Fresh made Carrot JuiceEls sucs comercials porten ingredients que no són saludables, com ara el sucre blanc”, afirma Ramon Estruc, membre del Comitè Directiu de CIBER sobre Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició de l’Institut de Salut Carlos III de Madrid. Per aquest motiu, continua explicant Estruc, “països com els EUA han relacionat l’obesitat infantil amb la ingesta de sucs i begudes refrescants”.

Ara bé, és clar que la en la dieta mediterrània la fruita i la verdura són dos puntals bàsics. Els sucs de fruita, hi tenen cabuda?Si són naturals, sí, però mai com a substitut d’una peça de fruita, perquè el suc no té la fibra que conté la fruita”, afirma el doctor Estruc, que també forma part del Departament de Medicina Interna de l’Hospital Clínic de Barcelona. En la balança de les comparacions, el suc natural guanya el convencional, pel sucre ja esmentat, però també per una sèrie d’ingredients afegits que mai no tindrà el natural, fet a casa: els estabilitzants o els antioxidants.

Cal beure el suc de taronja a l’instant?

Quantes vegades dieu la famosa frase als vostres fills? “Beu el suc de taronja que, si no, perd la vitamina C”. La dieu? Doncs, feu ben fet. La vitamina C del suc de taronja natural s’oxida si s’està molta estona al got després d’esprémer les taronges. “I s’i s’oxida perd la seva propietat més important, i, per consegüent, no pot intervenir en el desenvolupament de certes reaccions metabòliques dins del nostre organisme”, afirmen Dani Jiménez i Ada Parellada en el llibre Per què alguns pebrots piquen i altres no? Ara Llibres.

El vocal de la Societat Catalana de Pediatria, Álvaro Díaz, coincideix amb les afirmacions del doctor Ramon Estruc. “Els sucs que no estan fets a casa porten quantitats elevades de sacarosa (sucre blanc) i de fructosa (el sucre de la fruita), conservants i colorants”. És a dir que “no són recomanables per a les criatures com a beguda habitual, sinó com una ingesta molt esporàdica”.

Per posar un exemple. Un suc de taronja convencional porta com a molt un 6% de taronja natural; la resta són afegits perquè el suc no es faci malbé. Així que és clar que si es vol un suc de fruita, millor fer-ne un a casa.

Per altra banda, la naturòpata Rosa Ana Segura recomana optar sempre pel suc natural, de fruita de temporada i ecològica, i evitar sempre els processats. “Evitem els sucres i també tenim la seguretat que les criatures beuen vitamines quan en beuen un de natural”.

Finalment, Silvio Elías, director de les botigues Veritas, afirma que hi ha opcions de sucs saludables. Per començar, “cal tenir en compte la diferència entre els sucs i els nèctars”. “Els nèctars són fruita més aigua, en una proporció de 50%, mentre que els sucs no tenen aigua afegida”. Dels dos, millor un suc. “Nosaltres venem sucs ecològics sense sucres afegits, i que són concentrats, és a dir que són uniformes en gust d’un respecte de l’altre perquè els fem quan la fruita està en el seu punt òptim”.

Confinats
sense processats

Et regalem
l'ebook BERENARS SANS
amb el qual:

  • Aprendràs 20 receptes dolces i salades per a petits i grans.
  • Cuinaràs magdalenes, galetes, pans i coquetes sense sucre amb els nens.
  • Aprofitaràs la situació actual per millorar la teva alimentació i la dels teus.
Accepto la política de privacitat

Trinitat Gilbert
Trinitat Gilbert

Periodista

  @trinigilbert   @trinigilbert