Les persones que pateixen de cames cansades o varius acusen més que ningú la calor de l’estiu. Les venes es dilaten i els símptomes s’accentuen, la tendència de retenir líquids augmenta i les varius es veuen encara més. Per tal d’evitar que aquesta situació es repeteixi o s’agreugi, us proposem uns quants consells per cuidar les cames.

Eviteu el restrenyiment

Procureu menjar aliments rics en fibra com ara verdures, fruites, algues, cereals integrals, al mateix temps que assegureu una bona hidratació. Si amb aquest canvi de dieta i amb exercici físic continueu amb restrenyiment, pot ser interessant valorar la complementació amb un probiòtic i prebiòtic.

A part de les recomanacions nutricionals, trobem altres consells que poden ajudar a millorar la sensació de cames cansades i la circulació.

Utilitzeu roba còmoda

S’ha d’evitar la roba massa cenyida, perquè comprimeix les venes i dificulta la circulació correcta.

Activeu les cames i feu exercici físic

Camineu, feu exercici físic. Eviteu estar asseguts durant molta estona o creuar les cames, perquè afavoreix l’estancament de la sang a les venes. Si viatgeu en avió o en tren, procureu aixecar-vos de tant en tant per afavorir el retorn venós.

Massatges a les cames

Feu un massatge a les cames des dels peus cap amunt, seguint el sentit de la circulació venosa. D’aquesta manera ajudareu a augmentar la velocitat del retorn venós. Podeu potenciar l’efecte d’aquest massatge aplicant un oli base barrejat amb olis essencials com ara de llimona, xiprer, gaultèria, romaní, sempreviva…

Alterneu dutxes d’aigua freda i tèbia

D’aquesta manera, ajudareu a activar la circulació sanguínia.

Augmenteu el consum d’aliments rics en bioflavonoides i vitamina C

Els bioflavonoides –com la rutina o quercitina, per exemple– són substàncies presents principalment en la part blanca interna dels cítrics i que acompanyen i potencien l’acció de la vitamina C. Tenen una gran acció antioxidant i ajuden a enfortir les parets dels vasos sanguinis. Per altra banda, la vitamina C afavoreix la síntesi correcta de col·lagen i, per tant, també ajuda a enfortir les parets dels vasos sanguinis.

Augmenteu el consum d’aliments rics en àcids grassos essencials omega-3

Afavoreixen una bona circulació sanguínia. Trobem bones fonts d’omega-3 en els peixos blaus petits (sardines, seitons), les llavors de lli i de chía, les nous i les algues.

Eviteu els productes ensucrats

El sucre és un producte que trobem sovint en molts dels aliments de consum diari (galetes, cereals d’esmorzar, melmelades, iogurts…). El sucre, a més de debilitar el sistema immunitari, provoca deficiència i interfereix en l’absorció de minerals; a banda, causa pèrdua d’elasticitat i de funcionalitat dels teixits. Per tant, sempre és millor optar per productes sense sucre refinat afegit i que continguin altres endolcidors propis de les fruites o melasses de cereals, per donar un exemple.

 

Jordina Casademunt

Jordina Casademunt
Nutricionista i especialista en comunicació en salut