L’hivern a casa nostra és l’estació de l’any més freda, en què la natura s’atura abans de l’arribada de la primavera, quan torna a brotar tot amb energia renovada. Per tal d’optimitzar l’energia, molts arbres perden les fulles i queden pràcticament secs, alenteixen el metabolisme per evitar danys importants en cas que se’ls congelin els teixits. En els animals també trobem proteccions davant les inclemències climatològiques; alguns insectes i mamífers es passen aquesta estació hivernant i d’altres augmenten les capes de greix i pèl per protegir-se i, fins i tot, en els humans s’alenteix l’energia, cosa que propicia un metabolisme corporal general més lent.

En aquesta època de l’any és important adequar els hàbits alimentaris al ritme de la natura que ens envolta buscant fonts de calor per escalfar-nos i induint l’energia de l’organisme a l’equilibri, per tal d’arribar a la primavera amb l’energia renovada.

És una època de l’any en què els canvis tèrmics bruscos que patim al llarg del dia –passant de l’escalfor de dins de casa al fred del carrer–, fan que el cos es refredi. Si no tenim un sistema immunològic enfortit i equilibrat, és molt probable que tinguem un refredat persistent al llarg de l’hivern.

Per tant, durant l’hivern, hem d’intentar incloure aliments que ens escalfin el cos i que ens reforcin el sistema immunològic.

Enfortir el sistema immunològic

Les fruites i verdures que són pròpies de la temporada i de proximitat ens ajudaran a obtenir els nutrients que necessitem.

Hem de potenciar dins d’una dieta equilibrada i variada els aliments rics en les vitamines següents:

  • Vitamina A: ens protegeix i augmenta la resistència de les mucoses davant les infeccions; augmenta la resistència contra els microorganismes patògens.
    La vitamina A la trobem en les fruites i verdures taronges, com les pastanagues, el moniato, la carbassa... i també espinacs, créixens, pebrots vermells
    La vitamina A és termosensible i liposoluble; això vol dir que, per poder disposar-ne i absorbir-la correctament, s’ha de coure poc i consumir-la amb una mica d’oli o greix saludable.
  • Vitamina D: participa a mantenir els ossos saludables i modula el sistema immunitari; fa que la resposta immunitària no sigui ni exagerada ni deficient.
    La trobem en aliments com el rovell de l’ou, el peix blau petit, els xampinyons
    La vitamina D també és liposoluble, així que l’hem de consumir amb greixos saludables.
    La podem obtenir de l’alimentació, però una de les fonts més importants és directament de la llum solar a través de la pell.
    En aquesta època, en què no hi ha gaires dies de sol i els dies freds no acompanyen a sortir de casa, no ens hem d’oblidar de prendre el sol un mínim de vint minuts al dia.
  • Vitamina E: estimula la formació d’anticossos i és necessària perquè els glòbuls blancs funcionin correctament. També és liposoluble.
    La podem trobar en olis vegetals verges, llavors i fruits secs, principalment en ametlles i
  • Vitamina C: participa en la formació d’anticossos, té efecte de descongestió i estimula la síntesi de l’interferó (proteïna que permet la comunicació entre les cèl·lules per activar les defenses). Actua com a antioxidant i regenera altres antioxidants com la vitamina E i A. Per això no pot faltar. La trobarem en nabius, pebrot cru, crucíferes, créixens, cítrics...
  • Vitamina B5: participa en la síntesi d’anticossos. La trobem en la gelea reial –que conté deu vegades la quantitat diària recomanada–, els xampinyons, l’ou, el salmó

Mantenir la calor interna del cos

Tal com ens indica el sentit comú, evitarem els aliments freds: begudes fredes, aliments sortits directament de la nevera, gelats… però també hem d’evitar les amanides, ja que, com que són aliments crus, ens refredaran el cos. Si en volem prendre, hauríem d’apostar per amanides tèbies o saltades, que no ens refredaran tant.

En canvi, potenciarem coccions que ens aportin calor interna i ens nodreixin el cos: coccions lentes i llargues (guisats, brous, cremes…). El brou d’ossos és una gran opció a l’hora d’escalfar el cos, i al mateix temps és un gran remineralitzant. També són bones opcions, si volem generar escalfor, el fajol o la civada. L’aigua de civada és un gran remineralitzant per a les persones que se senten dèbils i decaigudes; i és una gran aliada per recuperar el to físic i anímic.

Segons la medicina tradicional xinesa

Segons la medicina tradicional xinesa, durant aquesta època de l’any, hem de potenciar els aliments foscos, com el sèsam negre o les castanyes, i els aliments salats, com el peix o les algues, que són molt remineralitzants. També és especialment adequat consumir arrels o tubercles, ja que ens aporten l’energia que han acumulat, com, per exemple, el nap negre, la xirivia, la pastanaga o la remolatxa, que, cuinats de manera apropiada, ens mantindran l’escalfor corporal. Potenciar els aliments lleugerament picants i les especies ajuda a mobilitzar l’energia cap a les extremitats i a no tenir-hi sensació de fred.

Respecte de les fruites, les més fosques com les mores o nabius són riques en vitamina C i vitamina B, que ens ajuden a equilibrar el sistema immune i el sistema nerviós, respectivament. Els llegums també són ideals per a aquesta època de l’any: són la font d’energia de les plantes lleguminoses, molt interessants en aquestes dates. A l’orient, prenen mongetes azuki, uns llegums de color fosc que serien els més apropiats segons la medicina tradicional xinesa.

A l’hivern cal respectar el cos i arribar a la primavera amb unes bones defenses i una salut enfortida!