La Rhodiola rosea, també coneguda com l’arrel d’or o arrel àrtica, és una planta medicinal de la família de les Crassulaceae que creix en regions fredes i d’elevada altitud a l’hemisferi nord. Té els seus orígens a les regions muntanyoses de la Xina, l’Himàlaia i Sibèria, però també es troba comunament a Escandinàvia, Islàndia, Grenlàndia, Regne Unit, Irlanda i Amèrica del Nord.

La mil·lenària planta Rhodiola rosea es coneix des de l’antiguitat: el seu ús medicinal ja apareixia als llibres de medicina de l’Antiga Grècia. Els emperadors xinesos van enviar expedicions a l’Himàlaia per recuperar l’arrel d’or i poder fer preparacions medicinals; els víkings en depenien per augmentar la seva força i resistència física; a Rússia es va fer servir per resistir el clima siberià. A Mongòlia la feien servir per tractar la tuberculosi, i a la Unió Soviètica va ser estudiada i utilitzada amb els atletes i forces d’elit per competir contra Occident durant la guerra freda. És per aquest motiu que les seves propietats van quedar sota estricte secret, però, amb la caiguda del mur de Berlín, les seves sorprenents qualitats es van difondre cap a Occident.

A la Rhodiola rosea se li atribueixen un ventall ben ampli de beneficis i propietats per a la salut; ha estat una de les plantes medicinals més estudiades i ha estat acceptada com un adaptogen natural molt potent. Una planta o substància adaptògena és la que ajuda l’organisme a respondre i a adaptar-se a qualsevol estressor normalitzant les funcions fisiològiques. Augmenta la resistència inespecífica mitjançant la supressió d’estressors físics, químics i biològics, tot modulant i equilibrant els sistemes energètic, nerviós i immunològic.

Moltes de les plantes que avui dia coneixem com a adaptògenes han estat utilitzades per la medicina tradicional xinesa (MTX) i l’ayurveda des de fa milers d’anys. Entre les principals plantes adaptògenes hi ha l’ashwagandha, la schisandra i diverses espècies de ginseng, juntament amb l’alfàbrega sagrada i el fong reishi.

Propietats nutricionals

La part de la rodiola que conté més principis actius és l’arrel. També conté carbohidrats, greixos, proteïnes, minerals, vitamines i diversos àcids orgànics. Però el que realment en destaca són els fitonutrients, ja que conté almenys sis grups diferents de fitoquímics que són els responsables de les seves propietats medicinals: fenilpropanoides, derivats de feniletanol, flavonoides, monoterpens, triterpens i àcids fenòlics.

Tot i que treballen en sinergia, entre totes les substàncies biològicament actives, les que es consideren més rellevants per raons terapèutiques són les que pertanyen al grup dels fenilpropanoides (rosavin, rosarin i rosin), i que només es troben en la Rhodiola rosea i no en cap altra espècie del gènere Rhodiola. Juntament amb el rosavin, també es consideren crítics per a l’efecte medicinal de la planta i les seves propietats adaptògenes, el salidrosilde i el tirosol.

Els fitonutrients, en general, ens ajuden a protegir l’organisme de l’oxidació, la inflamació, malalties degeneratives i participen també en l’eliminació de tòxics.

La Rhodiola rosea és, per tant, una font sorprenentment alta de compostos antioxidants. Ajuda a reduir l’acció dels radicals lliures i prevé l’estrès oxidatiu; per tant, retarda l’envelliment cel·lular. Destaquen flavonoides com les procianidines (un flavonoide que també trobem al raïm negre) i les catequines (presents també en el te verd), àcids fenòlics com l’àcid gàl·lic, l’àcid cafeic i l’àcid clorogènic i també el salidroside, que podria revertir l’ADN danyat.

Efectes sobre l'organisme

La rodiola és una planta medicinal que ha estat àmpliament estudiada i se li reconeixen molts beneficis per a la salut, però els més destacables són els següents:

Estrès i fatiga

L’estrès és un factor difícil d’evitar avui dia, però pot arribar a tenir conseqüències greus en la salut física i mental. L’extracte de rodiola ha demostrat que és eficaç per fer front a símptomes relacionats amb l’estrès com la fatiga, l’ansietat, el cansament, mal de cap, irritabilitat, baix rendiment o trastorns del son, entre d’altres.

