Quan tenim poc temps per esmorzar, unes torrades amb alvocat o hummus poden ser un recurs fàcil, ràpid i nutritiu. Els cereals integrals del pa contenen hidrats de carboni complexos que es metabolitzen lentament i ens proporcionen energia al llarg del dia, i la proteïna (vegetal o animal) i els greixos de qualitat amb què acompanyem les torrades ens sacien i ens regulen la gana fins al pròxim àpat.

És important que el pa sigui integral, no només per absorbir-lo lentament, sinó també pel contingut en vitamines i minerals. És interessant saber que cada varietat de pa aporta un contingut de micronutrients diferents segons el cereal integral amb què s’hagi elaborat.

El blat és el cereal més utilitzat per elaborar pa, però no és l’únic! Aquest té varietats més antigues com l’espelta, el kamut o el blat xeixa, que també resulten molt nutritives.

L’espelta és la varietat del blat més coneguda. Cal destacar que no es tracta d’un híbrid i, per tant, no és una varietat que hagi estat manipulada ni creuada, sinó que és pura.

Nutricionalment, és força similar al blat, però conté més proteïna i greixos i menys quantitat de fibra insoluble. És rica en vitamines del grup B, manganès, fòsfor, magnesi, coure, ferro i zinc.

El kamut és la varietat de blat més antiga que es coneix. Originàriament, prové d’Egipte i l’any 49 va arribar als Estats Units, però no ha estat fins fa uns anys enrere que s’ha posat de moda.

Té moltes propietats nutricionals, ja que conté molts minerals, sobretot seleni, zinc i magnesi. A més, també és ric en vitamines del grup B (B1, B2, B3) i vitamina E i, com tots els cereals, és una bona font d’energia perquè té hidrats de carboni complexos.

L’espelta i el kamut són opcions nutritives i saludables. A més, tot i que tenen gluten, se solen tolerar més bé que el blat. No obstant això, no són una opció viable per a les persones celíaques.

Com podem preparar torrades o entrepans suaus i saborosos?

Pa de barra, rodó, motlle… Hi ha molts tipus de pans segons la forma i la textura. Si us agrada el pa cruixent, n’heu de triar un amb crosta ferma, però si busqueu una opció suau, tendra i saborosa, el pa de motlle integral és el que més us agradarà.

 Cal tenir en compte, però, que el farcit és tan important com el pa. Si triem un pa de motlle i hi afegim aliments més durs o cruixents, com cogombre o tires de pastanaga crua, la suavitat no serà la desitjada. Cal optar per aliments o preparacions que acompanyin la textura. Us proposem alguns exemples:

  • Alvocat i verat en oli d’oliva verge extra trinxats
  • Hummus de cigrons i remolatxa
  • Carbassó a la planxa amb formatge tendre de cabra
  • Tomàquet sucat i truita d’ous eco
  • Salsa pesto i rodanxes d’albergínia a la planxa
  • Tahina, rodanxes de plàtan i canyella
  • Mantega d’ametlles i rodanxes de figa fresca

En general, els pans de motlle que podem trobar als supermercats estan fets amb farina blanca i refinada, sucre i additius i, per tant, no són una opció recomanable, però ara ja hi ha alternatives ecològiques preparades amb farines integrals i sense tots aquests afegits químics per conservar-los, com els nous pans de motlle d’espelta, kamut o blat integral de Biocop. Preparar entrepans tendres, saborosos i saludables és possible!