cochayuyo_dins_textDescobrim les propietats i beneficis d’una alga amb característiques de sabor i textura bastant diferents a la resta de verdures marines. Assecada té una olor de mar penetrant que es dilueix de seguida que la hidratem, i dóna un toc suau i salat als nostres plats. Combina molt bé amb les verdures, els llegums i els cereals. Quan en mosseguem la carn la sensació és molt semblant a la de menjar-se un bolet.

Segurament us sonarà curiós el nom d’aquesta alga, la raó és que prové de la llengua quítxua, la llengua ancestral de la zona nord de Xile i Perú, i significa ‘herba aquàtica’. El seu nom científic és Durvillaea antartica. Les comunitats indígenes d’aquella zona l’han utilitzat com a aliment i com a remei durant segles, especialment per als problemes de la pell, la sang i l’estómac, entre d’altres, i per ajudar a prevenir la manca de iode en la dieta.

Foto: creativegan.net

Propietats nutricionals

La cochayuyo té una quantitat destacable de fibra, la seva proteïna conté tots els aminoàcids essencials i és especialment rica en minerals i oligoelements.

  • Calci: destaca per contenir més calci que la llet (1.160 mg per 100 g d’alga enfront de 125 mg per 100 g en el cas de la llet) i, com que està combinat amb quantitats elevades de magnesi, el resultat és una absorció més bona del calci, superior a la que obtindríem dels lactis. Alhora, la proporció baixa de fòsfor d’aquesta alga afavoreix encara més aquesta assimilació.
  • Magnesi: també conté una quantitat elevada d’aquest mineral (1.010 mg per 100 g d’alga), que és un dels més importants perquè es reparteix per tot l’organisme i participa de les principals funcions: la utilització de l’energia, la síntesi de proteïnes −necessària per al funcionament de l’intestí, els nervis i els músculs−, i a més forma part dels ossos i les dents, millora la immunitat i té un efecte laxant suau.
  • Sofre: aquest mineral el troben formant part dels aminoàcids ensofrats, i la cochayuyo és especialment rica en cistina, que forma part de les proteïnes dels teixits i especialment dels cabells i les ungles.
  • Iode: aquest mineral està aquí en una proporció més baixa que altres algues però, tot i així, és significativa (490 micrograms per 100 grams d’alga). El iode és necessari per a la síntesi de l’hormona segregada per la glàndula tiroide que regula el ritme del nostre metabolisme.

A més, l’alga conté molts dels oligoelements –substàncies imprescindibles per al nostre organisme− que necessitem prendre en petites quantitats, com ara ferro, manganès, coure, zinc, cobalt, seleni, etc.

Efectes sobre l'organisme

Ajuda a regular els nivells de colesterol: l’elevat contingut en fibra soluble impedeix la reabsorció intestinal del colesterol alliberat pel fetge, de manera que ajuda a eliminar-lo de l’organisme.

Fluïdifica mucositats i ajuda a eliminar els tòxics del fetge: d’acord amb la nostra especialista, Olga Cuevas, al llibre Tratamientos naturales al alcance de todos. La cochayuyo destaca pel seu contingut en cistina (1.830 mg per cada 100 g d’alga), que el nostre organisme transformarà en L-cisteïna, un aminoàcid ensofrat amb un poder fluïdificant alt de les mucositats. De fet, un dels fàrmacs convencionals amb acció expectorant i mucolítica més coneguts conté la versió sintètica d’aquest principi actiu. El sofre contingut en la cistina també té una acció depuradora sobre el fetge.

Protector estomacal: la riquesa en substàncies mucilaginoses de la cochayuyo la fa molt indicada en els casos d’estómac sensible o fins i tot amb gastritis, redueix l’acidesa i protegeix la mucosa de l’estómac.

Ajuda a eliminar substàncies molt nocives de l’organisme: per la seva riquesa en àcid algínic i alginats, que tenen un efecte quelant o inhibidor d’isòtops radioactius. En concret, es va fer un estudi a la Universitat de McGill (al Canadà), en què es demostrava que l’àcid algínic era efectiu en l’eliminació d’estronci radioactiu. Posteriorment, també s’ha demostrat aquest efecte en l’eliminació de metalls pesants.

Canvis vitals

Les algues, segons la medicina tradicional xinesa, són un aliment amb propietats medicinals molt completes. En primer lloc, s’utilitzen per depurar l’organisme. Sempre que es menja un plat amb proteïna animal (sobretot el peix) s’acompanya d’una petita quantitat d’alga per ajudar a eliminar els tòxics que pugui contenir l’animal.

També tenen propietats per estimular i revitalitzar els ronyons que, segons aquest tipus de medicina, són el reservori de l’essència de la vida. Així doncs, les algues contribueixen a millorar i mantenir diverses funcions vitals: la força física i sexual, la distribució de líquids al cos, l’estructura òssia, la medul·la de l’os (responsable de fabricar la sang), el mar de la medul·la (que és assimilable al bon funcionament cerebral) i l’aparell reproductor. Intervé també en els mecanismes de regulació de secreció hormonal interna (suprarenals, gònades, tiroides, paratiroides).

Com es cuina

A l’hora d’adquirir la cochayuyo, que trobareu a les botigues especialitzades en productes ecològics i dietètics, segurament us sorprendrà que a l’envàs posi fertilizant d’ús per a la jardineria domèstica. La raó és que la seva comercialització com a aliment no és permesa a Espanya per una enrevessada trava burocràtica. Tot i així, l’alga es pot consumir amb la seguretat que es tracta d’un producte natural, sense manipular i amb garanties de ser un aliment nutritiu conservat correctament.

Per utilitzar la cochayuyo, la majoria de cuiners i cuineres recomanen remullar-la entre cinc minuts i mitja hora. Personalment, només la remullo un parell de minuts quan l’afegeixo a un saltat i, si l’he d’afegir a la sopa o a un caldo, la incorporo directament seca a l’aigua de coure. En aquest últim cas, com que l’alga ens deixarà anar tota la sal que porta, cal que primer fem la cocció del brou i al final la tastem per rectificar de sal només si és necessari.

Comerç just: l’empresa distribuïdora d’aquesta alga a Espanya ens indica que és recollida de manera tradicional pels indis maputxes del sud de Xile als quals se’ls paga un preu just per la seva feina. Per tant, tot i que es tracti d’un producte que recorre una llarga distància abans d’arribar al nostre plat, com a mínim podem estar segurs que a darrere hi ha un tracte equitatiu per a la comunitat de la qual s’obté.

Receptes bàsiques

La recepta estrella amb aquest ingredient la trobem de la mà de la nostra xef Montse Vallory. Es tracta d’un plat deliciós, molt nutritiu perquè conté proteïna completa i molt adequat per a l’època hivernal.

Cassola de cigrons amb alga cochayuyo

 

Resum

L’alga cochayuyo la podem afegir als nostres plats com a complement nutricional molt complet, tant pel que fa als minerals i oligoelements com per les seves propietats depuratives.

Montse Reus
Montse Reus

Dietista i Ambientòloga