La Rhodiola Rosea es considera una de les millors herbes medicinals per reduir l’estrès. La seva activitat adaptògena millora les capacitats homeostàtiques de l’individu i permet adaptar-se millor a una situació d’estrès ja que redueix la quantitat excessiva de cortisol i catecolamines alliberades per les glàndules suprarenals. Si hi ha massa hormones de l’estrès circulant en sang durant períodes llargs de temps el cos s’acaba deteriorant, i apareixen diversos problemes de salut com ara desequilibris hormonals, deficiència física, poca memòria, inestabilitat mental, depressió, microbiota alterada i debilitament del sistema immunitari.

Depressió

L’extracte de rodiola sovint es fa servir per tractar la depressió lleu a moderada i el trastorn afectiu estacional, ja que estimula la producció de neurotransmissors com la serotonina i dopamina. Quan la serotonina està en equilibri, tenim sensació de satisfacció i facilitat mental. Però, massa serotonina o massa poca s’ha relacionat amb diversos estats mentals com la depressió clínica.

A Rússia és gairebé tan comú tractar la depressió amb Rhodiola rosea com amb medicació convencional, i es considera que l’efecte antidepressiu de la planta és igual o més potent que l’herba de Sant Joan (Hypericum perforatum), el ginkgo (Ginkgo biloba) o el ginseng (Panax Ginseng).

Recuperació muscular i rendiment físic

L’extracte de rodiola també millora el rendiment aeròbic, el metabolisme energètic i la resistència física. Segons un estudi publicat a la revista International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism, té beneficis antiinflamatoris que participen en una recuperació muscular més ràpida després d’un entrenament intens i una resistència més gran.

A més, estimula la síntesi de glucogen en músculs i fetge i la síntesi de proteïnes musculars.

Memòria

Estudis científics han demostrat que la Rhodiola rosea pot millorar la capacitat de memorització i concentració a llarg termini, i també l’estat d’alerta mental. També podria ser útil com a tractament natural en malalties com el Parkinson, l’Alzheimer, la demència i el TDA/TDAH. Però cal més investigació en aquest camp.

Problemes cardíacs

La Rhodiola rosea té activitat cardioprotectora en situacions d’estrès. Té la capacitat de disminuir la quantitat de catecolamines i corticosteroides alliberats per les glàndules suprarenals durant un episodi d’estrès. Un excés d’aquestes hormones pot arribar a causar danys cardíacs, augmentar la pressió arterial, el colesterol, i desregular els nivells de potassi en sang. La rodiola regula els batecs del cor i contraresta les arítmies; també podria ser útil per a l’aterosclerosi.

Càncer

La rodiola sembla que té acció antitumoral ja que augmenta la resistència del cos a les toxines. La varietat de compostos antioxidants que conté és molt útil en la lluita contra els radicals lliures i també sembla que estimula la reparació de l’ADN danyat.

Investigadors russos van observar que l’administració oral de rodiola inhibia el creixement tumoral en rates en un 39% i disminuïa la metàstasi en un 50%. També hi va haver un augment significatiu de la taxa de supervivència.

També és útil a l’hora d’alleujar símptomes relacionats amb el càncer, com la fatiga, l’ansietat, la depressió i l’estrès. Tot i així, fan falta més estudis per determinar el potencial de la planta en el tractament del càncer.

Sistema immunitari

La rodiola estimula i protegeix el sistema immunitari, ja que restaura l’homeòstasi de l’organisme. Augmenta la producció de defenses i la quantitat de cèl·lules NK, les cèl·lules de vigilància del sistema immune encarregades de destruir bacteris, virus i cèl·lules tumorals.

Altres beneficis

S’han trobat molts altres beneficis en l’ús de la rodiola, incloent la capacitat de regular els nivells de sucre en sang en diabètics i protegir el fetge de les toxines ambientals.

L’ús de la Rhodiola rosea també és conegut com a tractament natural per millorar la funció sexual: impotència, disminució del libido i infertilitat, que solen associar-se a la depressió i l’estrès crònic.

També sembla útil per tractar l’obesitat ja que pot augmentar el metabolisme basal i utilitzar els greixos emmagatzemats. Estudis recents suggereixen que també podria ser molt útil per a lla síndrome de fatiga crònica i la fibromiàlgia.

Canvis vitals

La capacitat que té la planta per augmentar la tolerància a l’estrès és important, ja que aquest sol ser una de les causes de l’ansietat i la depressió. Quan les glàndules suprarenals estan sobrecarregades, la capacitat del cos per resistir l’estrès es deteriora i apareixen diversos problemes de salut, com la fatiga general o el síndrome de fatiga crònica, un sistema immunològic debilitat i dolors musculars i articulars.

