La molècula més important com a font d’energia és l’ATP (trifosfat d’adenosina), que se sintetitza dins d’un orgànul cel·lular anomenat mitocondri (el trobem en cadascuna de les cèl·lules). Dins seu, i mitjançant diverses reaccions, acabem obtenint aquesta moneda energètica, l’ATP.

Avui en dia i tenint en compte el ritme de vida i l’estrès diari al qual estem sotmesos, és important alimentar-nos bé per poder aprofitar els nutrients dels aliments. Quants cops hem dit: “Em cal un multivitamínic perquè estic molt cansat”. Doncs bé, sovint no es tracta de necessitar un multivitamínic si la dieta ja és equilibrada i rica en vitamines i minerals, hidrats de carboni, proteïnes i greixos. Si acabem prenent un d’aquests complements no notarem cap canvi; seguirem cansats. Es tracta de complementar amb l’ingredient que fa que les cèl·lules generin més energia, és a dir, amb ATP.
El coenzim Q10
Un és el coenzim Q10. L’organisme té una reserva de dues formes d’aquest coenzim: la forma oxidada, ubiquinona, i la forma reduïda i amb més acció antioxidant, l’ubiquinol. La ubiquinona es transforma dins dels mitocondris en ubiquinol; per tant, es considera l’únic antioxidant liposoluble sintetitzat endògenament.
No només el trobem abundantment en les cèl·lules de l’organisme, sinó també en els aliments com carn, pollastre, sardines, soja, espinacs, fruita seca i llavors de sèsam. Les verdures, fruites, lactis i ous sencers contenen menys quantitat de coenzim Q10.
El coenzim Q10 està dotat de capacitat antioxidant, retira els radicals lliures produïts com a residus de l’activitat cel·lular, i impedeix alhora l’esgotament d’algunes substàncies que intervenen en la síntesi de l’ATP
Altres propietats característiques que té són que estimula el sistema immunitari, manté una salut cardiovascular, prevé i tracta malalties periodontals…
A part de trobar-lo en els aliments, també es pot adquirir com a complement alimentari presentat en diverses dosis (entre 30 i 200 mg). Les formulacions més indicades per absorbir-lo al màxim són tant l’ubiquinol com el coenzim Q10 obtingut mitjançant fermentació natural produïda per llevats, més efectiva que la cis/trans sintètica.
Es recomana prendre’l preferiblement al matí amb l’esmorzar i, si cal reforçar la dosi diària, també durant el dinar. Com que és una molècula liposoluble s’absorbeix millor durant els àpats.
S’ha demostrat que els nivells de coenzim Q10 dels atletes sotmesos a entrenaments intensos són notablement inferiors respecte de persones sedentàries o esportistes amb activitat moderada. Això és important en esportistes de disciplines aeròbiques, per tant, el coenzim Q10 addicional pot produir un augment de l’energia cel·lular.
El NADH
El NADH és un coenzim (forma activa de la niacinamida o vitamina B3) situat a dins dels mitocondris que ajuda a proporcionar energia a tot el cos (a partir de glucosa i àcids grassos) i que alhora ajuda a millorar els estats de fatiga física, síndrome de fatiga crònica, malalties de Parkinson i Alzheimer, proporciona al múscul més força i resistència i una recuperació millor. El coenzim Q10 necessita prou nivells de NADH per passar d’ubiquinona a ubiquinol, tal com hem comentat abans, i així poder participar amb el NADH en l’obtenció d’energia. Entre altres funcions, a part de tenir un paper fonamental en l’obtenció de l’ATP, ajuda a la síntesi de neurotransmissors, en l’activitat antioxidant (no només té aquesta activitat per si sol, sinó que activa altres molècules amb aquesta activitat), en la integritat de l’ADN i dóna suport al sistema immunitari.
És present en aliments com la carn de vaca, la carn blanca, el peix i el llevat, entre d’altres, però es degrada fàcilment durant la cocció i pel pH àcid de l’estómac. Per això, complementar ens ajudarà a regular els seus nivells cel·lulars.
Una dosi de NADH de 5 mg al dia és suficient per aconseguir els resultats esmentats. Es recomana prendre’l al matí. Al mercat trobem presentacions d’absorció sublingual destinades a persones que necessiten una aportació d’energia ràpida durant unes quatre hores. Molt interessant per a esportistes que corren maratons o que fan una activitat física de resistència.

L’àcid R-lipoïc
Per acabar, parlem de l’àcid R-lipoïc, un coenzim nutricional que participa en el metabolisme de les proteïnes, hidrats de carboni i greixos per tal de convertir l’energia obtinguda en ATP. És l’únic antioxidant soluble en aigua i lípids, per tant té una acció global en tot l’organisme (es considera un dels antioxidants més potents). Ajuda a reciclar altres antioxidants com la vitamina E, la vitamina C, el coenzim Q10 i és un precursor en la producció del glutatió (desintoxicant principal de l’organisme).
L’àcid R-lipoïc es troba en els aliments (carn vermella, llevat, espinac, tomàquet, bròquil, pèsol…) i se sintetitza a l’organisme.
Molts complements d’àcid lipoïc contenen una barreja de dues formulacions: R i S d’àcid lipoïc. La forma R-àcid lipoïc és la natural i és la que té les propietats antioxidants, desintoxicants i antiinflamatòries beneficioses. Per via oral, s’absorbeix entre un 40% i un 50% més que la formulació S-àcid lipoïc.
A més, té un paper important en la disposició de la glucosa sanguínia, és a dir, aquest coenzim transporta la glucosa cap a la cèl·lula alhora que augmenta la sensibilitat a la insulina i regula la glucèmia. Per tant, en la diabetis, l’àcid lipoïc millora l’estrès oxidatiu, el teixit nerviós i les funcions cardíaques.
Quan hi ha excés de pes i obesitat pot ajudar a reduir pes, cintura i pressió arterial, ja que es considera l’antioxidant ideal per tractar aquests problemes.
La dosi recomanada oscil·la sobre els 100 mg diaris sempre depenent de les necessitats de l’individu. Es recomana prendre’l al matí durant l’àpat.
Abans d’iniciar qualsevol tractament de complementació, si prenem medicacions antiagregants com la warfarina (Sintrom) hem de consultar-ho amb el metge per evitar possibles interaccions.
En resum, abans de comprar un multivitamínic o multimineral per solucionar la falta d’energia de l’organisme, la primera pregunta que ens hem de fer és si mengem de manera equilibrada per aconseguir un estat de salut òptim. Si la resposta és afirmativa, només ens caldrà administrar algun dels complements anteriors (CoQ10, NADH, àcid R-lipoïc) per ajudar les cèl·lules a generar més energia. Si la resposta és negativa, llavors sí que haurem de triar un complex multivitamínic i multimineral que incloguin alguna de les composicions anteriors i, per descomptat, revisar la dieta.
Mireia Segarra
Farmacèutica especialista en nutrició ortomolecular
