La cúrcuma és una arrel (Curcuma longa) d’un color groc intens i amb una olor forta. La planta necessita temperatures altes i molta pluja per créixer. Per aquesta raó, es fa servir de tantes maneres al sud de l’Àsia (com, per exemple, a l’Índia), que és el lloc ideal per desenvolupar-se. Es coneix i es fa servir tant com a condiment com en la medicina ayurvèdica des de fa mil·lennis.

Llet daurada: beguda ayurvèdica amb llet vegetal i cúrcuma

El seu component actiu és la curcumina, que li dona aquest color tan groc. Conté grans propietats medicinals que s’atribueixen a l’activitat dels seus compostos antioxidants (polifenòlics) sobretot els del grup dels curcuminoides (curcumina, demetoxicurcumina i bisdemetoxicurcumina) i als seus olis volàtils (ar-turmerona, a-turmerona, ß-turmerona i zingiberè). Principalment, té propietats antiinflamatòries i anticanceroses molt potents. Però també moltes altres:

  • El seu gran poder antiinflamatori actua en qualsevol inflamació del cos: articulatòries, musculars, tensionals… Podem fer servir la cúrcuma com a medicina per a aquestes situacions.[1]
  • És una gran aliada per reduir l’acidesa de l’estómac. Actua com a tònic estomacal i estimula les secrecions dels sucs gàstrics i pancreàtics, i facilita, per tant, la digestió.
  • S’ha vist que afavoreix la microbiota intestinal.[2]
  • Ajuda en cas de gasos. Té un gran poder carminatiu. La podem fer servir amb comí, anís i fonoll amb pols. Així en potenciarem els efectes.
  • Antigament, es feia servir per a moltes cures de la pell. En tractaments cosmètics, la cúrcuma aporta grans beneficis antiinflamatoris i regeneradors. S’ha fet servir durant milers d’anys per curar malalties com la lepra.[3]
  • Té beneficis en la coagulació sanguínia.
  • Conté propietats antioxidants (neutralitza en l’organisme l’efecte dels radicals lliures que endarrereixen l’envelliment de la cèl·lula).
  • Afavoreix el procés de desintoxicació del fetge i el seu bon funcionament (el protegeix de l’acció dels radicals lliures, toxines i paràsits).[4]
  • Ajuda a prevenir l’arterioesclerosi i conté un efecte antiagregant plaquetari.
  • Efectes positius sobre l’Alzheimer i altres problemes de memòria.[5] [6]
  • Ajuda a controlar la diabetis i les pujades dels sucres en sang.
  • Conté anticoagulants molt potents que ajuden en les malalties del cor.[7]
  • S’han investigat molt els efectes positius anticancerígens que té, tant per la curcumina com pels betacarotens. Es fa servir molt en els tractaments amb quimioteràpia.[8]
  • És un antidepressiu natural; ajuda a recuperar l’estat d’ànim.
  • Ajuda a regular els nivells d’estrès.
  • Ideal especialment per als esportistes, per mantenir la salut de les articulacions.
  • Actua ajudant el sistema immunitari, reforçant defenses. Té capacitat immunomoduladora. És molt beneficiosa en temps hivernals.
  • Es fa servir en higiene dental, amb capacitat antibacteriana.
  • Ajuda actuant com a antiinflamatori per a les dones, en el moment de la menstruació.

I com podem servir-nos de tots els seus beneficis en el dia a dia? Vegem-ne alguns exemples:

  • Una idea diferent és introduir-la a les vinagretes. En podem afegir una culleradeta dins de la barreja amb l’oli, el vinagre, les espècies… Si hi afegim pebre negre, en millorarem l’absorció.
  • Actualment, sentim a parlar molt de la Cúrcuma Chai Latte. Sabem com es prepara? Necessitem una llet vegetal, una cullerada de cúrcuma en pols, canyella en pols per donar-hi un toc més dolç, i al final un polsim de pebre negre molt. És fantàstica per prendre als matins, en salses, en batuts, per berenar o esmorzar, a mig matí, etc.
  • Aquesta llet vegetal amb cúrcuma (Chai Latte), també la podem fer servir per potenciar sabors en les cremes de verdures.
  • Heu tastat la maionesa amb cúrcuma? És boníssima! La prepararem amb ou, oli d’oliva, umeboshi, una culleradeta de miso blanc i una cullerada de cúrcuma en pols o Chai Latte amb un polsim de pebre negre.
  • Podem fer servir l’arrel de la cúrcuma per preparar plats amb algun cereal com arròs, quinoa, afegint verdures ..
  • Posant-ne als sucs del matí. N’extraurem totes les propietats amb un bon extractor de sucs. Podem combinar fulla verda, api, pastanaga, poma, gingebre i cúrcuma. Una bona dosi de vitamines i antioxidants ben potents!
  • És una molt bona espècie per afegir en les receptes d’hamburgueses vegetals. Hi dona un toc diferent i l’hamburguesa va plena de propietats beneficioses.
  • També podem fer servir la cúrcuma en pols per fer salses, hummus, patés vegetals…

De vegades, cuinar amb cúrcuma fa que ens taquem la roba. Però a Etselquemenges us explicarem un petit secret perquè pugueu treure la taca fàcilment. A l’Índia és un costum que es fa servir cada dia (perquè consumeixen molta cúrcuma) i sempre funciona! Quan us taqueu, heu de mullar la zona tacada de la roba amb una mica d’aigua calenta i sabó, i deixeu la peça al sol unes hores. Quan torneu, la taca haurà desaparegut! Així de senzill. Ja ho veieu: els beneficis de la cúrcuma no ens acabaran mai de sorprendre!

[1]Yatoo MI, Gopalakrishnan A, Saxena A, Parray OR, Tufani NA, Chakraborty S, Tiwari R, Dhama K, Iqbal HMN. Anti-Inflammatory Drugs and Herbs with Special Emphasis on Herbal Medicines for Countering Inflammatory Diseases and Disorders (2018)

[2]Shen L, Liu L, Ji HF. Regulative effects of curcumin spice administration on gut microbiota and its pharmacological implications. (2017)

[3]Department of Dermatology, Venereology and Leprosy, Sri Manakula Vinayagar Medical College and Hospital, Pondicherry University, Puducherry, India. Turmeric: A condiment, cosmetic and cure. (2018)

[4]Firdous H, Hussain T, Singh M, Rizvi SMD, Moin A, Kamal MA . Preclinical Hepatoprotective Effect of Herbalism against Ethanol Induced Hepatotoxicity. (2018)

[5] Biomes central. Turmeric compound boots regeneration of brain stem cells (2014)

[6] Costa IM, Freire MAM, Cavalcanti JRLP, Araujo DP, Norrara B, Rosa IMMM, de Azevedo EP, Rego ACM, Araujo-Filho I, Guzen FP. Supplementation with Curcuma longa reverses neurotoxic and behavioral damage in models of Alzheimer’s disease. (2018)

[7] Rastogi S, Pandey MM, Rawat AKS . Spices: Therapeutic Potential in Cardiovascular Health. (2017)

[8] Lim MS, Choung SY, Jeong KW. Germacrone Inhibits Estrogen Receptor α-Mediated Transcription in MCF-7 Breast Cancer Cells. (2016)

 

Berta Bertran
Berta Bertran

Nutricionista i PNI clínica, tècnica en farmàcia, divulgadora de xerrades sobre nutrició i cuina saludable.