excesos nadalencs_retallada

Tots sabem que netejar el cos després d’aquests dies per recuperar el benestar i l’equilibri físic i mental és una de les solucions que s’acostuma a recomanar. Una altra acció que podríem fer, paral·lela a tota aquesta sèrie d’àpats, és prendre suplements alimentaris a força de plantes, extractes, oligoelements, etc. que ens ajudin a disminuir-ne les conseqüències, com per exemple: el card marià −juntament amb dent de lleó−, per millorar la funció hepàtica; la faseolamina o la mongeta blanca, com a captadora d’hidrats de carboni; la Garcinia cambogia, que evita la conversió dels hidrats de carboni en greixos; la cua de cavall, per ajudar a eliminar líquids i evitar la retenció; el crom, que ens ajuda a regular els nivells de sucre en sang…

Indirectament, amb totes aquestes accions, millorarem el trànsit intestinal, evitarem flatulències, disminuirem l’ansietat de picar dolç, controlarem el pes, etc. I si trobem una estona per practicar exercici físic, ja seria perfecte!

Quins serien els suplements alimentaris encarregats de mantenir el benestar i l’equilibri físic i mental?

  • El card marià (Silybum marianum) protegeix el fetge i la vesícula biliar, té una acció antiinflamatòria important, actua com a antioxidant de les cèl·lules hepàtiques i elimina impureses que s’hi dipositen quan filtra sang contaminada.
  • La dent de lleó (Taraxacum officinale) té poder estimulant de la funció hepàtica i biliar, gran poder diürètic i és de les que es fa servir més per aquest motiu. Depura la sang de toxines.
  • La carxofa (Cynara scolymus) conté la cinarina com a principi actiu majoritari i la seva principal funció és la d’afavorir la secreció biliar, ja que ajuda a la digestió dels greixos. Té efecte hepatoprotector.
  • L’inositol ajuda el fetge a descompondre i metabolitzar millor els greixos i eliminar-los de l’organisme. En combinació amb vitamines del grup B se’n potencia l’acció i, quan es consumeix amb la colina, l’inositol forma lecitina, coneguda per lluitar contra la formació de greix.
  • La metionina (aminoàcid essencial) minimitza l’absorció d’alguns greixos com el colesterol i impedeix que es dipositi a les artèries, cosa que prevé possibles alteracions cardiovasculars.
  • La cúrcuma (Curcuma longa) és més coneguda per la seva funció com a antiinflamatori, però el seu elevat contingut en curcumina permet atribuir-li propietats hepatoprotectores i antioxidants i propietats colerètiques i colagogues, ja que afavoreix el drenatge i buidatge de la vesícula biliar. Millora les digestions, especialment la digestió dels greixos, i disminueix les flatulències.
  • El boldo (Peumus boldus) té una funció digestiva important, ja que augmenta les secrecions biliars i això facilita aquests mateixos processos. També té funció hepatoprotectora i propietats carminatives –afavoreix l’eliminació de gasos–, sedants, depuratives i diürètiques.
  • La Garcinia cambogia, gràcies a l’àcid hidroxicítric (principi actiu principal), bloqueja l’enzim que transforma l’excés d’hidrats de carboni en greixos i colesterol. Així n’evitem la total absorció. Actua també com a saciant, ja que augmenta les reserves d’energia al fetge i transmet al cervell que ja s’ha consumit prou aliment, cosa que frena les ganes de seguir menjant.
  • La Gymnea sylvestre ajuda a controlar els nivells de glucosa en sang i a reduir aquestes ganes i ansietat de picar dolç entre hores. Evita que s’arribi a un estat d’hipoglucèmia i fins i tot pot arribar a regenerar les cèl·lules beta del pàncrees productores d’insulina.
  • El crom és un oligoelement que intervé en el metabolisme dels hidrats de carboni, greixos i proteïnes. Té una funció molt similar a la Gymnea sylvestre, ja que regula els nivells de glucosa en sang i també controla els estats d’ansietat de picar dolç entre hores.
  • La mongeta blanca o faseolamina (Phaseolus vulgaris) s’ha demostrat efectiva en diversos estudis clínics gràcies a la seva capacitat de bloquejar temporalment l’absorció de carbohidrats. El mecanisme d’acció es basa en neutralitzar temporalment, tal com hem dit, la capacitat de l’enzim alfa amilasa per digerir els midons, cosa que n’evita la posterior transformació parcial en teixit adipós. Els midons no digerits es transformen en fibra no soluble que, en no ser absorbida, s’elimina al final del procés digestiu i afavoreix el trànsit intestinal.
  • La Chlorella és una alga d’aigua dolça que aporta proteïnes, vitamines i minerals. Conté molta clorofil·la, cosa que vol dir que aporta oxigen a la cèl·lula, té molta capacitat per captar metalls pesants i toxines, regula les funcions intestinals, estimula el sistema immunològic, etc. Així doncs, cal valorar-ne el poder depuratiu i regulador intestinal.

