Apassionada, alegre, motivada, activa, creativa, generosa, amb ganes de compatir i difondre… aquesta és la Marta, filòloga de formació i gestora cultural de professió. Coneixem la creadora de quecuinoavui.

Una apassionada de la seva feina, de la seva vida i de totes les activitats que fa. Transmet ganes de viure i de tirar endavant projectes i idees. És incansable i té una formació continuada i molt multidisciplinària que va des de la cuina naturista i terapèutica fins a un curs sobre manipulació d’aliments d’alt risc en hostaleria i càtering, passant per cursos d’aromateràpia, d’herboristeria, d’alimenturisme, etc. Ella, però, es considera comunicadora per vocació i ens rep a La Pedrera, on treballa actualment, amb unes galetes de polenta i cacau, caramels de llavors, broquetes de fruita amb salsa de figues i unes galetes d’arròs de quatre sabors: cacau, figues, albercocs i compota de poma. Coneixem la creadora de quecuinoavui.

Marta, fes-nos cinc cèntims del teu projecte.

“Què cuino avui? La Marta entre fogons” és la manera que tinc de compartir receptes de cuina, coneixements i informació. És el meu granet de sorra a una alimentació més sana, equilibrada, variada, conscient i socialment responsable.

Tot va començar gràcies a una amiga que un dia em va demanar la recepta del tabule i vaig decidir crear un bloc per compartir receptes. La mateixa nit que el vaig crear, m’hi vaig enganxar… i no podia parar! Totes les receptes les podeu trobar classificades segons si són de cuina catalana, d’aprofitament, terapèutiques, vegetarianes o veganes, sense gluten, sense lactosa i aptes per a diabètics. Cada persona s’ha d’escoltar el cos i veure què se li posa bé i què no, i segons això triar quins aliments necessita. Ara tinc previst fer un curs sobre l’alimentació aplicada a malalties, i així poder ampliar aquestes etiquetes. Les receptes de cuina d’aprofitament el que pretenen és aprofitar al màxim els aliments; simplement es tracta de no llençar res que sigui comestible. Un exemple seria aprofitar les fulles de les pastanagues i arrebossar-les amb farina de cigró. Queden boníssimes! Una part que he descobert que m’agrada fins i tot més que cuinar és la part pedagògica d’explicar el procés. M’agrada poder acompanyar la persona que vol fer aquella recepta, anar pas a pas explicant petits consells, intentar ficar-me a la pell d’algú que no sap cuinar o que potser té molta pressa, i fer que pugui veure tot el procés fotografiat. Actualitzo el bloc un cop per setmana, però el Facebook, cada dia. Hi penjo articles i notícies, projectes d’iniciatives solidàries, activitats gastronòmiques, receptes… M’encanta la retroalimentació que s’hi estableix, tant amb la gent que em segueix, com amb les entitats de caire social, empreses o gent que es dedica al món de l’alimentació saludable… Arran d’això m’estan sortint oportunitats molt bones!

Per part dels seguidors, rebo moltes preguntes sobre temes de salut. Jo intento donar consells i trucs propis; això sí, si hi ha una malaltia sempre demano, si us plau, que ho consultin a un dietista.

Com definiries la teva cuina?

Emocional. Cuino molt per textures, olors, contrastos de sabors, aromes… Tot el que passa al meu voltant m’influeix d’una manera o altra a l’hora de cuinar. Quan vaig a un restaurant i tasto un plat, sempre intento descobrir els sabors, les combinacions, la tècnica. A l’hora de fer una recepta que no he fet mai, no em guio per unes instruccions, l’únic que necessito és saber quins són els ingredients i em llanço a fer-la, ho faig tot a ull i segons la intuïció. Sempre modifico les receptes que faig, canvio les proporcions, els ingredients, la manera de fer-les. M’encanta innovar sempre!

