Durant aquestes setmanes, és habitual que rebem un bombardeig de missatges i publicitat que inciten a la compra compulsiva de productes que, en la immensa majoria de casos, no necessitem. Suposats descomptes, promocions molt llamineres i grans ofertes que ocupen bona part de l’espai dels mitjans de comunicació.

regal de Nadal resposanble

Campanyes de “preus irresistibles” impulsades per grans multinacionals, capaces d’aconseguir preus irrisoris a costa de treballs precaris i condicions laborals més que millorables.

No és senzill evitar la compra compulsiva i inconscient després de desenes d’impactes publicitaris que miren de crear necessitats que no tenim. Ho veig, faig un clic i… ja ho tinc al carret de la compra!

Però la suma de totes les nostres adquisicions irreflexives, fetes per impuls de manera innocent, generen un impacte desastrós. No només a la nostra butxaca. També en l’economia local, nacional i global. I, per descomptat, en la sostenibilitat de models econòmics “sans” i en el medi ambient.

Comprar és pensar

Hi ha moltes raons per les quals hem d’evitar el consum irreflexiu i compulsiu. Quantes vegades hem adquirit per internet una camisa que només ens hem posat una vegada? O hem entrat en un basar i hem sortit amb un objecte absurd que no hem fet servir mai?

Aquesta camisa que només ens hem posat una vegada segurament no ens ha fet més feliços. Sabem a quants milers de quilòmetres s’ha fabricat i en quines condicions laborals? Per embolicar-la i enviar-la s’han fet servir més plàstics dels que caldria. I perquè ens arribés a temps a casa, l’empresa de missatgeria ha generat un impacte mediambiental (per no parlar dels sous moltes vegades inacceptables dels transportistes).

Ara imaginem que aquesta camisa l’haguéssim comprat en un comerç de la nostra ciutat. I que l’hagués fabricat un sastre de la regió veïna que fa servir materials ecològics. La reducció de l’impacte mediambiental és abismal.

A més, amb la nostra compra fem costat al comerç de proximitat, el que realment mou l’economia en un país, que permet a professionals autònoms, microempreses i pimes tirar endavant. I que també permet que artesans, emprenedors, productors o dissenyadors puguin desenvolupar el seu talent, generar ocupació i dinamisme econòmic.

Comerç electrònic, també de proximitat

 Amb tot això no volem, ni de bon tros, demonitzar internet ni el comerç electrònic. Hi ha plataformes i botigues virtuals independents on només es venen productes de proximitat i qualitat, que aposten per projectes solidaris, fan costat a artesans i emprenedors, i minimitzen al màxim l’impacte mediambiental en els enviaments.

Darrere d’aquests comerços electrònics independents hi ha gent emprenedora, petites empreses familiars que també aposten per una economia més ètica, conscient i reflexiva. Segurament no ens oferiran grans descomptes ni ens bombardejaran cada tres minuts sobre la necessitat d’un producte, però sí que ens assessoraran, podrem parlar-hi directament i ens garanteixen un producte de qualitat, elaborat en condicions laborals justes.

I aquest és el cas d’etikmundishop.com, que aposta per l’economia circular fent costat a pimes, productors ecològics i emprenedors, oferint productes sostenibles, de comerç just o elaborats per petits artesans, i també fent costat a projectes solidaris com Open Arms.

Per això, encara que els descomptes són una mica més petits, sabem perfectament que fem una compra conscient, ètica i responsable.

Ara que arriba l’època de més consum de l’any, és moment de replantejar-nos quins productes comprem, per què els comprem i a qui els comprem.
Cadascun de nosaltres tenim el poder de decidir de quina manera volem col·laborar amb la sostenibilitat econòmica i mediambiental del planeta.