Alfajor de xocolata Així que la majoria acaba comprant dolços ja preparats —polvorons, tortells, torrons…— i, si la idea és cuidar-se per festes, aquí és on es troba l’antagonista més important: en les petites excepcions, que acaben no sent tan petites, que no ens nodreixen però sí que ens aporten calories i esforç digestiu extra i innecessari.

Quan hi ha petits problemes, sovint hi ha moltes solucions, i per això us en vull proposar una que és molt versàtil, una recepta que podeu transformar en tres tranquil·lament. És una recepta per preparar alfajores de cacau farcits d’un dolç cremós de xocolata de textura celestial i d’un gust incomparable.

Si en lloc de fer la recepta completa dels alfajores feu servir la massa sola, podeu fer una versió saludable d’ametllats de xocolata. El dolç de xocolata del farcit el podeu fer servir en gotets i decorar amb fruits del bosc i un rajolí de xarop de flor de coco o xarop d’auró, i tindreu unes postres elegants i llamineres però sense gens de culpa.

Els ingredients per a aquesta recepta, en ser densos i no portar fruita —que fermentaria després d’un àpat copiós—, són ideals per menjar per postres. Són també molt rics en nutrients, i ens deixaran satisfets durant moltes hores. Així evitarem picar altres temptacions nadalenques que sabem que no són tan saludables. Això no treu que, a part de servir-les com a postres, no les puguem servir per berenar i, fins i tot, per a un esmorzar energètic, anticàncer i molt antioxidant i nutritiu. I tot això ho pot fer un petit alfajor? Doncs sí, això i molt més.

El millor és que, a més, aquests petits dolços, en tenir farina de coco, ens aportaran una fibra prebiòtica molt important per a la salut dels nostres intestins que, com que estaran més estressats que de costum, ens ho agrairan molt.

Aquesta recepta també combina dos greixos molt antioxidants i molt interessants si volem mantenir la línia. L’oli de coco que, a part dels seus beneficis per a la salut de la nostra probiota, ajuda el nostre organisme a metabolitzar. És a dir, que ens ajudarà a cremar calories —fantàstic també per generar calor de manera natural— i a no acumular-les. I l’alvocat que, a part de la seva textura cremosa, ens aporta antioxidants, vitamines A, C, D, E, K i del complex B i proteïnes, també és baix en carbohidrats i, entre d’altres beneficis, ens ajuda a regular els nivells de sucre en sang. Aquests dos olis són beneficiosos per combatre el colesterol dolent, per millorar la salut del sistema cardiovascular i per millorar la salut del cor, el cervell, la vista, i la pell.

Alfajor de xocolata

El cacau en aquesta recepta aporta no només un toc irresistible, sinó que ens beneficiarà amb el seu súper poder antioxidant i mineralitzant. I els endolcidors que us proposo tenen un índex glicèmic mig-baix, per la qual cosa es recomanen −en dosis raonables− fins i tot a persones que pateixen diabetis. La sal marina o de l’Himàlaia la farem servir per donar un contrapunt al dolç, però també per aportar un extra alcalinitzant i de minerals.

La combinació dels ingredients, tot i que a primera vista sembli molt densa, és molt fàcil de pair, ja que està molt ben combinada, i respectarem els ritmes i els temps de digestió tant si ens ho mengem com a postres com si servim l’alfajor a l’hora de fer un te; aquí, l’anís verd i el gingebre funcionaran com a aliments alcalinitzants i també com a digestius.

En ser crus, tots aquests ingredients ens aporten nutrients en la seva màxima expressió, i ens aporten enzims alimentaris extres, sense robar-nos de manera innecessària l’energia, com fan els comestibles que no ens aporten vida.

I el millor de tot, podrem preparar aquesta recepta sense fer servir forns, ni deshidratadores ni electrodomèstics poc comuns i en un tres i no res.

Oi que ja us vénen ganes de posar-vos el davantal i fer dolços, aquestes festes? I no només fer-los, sinó que podem explicar als nostres convidats totes les bondats que tenen. Potser també s’apunten a preparar els propers alfajores revitalitzants.

Alfajor de xocolata

La recepta

Per a 8 unitats

Ingredients

Per a la massa

Per al dolç de xocolata

Mètode de preparació

  1. Desfer l’oli de coco al bany maria o en la deshidratadora a una temperatura de 38 ºC. Combinar en un bol amb la resta d’ingredients per a la massa i mesclar-ho homogèniament amb un espàtula fins a obtenir una massa suau i modelable.
  2. Estendre aquesta massa suau en un paper de forn sobre la superfície de treball amb l’ajut d’una espàtula fins a formar una làmina d’uns 5 mm de gruix. Espolsar amb una mica de cacau en pols i reservar a la nevera durant uns 15 minuts, amb compte que no s’esquerdi la massa.
  3. Amb un tallador de galetes d’uns 5 cm de diàmetre, tallar 16-18 cercles de la massa i reservar a la nevera mentre preparem el dolç de xocolata.
  4. Combinar tots els ingredients per al dolç de xocolata en una batedora de vas i processar fins a obtenir una crema molt suau.
  5. Amb una espàtula, posar una porció de dolç de xocolata sobre una de les galetes i amb una altra galeta fer un sandvitx pressionant suaument amb els dits per repartir el dolç de xocolata de manera homogènia.
  6. Repetir l’operació amb la resta de galetes i el dolç de xocolata i servir.

Molt bones festes i molt bon appétit!

Consol Rodríguez
Consol Rodríguez

Formadora d'alimentació viva i cuina crudivegana, desenvolupadora de receptes raw food, autora del bloc kijimunas-kitchen.com i del llibre Raw Food Anti-aging