caldos de miso o de verdures deshidratades) i donar un punt de calor per sota de 45 ºC als plats amb batedora, deshidratadora, forn suau o calefactor.
  6. Menjar vegetals ecològics, locals i de temporada (per evitar que hagin passat per neveres que els conservin i n’apaguin l’energia vital).
  7. Portar roba d’abric bona amb teixits càlids i naturals, com el cotó i la llana.
  8. Mantenir-se actiu i fer exercici moderat que activi i tonifiqui el sistema circulatori durant les estacions de fred.
  9. Practicar respiracions profundes que relaxin i connectin amb el nostre centre. En el ioga kundalini hi ha la respiració de foc, un tipus de respiració abdominal molt efectiva per activar tot l’organisme i produir calor.
  10. Cercar els petits rajos de sol que ofereixi el dia i exposar-s’hi.

Estar sa no és només una qüestió d’alimentar-se d’una manera determinada, és més aviat una qüestió d’equilibri entre tots els aspectes de la vida; així doncs, tenir cert grau de flexibilitat té un paper molt important en la salut. No hem de forçar-nos, no hi ha res de dolent a completar l’alimentació crudivegana amb algunes verdures al vapor, germinats saltats i algun cereal cuinat com a blat negre o mill, que escalfen moltíssim l’organisme. Mentre l’aliment cuinat no cobreixi més d’un 25% dels plats diaris, continuarem obtenint els beneficis d’aquesta alimentació viva.

Així doncs, aquesta tardor-hivern no hi ha cap motiu pel qual hàgim de deixar de fer una alimentació basada en aliments crus si és que la tolerem bé i ens fa sentir amb gran vitalitat i salut.

Carla Zaplana
Carla Zaplana

Carla Zaplana, nutricionista i health coach

  @CarlaZaplana   @carlazaplana