Tots els metges que fem medicina holística i participem dels principis d’una medicina el més natural possible estem d’acord que un del pilars bàsics per evitar emmalaltir o per restituir l’estat de salut de la persona consisteix a cuidar la funció del fetge.

Malgrat que són dues entitats embriològiques diferents, el fetge i la vesícula biliar funcionen en harmonia i els tractarem conjuntament. El fetge, com tots els òrgans i sistemes del cos humà, funciona seguint uns ritmes circadiaris, és a dir, la seva activitat augmenta o disminueix segons l’hora del dia. Així, el pic de màxima activitat es concentra al voltant del migdia, i els mínims, a primera hora del matí i al vespre. Això vol dir que hauríem d’adaptar la ingesta d’aliments que necessiten més d’aquesta activitat a l’horari de funcionament i fer, per tant, l’àpat més important al migdia.

Aliments que ajuden el fetge

Ajudar al fetge vol dir insistir a consumir aliments depuratius:

  • Vegetals: verdures de fulla grossa, remolatxa, pastanaga, carxofes, raves, espàrrecs verds, endívies, ruca i crucíferes com el bròquil, la col i la coliflor. Tots ajuden a eliminar toxines –entre elles, els productes cancerígens– i augmenten la producció d’enzims hepàtics que fan aquesta funció; també neutralitzen els metalls pesants, químics i pesticides. I no oblidem l’all, que activa la funció enzimàtica del fetge.
  • Fruites: poma, que neteja la toxicitat del tub digestiu i per tant disminueix la càrrega tòxica del fetge. I cítrics: pomelo, llimona, llima, amb una gran quantitat d’antioxidants i vitamina C que ajuden a eliminar els radicals lliures, a digerir els greixos. També estimulen la funció de la vesícula i la via biliar.
  • Fruita seca: nous, amb altes quantitats d’aminoàcids que ajuden a la desintoxicació d’amoni i que aporten glutatió i omega-3, necessaris per la neteja hepàtica.
  • Cereals: de gra sencer, que ajuden a la digestió i processament dels greixos i a la descongestió del fetge.
  • Espècies: cúrcuma, que, a més d’expulsar tòxics del fetge, és un excel·lent preventiu de les demències senils i l’Alzheimer.
  • Alvocat: fonamentalment ric en glutatió, el conductor de la neteja de tòxics del fetge.
  • Olis: el d’oliva i lli premsats en fred aporten els àcids grassos essencials per a les membranes cel·lulars i faciliten la disminució de la càrrega tòxica general de l’organisme, alhora que ajuden indirectament el fetge.
  • Te verd: ple d’antioxidants, bons ajudants de les funcions hepàtiques.

Aliments que no milloren la funció del fetge

I, finalment, aliments que no afavoreixen el fetge perquè el carreguen de processos innecessaris, li fan netejar tòxics que no hauria de tenir i l’obliguen a acumular residus que poden transformar-se en els mai benvinguts càlculs –o pedres a fetge i a la fel.

  • Els productes làctics, especialment la llet de vaca –que podem substituir per beguda de civada. Si és necessari, podem prendre iogurts i formatge de cabra, que no estan tan industrialitzats.
  • Els fregits, greixos animals i margarines.
  • Les begudes amb gas i ensucrades i les alcohòliques de grau alt, sense oblidar que un got de vi a cada àpat es un excel·lent preventiu de la malaltia cardiovascular.
  • El sucre blanc, brioixeria o productes amb sucre blanc, els edulcorants artificials i les farines refinades.
  • Els aliments enllaunats, envasats, processats, precuinats, els conservants, colorants, les pastilles de brou i les sopes i els sucs preparats.

Concloem

No hem dit res de les neteges hepàtiques i de la vesícula biliar. Nosaltres les recomanem un cop l’any, però parlar d’això demanaria un altre article. Ah!, i no oblidem que una de les coses que més ajuda el fetge és deixar-lo descansar. Saltar-nos un àpat de tant en tant –un cop a la setmana o cada quinze dies– no és una mala idea.