article 7Sovint els infants ens pregunten què hi ha per berenar. A continuació us donem unes petites recomanacions per preparar un berenar saludable.Tradicionalment associem el berenar amb un àpat dolç amb la brioixeria com a protagonista, però sovint aquests aliments contenen una sèrie d’ingredients gens saludables, com ara el sucre refinat o greixos saturats… Si volem practicar una alimentació saludable cal evitar la brioixeria i els sucs convencionals. L’alimentació saludable es practica en tots els àpats. A continuació, us deixem una referències que us poden ajudar a l’hora d’adaptar-vos a les necessitats de l’infant.

Els aliments: És més saludable prendre aliments d’absorció lenta com ara pa o fruita. La brioixeria industrial conté sucre ràpid, que pot afectar directament l’estat d’ànim: l’infant pot experimentar eufòria i al cap d’una estona, en canvi, estar de molt mal humor.

  1. La qualitat: Sempre que sigui possible tindrem pa ecològic amb llevat mare i fruita ecològica de temporada i proximitat. La qualitat d’aquests aliments és garantia de nutrients però també d’aliments més gustosos i, per tant, més fàcils d’acceptar.
  2. L’hora: Agafarem com a referència el moment després de la migdiada. Hi ha infants que dormen més que d’altres; cal respectar el ritme.
  3. La quantitat: Pel que fa a la quantitat, cal tenir en compte que el berenar actua com a pont entre el dinar i el sopar; si oferim gaire menjar, a l’hora de sopar no hi haurà gana. Així doncs, valorarem la quantitat que oferim en funció del temps que quedi fins a l’hora de sopar.
  4. El moment: Des de petits, i sempre que sigui possible, buscarem l’espai i l’entorn adequats per gaudir del moment d’alimentar-nos, així és com en reconeixem la importància. Podem donar-li un entrepà mentre anem cap a casa, però si aprofitem aquest moment per asseure’ns en un banc, estarem molt més tranquils i podrem compartir el moment. Justament, no és gaire recomanable donar el berenar en moviment, ja que fa treballar massa el cos.

El millor berenar és el que permet gaudir del sopar, l’organització dels ritmes i quantitats ens permetrà aconseguir un bon resultat.

Un cop coneguts els conceptes, valorem totes les opcions que tenim a l’abast:

  • Compotes de fruita, fruita fresca amb bastonets de pa, entrepans petits (de formatge, melmelada, compota, tahina, patés de verdures), galetes d’arròs, ocasionalment iogurts, magdalenes, galetes i pastissets casolans. Per beure: aigua, sucs de fruita i llets vegetals.
  • Evitarem: el pernil dolç (si volem donar porc, val més introduir-lo a partir dels quatre anys), el pa i la brioixeria industrial, els iogurts ensucrats o amb fruites (és millor menjar iogurt natural i sense fruita, així podrem conèixer el gust i la textura).