Ho sabies? Fruita dessecada

Una bona opció per oferir a les criatures, sobretot quan poden mastegar, és la fruita dessecada com ara les panses, les orellanes o els dàtils. Han perdut aigua, han concentrat sucres –i també calories–, però són “molt digeribles”, explica la dietista Yolanda Garcia.

“Si el teu fill no menja fruita, desculpabilitza-te’n”, em diu la Yolanda Garcia, psicòloga, naturòpata i nutricionista que dóna suport a la dietètica oriental. Segons la constitució que tingui la criatura i segons el pes, ni tan sols cal oferir-n’hi. Per què? Perquè és molt més important que els infants mengin cereals integrals (arròs, quinoa, mill, civada…), àcids grassos essencials (peix, olis, llavors, fruita seca), proteïnes de bona qualitat i verdures.

“Els cereals aporten la font d’energia necessària per créixer. Els àcids grassos essencials són el material amb què es construeixen el cervell o els ulls, i es fan servir per a moltes funcions neuronals. Les proteïnes són la matèria primera per fabricar els teixits. I les verdures són un equilibrador de la dieta”. Amb aquesta piràmide descrita, les fruites suposarien un 5%.

Així doncs, un 5% de la dieta diària. I, tot i així, la naturòpata Yolanda Garcia diu que hi ha constitucions i pesos que no han de menjar fruita. Quines constitucions? Quins pesos? Li ho pregunto i la Yolanda comença per les constitucions. “Les criatures amb debilitats digestives, mal païdors, amb poca energia, de tendència poruga, val més que no en mengin, però, si ho fan, que sigui cuinada, en forma de compota, per exemple”. La raó per la qual és contraproduent que aquestes constitucions ingereixin fruita és perquè els costarà digerir-la i l’energia disminuirà. En canvi, els adolescents –especialment– estressats, que practiquen molt d’esport i que necessiten relaxar-se, “és molt recomanable que en mengin”.

Seguim pels pesos. “La xifra màgica de cinc peces diàries està sobredimensionada, perquè segons el pes, la criatura necessita una o altra quantitat de fruita”. Posem-ne exemples. Una criatura de 15 quilos pot prendre una peça de fruita al dia, “mitja al matí i mitja més a la tarda”. Una de 30 quilos, una peça i mitja. Una de 60 quilos, que ja podria ser pes d’adult, que no faci tres peces alhora per berenar, “com tradicionalment s’ha recomanat als nadons”. “El cas és que la fruita no ha de prendre espai a d’altres aliments importants”. A l’hora d’argumentar aquesta última afirmació, la Yolanda em posa l’exemple dels nadons. “Tinc a la consulta nadons que prenen els purés de fruita clàssics de la tarda, amb tres peces de fruita i galetes maria, i que a la nit no mengen res per sopar. És clar, que no volen sopar, perquè queden tips del menjar de la tarda, i la llàstima és que llavors es perden els aliments més nutritius”.

 Per últim, la nutricionista, que basa les seves explicacions en la dietètica oriental, recomana que les famílies optin per les fruites ecològiques i aclareix que l’estiu és l’època més adient per menjar-ne. “La natura dóna més fruita a l’estiu per una raó bàsica: perquè és refrescant, perquè és l’època que relaxa l’energia, però, tot i així, si la criatura és fredolica o cau malalta freqüentment, val més que no en tasti ni en aquesta època”. “Ah!”, em diu, “i digues que és un error barrejar fruites, sobretot als purés, perquè els infants no aprenen bé els sabors de cadascuna de les fruites”. I, a més, per a una bona digestió, barrejar cítrics amb fruites dolces no és gaire bona idea.

Calendari de fruites de proximitat 

Segons el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural i la revista Cuina

Tot l’any

  • Pera

Gener

  • Taronja
  • Mandarina
  • Llimona
  • Clementina
  • Poma

Febrer

  • Clementina
  • Poma
  • Taronja
  • Llimona
  • Mandarina

Març

  • Mandarina
  • Llimona
  • Poma
  • Taronja

Abril

  • Nespra
  • Cirera
  • Taronja
  • Poma
  • Maduixa
  • Llimona

Maig

  • Cirera
  • Poma
  • Taronja
  • Maduixot
  • Maduixa
  • Llimona
  • Nespra
  • Albercoc
  • Nectarina
  • Taronja

Juny

  • Nectarina
  • Poma
  • Albercoc
  • Maduixot
  • Cirera
  • Llimona
  • Figa
  • Pruna
  • Préssec
  • Síndria
  • Meló francès
  • Gerd

Juliol

  • Gerd
  • Albercoc
  • Nectarina
  • Pruna
  • Préssec
  • Meló francès
  • Síndria
  • Meló de secà

Agost

  • Figa
  • Albercoc
  • Pruna
  • Nectarina
  • Préssec
  • Raïm
  • Gerd
  • Síndria
  • Meló de secà

Setembre

  • Síndria
  • Codony
  • Figa
  • Poma
  • Nectarina
  • Préssec
  • Meló de secà
  • Pruna
  • Raïm

Octubre

  • Meló de secà
  • Taronja
  • Préssec
  • Clementina
  • Figa
  • Poma
  • Codony
  • Caqui
  • Llimona
  • Magrana
  • Raïm

Novembre

  • Meló de secà
  • Clementina
  • Raïm
  • Poma
  • Taronja
  • Castanya
  • Magrana
  • Llimona
  • Caqui
  • Codony

Desembre

  • Clementina
  • Taronja
  • Poma
  • Mandarina
  • Llimona
  • Caqui
  • Raïm
  • Magrana
  • Castanya

 

Confinats
sense processats

Et regalem
l'ebook BERENARS SANS
amb el qual:

  • Aprendràs 20 receptes dolces i salades per a petits i grans.
  • Cuinaràs magdalenes, galetes, pans i coquetes sense sucre amb els nens.
  • Aprofitaràs la situació actual per millorar la teva alimentació i la dels teus.
Accepto la política de privacitat

Trinitat Gilbert
Trinitat Gilbert

Periodista

  @trinigilbert   @trinigilbert