Però, com comenta Marc Vergés en aquest article, l’avantatge d’utilitzar un adaptogen com aquest és que es pot prendre per períodes llargs sense témer la davallada o esgotament que segueix una etapa d’estrès elevat, ja que no sobreexcita el sistema nerviós ni esgota les glàndules suprarenals. Ens ajuda a millora l’equilibri de l’organisme.

La rodiola també té una gran utilitat com a teràpia en condicions astèniques en què sol predominar una disminució del rendiment laboral, trastorns del son, poca gana, irritabilitat, hipertensió, mals de cap i fatiga.

Com es cuina

La rodiola normalment es pren en forma de complement, a partir de l’extracte obtingut de l’arrel. Es consideren eficaços els productes que continguin almenys un 3% de rosavin i un 1% de salidroside, els principis actius responsables de la resposta adaptògena de la planta sobre l’organisme.

Generalment la trobarem en forma d’extracte, fulles seques o l’arrel. Però tot i així, les seves fulles fresques i suculentes, així com les arrels, els brots i les tiges són totalment comestibles. Es poden cuinar com si fossin espinacs o un vegetal amarg, també se’n poden consumir les fulles en una amanida crua o fer una mena de xucrut amb les fulles i brots.

Receptes bàsiques

Com ja hem dit, la millor manera de beneficiar-nos de les múltiples propietats de la Rhodiola Rosea és consumint l’extracte gràcies a un complement de bona qualitat. Una altra manera de gaudir dels meravellosos beneficis d’aquesta planta medicinal és infusionant-la. Amb les arrels s’elabora el conegut te de rodiola, una beguda molt popular a les zones àrtiques europees i asiàtiques, on es consumia de manera habitual. Aquest te s’ha fet servir tradicionalment per calmar els nervis i combatre l’ansietat; i també per prevenir la grip, refredats i reforçar el sistema immunitari.

Te de rodiola

  • 1 culleradeta plena d’arrel de rodiola dessecada i mòlta
  • 250 ml d’aigua

Poseu l’arrel de rodiola seca i mòlta en un filtre de te, dins una tassa o tetera. D’altra banda, poseu l’aigua a bullir. Quan arranqui el bull, apagueu el foc i deixeu refredar durant uns segons. Afegiu l’aigua calenta a sobre de l’arrel de rodiola, tapeu-ho i deixeu-ho reposar entre 2-4 hores, d’aquesta manera els principis actius de la rodiola passaran a l’aigua. Retireu el filtre, o coleu-ho, i ja estarà llest per beure. Podeu consumir aquesta preparació repartint-la al llarg del dia. Si té un gust massa fort, el podeu diluir amb aigua mineral.

Si ho voleu fer més fàcil, també podeu comprar bossetes de te de rodiola ja preparades, tot i que normalment contenen menys quantitat d’extracte.

Resum

La Rhodiola rosea és un adaptogen natural, i gràcies a la quantitat i varietat de fitonutrients que conté l’arrel es considera una font molt rica en antioxidants. Entre tots els beneficis que se li atribueixen destaquen la capacitat per controlar l’estrès, millorar els símptomes de la depressió i disminuir l’ansietat. També és ben coneguda la seva eficàcia per combatre la fatiga i la debilitat. A més, potencia la immunitat, millora els nivells d’energia i el rendiment físic i mental.

Referències bibliogràfiques

  1. Khanna K, Mishra KP, Ganju L, Singh SB. Golden root: A wholesome treat of immunity. Biomedicine & Pharmacotherapy. 2017; 87:496–502.
  2. Chiang HM, Chen HC, Wu CS, Wu PY, Wen KC. Rhodiola plants: Chemistry and biological activity. Journal of food and drug analysis. 2015;23:359369.
  3. De Bock K, Eijnde BO, Ramaekers M, Hespel P. Acute Rhodiola rosea intake can improve endurance exercise performance. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004;14(3):298-307.
  4. Li Y, Wu J, Shi R, Li N, Xu Z, Sol M. Antioxidative Effects of Rhodiola Genus: Phytochemistry and Pharmacological Mechanisms against the Diseases. Current Topics in Medicinal Chemistry. 2017;17(15):1692-1708.
  5. Lekomtseva I, Zhukova I, Wacker A. Rhodiola rosea in Subjects with Prolonged or Chronic Fatigue Symptoms: Results of an Open-Label Clinical Trial. Complementary Medicine Research. 2017;24(1):46-52.