Esmorzar adequadament contribueix a mantenir un bon trànsit intestinal. Així ho confirma l’estudi “Esmorzar i benestar digestiu” fet per ODELA (Observatori de l’Alimentació) i presentat el 5 de març de 2012, que ratifica la importància del primer àpat del dia en la regularitat intestinal.

Els beneficis d’esmorzar bé i relaxadament

Ja sabem des de fa temps que esmorzar de manera adequada és important per a la salut i per al bon rendiment mental i físic, però en aquest estudi, en què han participat més de mig miler de persones entre vint i seixanta anys (50% homes, 50% dones) de tot Espanya, el que interessava analitzar, tal com comenta Jesús Contreras, director de l’Observatori de l’Alimentació, era la relació que té l’esmorzar amb el benestar digestiu en general i amb el trànsit intestinal en particular.

Com indica el doctor Jordi Serra, responsable de l’àrea de Trastorns Funcionals Digestius de l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona, “és important establir unes pautes bàsiques i senzilles per mantenir horaris i rutines d’alimentació saludables, procurar fer àpats equilibrats i en un ambient relaxat; pel que fa a l’hàbit de l’esmorzar, contribueix a prevenir la dificultat per anar al bany. Després del dejuni nocturn, el menjar del matí genera un reflex gastrocòlic que activa els moviments del recte i afavoreix l’evacuació”.

Vèncer les molèsties digestives

Segons la Fundació Espanyola de l’Aparell Digestiu (FEAD), s’estima que un 75% dels espanyols té algun tipus de molèstia digestiva, com trànsit lent, sensació d’inflor, digestions pesades, entre d’altres. Són trastorns d’origen funcional que no es relacionen amb cap patologia concreta.

Si ja ens hem organitzat la dieta i ingerim una bona quantitat de fibra a través dels aliments i de probiòtics però continuem sense anar al bany de manera regular, també és interessant potenciar l’activitat física i assessorar-se amb un bon professional per saber si pot ser necessari una aportació extra de fibra o de probiòtics per afavorir un bon trànsit intestinal.

La realitat

En aquest estudi s’ha vist que dos de cada tres catalans (60%) creuen que el matí és el moment ideal per anar al bany, especialment abans de sortir de casa, però un 45% no ho aconsegueix. La falta de regularitat intestinal genera sensacions incòmodes, com inflor, cansament, apatia i incomoditat en general. Els resultats d’aquest estudi confirmen que dos de cada tres catalans prefereixen anar al bany al matí abans de sortir de casa, i que un 65% considera que l’esmorzar té un paper fonamental en el benestar general i en el trànsit intestinal; però mentre que un 25% dels homes va al bany més d’una vegada al dia, un 20% de les dones només ho fa dues i tres vegades a la setmana.

En què consisteix un bon esmorzar

Hi ha mil propostes diferents per preparar un esmorzar saludable que beneficiï la salut digestiva. Sempre, abans de trencar el dejuni nocturn, és important beure un got o d’aigua tèbia o dos; d’aquesta manera ajudarem a preparar el sistema digestiu i intestinal. Després interessa aportar aliments rics en fibra, com ara fruita, cereals integrals, fruita seca, per exemple.

El doctor Jorge Pérez-Calvo afirma que l’esmorzar ideal ha de ser nutritiu, lleuger i humit; i en el seu article proposa maneres diferents de començar el dia. El que recomana més és fer-se una crema de flocs de civada, a la qual es pot afegir fruita seca, panses o orellanes; també es pot fer una crema dolça o salada de mill, un cereal que potencia la digestió i que és molt recomanable per a les persones que es lleven molt cansades o que tenen poca força digestiva o tendència al sobrepès.

Però hi ha altres propostes d’esmorzar saludable que són interessants per ajudar a fer funcionar el trànsit intestinal i començar el dia amb plena energia.

Idees d’esmorzar saludable

Dolç

  • Cereals tipus musli amb liquat vegetal o llet de vaca o de cabra (si la tolereu)
  • Pa germinat o pa amb llevat mare amb melmelada sense sucre afegit
  • Iogurt de cabra amb fruita seca i flocs de civada

Salat

Si teniu temps, a la secció de receptes d’etselquemenges trobareu moltes idees originals i saludables per esmorzar, com per exemple: Laminat de poma al forn amb cruixent de civada.

 

Jordina Casademunt

Nutricionista i especialista en comunicació en salut

Jordina Casademunt

Ara pots demanar cita amb la
Jordina Casademunt a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic