I on trobem els complements?

Els complements alimentaris els podem trobar en botigues de dietètica o a determinades farmàcies –com és el cas de la farmàcia Serra Mandri (av. Diagonal, 478, Barcelona), que té un espai destinat a la homeopatia i els complements nutricionals– i també a Psaging, centres que destaquen pel seu ampli assortiment de complements nutricionals i perquè els professionals que hi treballen estan formats en nutrició, naturopatia o farmàcia. Però abans de comprar res, si tens problemes de síndrome premenstrual, el primer pas és dirigir-te a un especialista.

Tothom, qui més qui menys, ha intentat calmar els dolors menstruals i altres símptomes amb algun complement nutricional. L’onagra, oli ric en omega-6, és potser el complement més conegut. El que és clar és que hi ha dones que només amb uns petits canvis en la dieta i un complement ric en omega-6 en tenen prou, però, en la majoria, el problema persisteix. Amb aquest article no pretenem proposar cap protocol estàndard, ja que cada persona presenta necessitats diferents, però sí que podem ressenyar els principals complements que s’han de tenir en compte per ajudar a equilibrar les hormones i millorar els símptomes.

Segons quina sigui la simptomatologia de la dona que pateix de síndrome premenstrual, caldrà un tipus o altre de complement alimentós combinat amb un bon pla nutricional.

Per ajudar a equilibrar el sistema hormonal: és important aportar un bon complement ric en omega-3 (EPA/DHA) i omega-6 (GLA). A vegades es cau en l’equivocació de complementar la dieta amb omega-6 i descuidar l’omega-3. Si aquesta situació es manté en el temps, pot ocasionar un desequilibri d’àcids grassos essencials en l’organisme i afavorir la producció de prostaglandines proinflamatòries (PG2). De fet, és més fàcil que la dieta contingui més proporció d’omega-6 que d’omega-3, de manera que és interessant que la complementació es faci de tots dos àcids grassos. Trobem bones fonts d’omega-3 als peixos blaus, l’oli de lli, el cànem, les nous, les algues…, i bones fonts d’omega-6 a l’oli de gira-sol, la fruita seca…

Per ajudar en la reducció de la retenció de líquids i el dolor menstrual: calci i magnesi. La complementació de calci pot ajudar en la reducció de retenció de líquids i dolor premenstrual, sempre que hi hagi una bona ingesta de magnesi –la deficiència d’aquest mineral afavoreix la SPM. La complementació amb magnesi pot ajudar a reduir els nivells d’hormona aldosterona –elevada, en la majoria de dones amb SPM– i la tensió nerviosa, la sensibilitat als pits i l’augment de pes.

La síndrome premenstrual II: Complements, els teus aliats.

Per alleugerir els símptomes d’ansietat, irritabilitat i ajudar a regular la menstruació: dong quai (Angelica sinensis). Aquesta planta s’utilitza per atenuar els símptomes d’ansietat, irritabilitat, depressió, les rampes abdominals, la menstruació irregular i el flux menstrual anormal. Presenta propietats fitoestrogèniques, circulatòries, analgèsiques i relaxants del sistema nerviós.

Per evitar l’excés d’estrògens: l’aloc (Vitex agnus-castus) ajuda a incrementar el percentatge de progesterona respecte dels estrògens durant la fase premenstrual. També és interessant l’aminoàcid L-metionina, que s’ha vist que inhibeix l’acumulació excessiva d’estrògens al fetge, i la complementació amb vitamina B6, que ajuda a disminuir els nivells sanguinis d’estrògens alhora que és un nutrient imprescindible per al correcte metabolisme de la L-metionina. També afavoreix la reducció de símptomes de la SPM, com ara la retenció de líquids, la inflor, la irritabilitat, la fatiga mental…

Per atenuar els dolors de la menstruació: nyam (Dioscorea villosa), una planta rica en sals minerals i vitamines que s’ha utilitzat tradicionalment per alleugerir la dismenorrea.

També es pot complementar l’alimentació amb superfoods, superaliments amb propietats excel·lents que aporten nutrients essencials i que podem afegir als plats. Les dones amb problemes de SPM es poden beneficiar del cànem, que presenta una relació perfecta d’àcids grassos essencials omega-6 i omega-3 alhora que aporta una bona font d’aminoàcids essencials. Per altra banda, la maca (Lepidium meyenii), un tubercle que proporciona beneficis en la regulació hormonal i destaca per la seva riquesa en L-arginina, cinc, ferro, potassi, vitamina E i C i vitamines del grup B.

Fonts:

Enciclopedia de Medicina Natural, Michael Murray i Joseph Pizzorno

Guies dels centres Psaging

Manual de Solgar “Suplementación natural para el siglo xxi”

Jordina Casademunt

Nutricionista i especialista en comunicació en salut

  @Jordinacasa   @jordinacasa
Jordina Casademunt

Ara pots demanar cita amb la
Jordina Casademunt a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic