oli de coco-730

Per què és tan beneficiós?

L’oli de coco verge de producció ecològica és una alternativa molt saludable a altres aliments rics en greixos que ens pot ajudar a millorar l’organisme ja que té propietats antioxidants, anticolesterol i estimuladores del metabolisme.

Resulta que té un metabolisme especial, precisament pel tipus de greixos que conté (àcids grassos de cadena mitjana, principalment àcid làuric). Un cop digerits, aquests greixos passen directament a la sang i arriben als teixits, on es transformen en energia i les cèl·lules els poden fer servir sense que s’emmagatzemin en forma de greix. Podeu llegir la llista de vitamines i beneficis nutricionals que tenen en aquest reportatge de la nostra dietista Montse Reus.

L’ingredient clau: àcid làuric

Segons la nostra nutricionista Lucía Redondo, l’oli de coco és bo precisament per aquesta proporció elevada d’àcid làuric, que no fa pujar els nivells de colesterol ni perjudica la salut cardiovascular i perquè és un tipus de greix riquíssim que només es pot comparar amb el de la llet materna. De fet, en l’alimentació d’un bebè, aquest tipus de greixos són molt necessaris ja des dels sis mesos, es faci lactància materna o no. La biòloga i especialista en alimentació saludable Elena Carrió recomana introduir greixos com l’oli de coco o l’oli d’oliva verge de primera premsada en les primeres verdures que donem al nadó, com també mantega ecològica elaborada amb llet crua o mantega de coco també. “El primer any, els bebès necessiten molts greixos per créixer, greixos bons com aquests. Més endavant podem afegir l’alvocat, la tahina o la fruita seca, a part de la carn i el peix; però abans de l’any, per mi, la millor opció és l’oli, l’oli de coco i la mantega”.

Podem introduir l’oli de coco als bebès en les primeres verdures que els donem

Un cop entra en contacte amb el foc…

El primer que cal saber és que la característica principal de l’oli de coco és que és un oli saturat i, per tant, molt més estable que qualsevol altre; tarda molt més a fer-se malbé (sovint, els olis, encara que siguin d’oliva verge extra i ecològics i premsats en fred, es cremen amb facilitat quan els escalfem a la paella, i resulten molt nocius). Amb l’oli de coco tenim més marge; de fet tarda més a fumejar, que és quan hauríem de rebutjar qualsevol oli. Els més inestables en aquest sentit són els de llavors: gira-sol, lli, etc. Per això es recomanen en cru en amanides o verdures.

Dels olis de coco, quin?

Cal adquirir sempre oli de coco verge obtingut a baixa temperatura, i sempre de producció ecològica. Només així ens podem assegurar que manté totes les propietats antioxidants i, si el pot és de vidre, millor. També podem posar llet de coco en comptes de lactis per fer més cremoses les cremes de verdures. Una crema de carabassa amb llet de coco, pipes de carabassa i una mica de pebre negre i cúrcuma és un plat senzill, ric i molt saludable.

Quant?

Es recomana prendre’n entre una i dues cullerades soperes al dia. Quan fem un wok de verdures, per exemple, podem posar aquestes dues cullerades. En general se’n fa servir molta menys quantitat que d’oli d’oliva. Cal tractar-lo com si fos mantega, ja que dura molt més. En cap cas l’hem de fer servir per fregir aliments que requereixen molt d’oli, com patates fregides o croquetes, ja que a més no és una cocció gens saludable.

Com?

Es pot fer servir l’oli de coco sol o barrejar-lo amb oli d’oliva al 50%. Serveix per posar a les amanides o verdures. També s’afegeix als batuts i tes i és molt saborós per a arrossos i cereals en general. És un gran substitut de salses en un plat d’hidrats i es pot complementar amb una mica de mantega afegida en fred al final perquè es fongui amb la calor dels aliments.

Conservació?

Es pot guardar fora de la nevera durant la major part de l’any i aguanta dos anys sense problema. Si el conservem a la nevera, estarà sòlid i costarà més de manipular, però en èpoques de més calor, és una bona idea. Per sobre de 25 graus, l’oli es torna líquid però està perfectament bé.

La moda de glopejar oli de coco

Fa temps que l’“oil pulling” està de moda, encara que és una pràctica de fa milers d’anys, ja que prové de la medicina ayurvèdica. L’oli té un gran poder antimicrobià i redueix significativament l’acumulació de placa. La tècnica ajuda a disminuir la càrrega tòxica en el sistema immunològic i prevé la propagació d’aquests organismes a la resta del cos a través del torrent sanguini.

Nuria Coll
Nuria Coll

Directora d'Etselquemenges.cat, Soycomocomo.es, la Consulta nutricional d'Etselquemenges.
Creadora del Cómo Como Festival