Les meves arrels són la cuina tradicional catalana de l’Empordà, que l’he apresa a través de la meva àvia i la meva mare, però des que vaig fer un curs de cuina terapèutica i naturista, he pres consciència sobre l’alimentació i he anat incorporant petits trucs i consells a la cuina de tota la vida. Com, per exemple, al caldo de pollastre, ara hi afegeixo algues wakame i kombu, en comptes de tanta sal, ja que tenen més vitamines i minerals, i fan que sigui molt més digestiu.

La cuina terapèutica i naturista es basa a saber quins són els productes que ens ofereix la natura cada època de l’any, i a menjar-los en l’estació corresponent i al lloc d’origen, ja que tenen unes propietats determinades pensades específicament per a aquella temporada i clima. En cada estació, el cos està predisposat a depurar o a reforçar un òrgan determinat: a l’hivern es reforcen els ronyons; a la primavera, els pulmons i la pell… Si no li donem els productes adequats, el cos emmalalteix. Per exemple, la pera blanquilla va molt bé a la primavera perquè és depurativa, en canvi presa en una altra estació no té aquest efecte terapèutic.

Un mos

 

Un bloc: www.nollencemnimica.blogspot.com.es

Recepta preferida: Sopa d’api i col

Recepta estrella: Orada al forn

Un bar: La Federal

Un restaurant: El Pla (Barcelona); Picnic (Barcelona); Can Punyetes (Figueres); Can Llisa (Colera)

Un llibre: Cuinar per ser feliç, de Carme Ruscalleda, i Dinars de tàper, d’Ada Parellada

Un conte: “La sopa de pedra”

Una pel·lícula: Julie & Julia; m’hi vaig sentir identificada

Una ressenya: El equilibrio a través de la alimentación, d’Olga Cuevas

Un lloc per viure: L’Empordà

Un curs recomanable: Cuina terapèutica a l’Institut Roger de Llúria amb Gabor Smit

En què t’ha ajudat la cuina naturista i terapèutica?

Digestivament no estava gaire bé, païa molt a poc a poc i amb l’estrès empitjorava. Gràcies a les classes de cuina terapèutica i naturista, he fet petits canvis a la dieta que han millorat molt la meva salut, i no m’han suposat un gran esforç, ja que continuo menjant i conservant els sabors de la cuina de tota la vida.

Un canvi que va fer que millorés substancialment la digestió va ser incorporar la compota de poma i les cremes de verdures, en comptes de la fruita crua i l’amanida, que no se’m posaven gens bé. Però el més important que he fet ha estat descobrir l’arròs integral, l’arròs complet. Em dóna l’energia que necessito per a tot el dia, m’equilibra anímicament i m’ajuda a fer la digestió. Jo dic que l’arròs integral aporta felicitat!

Segueixes cap pauta a l’hora d’alimentar-te?

Escolto el que em diu el cos, miro què em ve de gust a cada moment i tinc en compte la idea de menú equilibrat. Podríem comparar la idea de menú equilibrat amb una paella tradicional: una part important d’arròs integral, dues parts de verdures i una petita proporció de proteïnes. Els aliments que mai em falten durant la setmana són la fruita i la verdura, que la porto de l’hort de l’Empordà; el peix fresc i pollastre, que compro durant la setmana; el gingebre, que m’ajuda a pair; els cereals com el fajol, la quinoa, el mill, l’arròs integral; els llegums com les llenties vermelles, els cigrons i les mongetes; moltes llavors, que aporten molts nutrients i fibra; i una mica de fruita seca. I la clau és combinar sempre.

Què més tens al cap?

Continuar ampliant el bloc. Hi ha moltes parts que no estan completes, que tinc pensat anar fent de mica en mica, com un apartat sobre al·lèrgies, però m’agradaria fer-lo amb un dietista. La veritat és que m’agradaria poder col·laborar en projectes que girin entorn de l’alimentació responsable i social, i ja tinc diverses idees de possibles projectes, però de moment només són idees!

 

Pau Sabater i Clara Balmaña
Pau Sabater i Clara Balmaña

Dissenyadors, emprenedors i viatgers amants de l'alimentació saludable