Aquests són alguns dels complements que podem trobar al mercat, ja sigui com a complex o individualment. No fa falta prendre’ls com a tractament, excepte la Garcinia cambogia, la Gymnea sylvestre i el crom, que sí que recomanem començar-los a prendre abans perquè tarden una mica més en fer efecte. La resta els podem prendre una mitja hora abans d’iniciar l’àpat.

L'Origen_Poma de muntanya3

Aliments

Cal dir que seria recomanable controlar la resta d’àpats mitjançant uns bons hàbits saludables, ja sigui amb la pràctica d’exercici físic regular com amb un control de l’alimentació que aporti tots aquells ingredients que ens ajudin a depurar l’organisme.

Pel que fa a l’exercici físic, s’aconsella fer-ne tres cops per setmana, aeròbic i d’una hora i mitja com a màxim per ajudar a cremar calories. Alguns exemples serien córrer, anar en bicicleta, caminar a un bon ritme i de manera constant… Suar és una tècnica molt saludable per eliminar toxines a través de la pell.

Pel que fa als aliments, s’han de consumir aquells que tinguin poques calories, sobretot fruites i verdures, que ens aporten aigua, fibra, sacien i, per tant, ens ajuden a depurar l’organisme, sobretot el fetge. Menjar cru, prendre combinats de fruites en forma de sucs i batuts, coure els aliments al vapor o beure brous depuratius serien alguns exemples de maneres de cuinar aquests productes.

Algunes de les fruites aconsellables serien la poma, la pera i el kiwi o el raïm, ja que aporten un tipus de fibra que ajuda a eliminar toxines i a netejar els intestins i, a més, regulen el restrenyiment. El pomelo és una altra fruita amb gran poder diürètic; permet eliminar moltes toxines i líquid per via urinària.

Si parlem de verdures, tenim la remolatxa, el rave negre, la carxofa, la col i l’api. Totes tenen funcions diürètiques, protectores del fetge i de la vesícula biliar. Purifiquen la sang i tenen un poder antioxidant que permet captar les toxines i eliminar-les de l’organisme. També són aconsellables el carbassó i l’albergínia −que contenen molta aigua−, ja sigui cuinats en forma de crema amb una mica de patata i ceba, a la planxa, al vapor o bullits. El poder diürètic que tenen ens permet eliminar líquid i toxines per via urinària.

Eliminar de la dieta tot el que són sucres refinats, fregits, farines refinades i greixos saturats, almenys els dies no assenyalats d’aquestes dates, ens ajudarà a trobar-nos millor i a evitar inflamacions intestinals, fer millor les digestions, evitar flatulències, evitar mals de cap, migranyes… I, per últim, remarcar la importància de beure aigua durant tot el dia, no només durant els àpats.

En resum

  1. Prendre suplements alimentaris aquests dies de tants compromisos socials i de canvis d’hàbits alimentaris ens permetrà gaudir de cada un dels àpats. Agrairem trobar-nos bé després de cada menjada, ja que disminuirem les flatulències, els refluxos, les digestions pesades, l’acidesa i regularem el trànsit intestinal.
  2. Combinar els suplements amb fruites i verdures durant la resta dels àpats serà una bona opció per ajudar a eliminar toxines i a depurar l’organisme.
  3. Beure aigua durant tot el dia, encara que no es tingui set, i la pràctica d’exercici físic ens permetrà portar millor els canvis de rutina alimentària d’aquestes dates.
  4. Fer cinc àpats al dia és la millor opció per aportar al cos tot el que necessita, incloent un dinar complet amb cereal integral, amb verdura i proteïna vegetal o peix, i un sopar lleuger.

Espero que tots aquests consells us ajudin i, si teniu algun dubte, som aquí per solucionar-lo!

 

Mireia-SegarraMireia Segarra

Farmacèutica i especialista en nutrició ortomol·lecular