Decàleg per allunyar-se de la cistitis 

  1. Evita les farines refinades, el pa amb llevat industrial i els cereals refinats.

  2. Evita els sucres refinats (galetes, pastisseria…).

  3. Augmenta el consum de líquids (sopes d’algues o de verdures, sucs de fruita naturals, sucs d’hortalisses, infusions…).

  4. Evita el cafè i l’alcohol.

  5. Consumeix suc de nabius vermells (sobretot quan tinguis cistitis, beu-ne cada dia).

  6. Consumeix cereals integrals cada dia (mill, arròs integral, quinoa, amarant, civada, fajol).

  7. Consumeix llegums 4-5 cops a la setmana com a font de proteïna vegetal.

  8. Si menges proteïna animal, que sigui de procedència ecològica, i dóna preferència al peix blanc i blau, i a les aus.

  9. Incorpora a la teva dieta diària aliments fermentats: confitats, tempeh, miso… i també llavors oleaginoses: sèsam, llavors de gira-sol, llavors de carbassa.

  10. Enriqueix la dieta amb un bon complement alimentós.

A part d’aquestes recomanacions nutricionals és important mirar de tenir una bona higiene personal i realitzar una hidroteràpia de còlon almenys una vegada a l’any.

Tot i que pot aparèixer tant en homes com en dones, la cistitis és un problema més típic de les dones. Embaràs, relacions sexuals, ús del diu, són situacions que poden propiciar l’aparició d’una infecció urinària que es caracteritza pel desig urgent d’orinar, micció freqüent, tèrbola i dolorosa; a vegades, d’olor forta i desagradable. Fins tot, just després d’orinar, s’acostuma a tenir la sensació o necessitat de tornar al lavabo altra vegada. El que és clar és que davant d’una cistitis hem de buscar un remei, perquè una infecció urinària mal curada pot arribar a desencadenar una infecció renal.

Diversos fronts per posar fi a la cistitis

La cistitis és causada generalment per bacteris que es troben habitualment al tracte digestiu. Aproximadament el 85% de les infeccions urinàries són produïdes pel bacil Escherichia coli (E. coli). Però, com hem dit al principi, la cistitis és molt més freqüent en les dones que en els homes per la proximitat entre l’anus, la vagina i la uretra.

Davant d’una cistitis, l’alimentació i la complementació són dos grans aliats en la lluita de la infecció urinària i en el manteniment de la salut en general. Mitjançant una correcta alimentació i una adequada complementació podem ajudar a controlar la infecció i evitar que es torni a repetir, com és el cas de les dones que pateixen cistitis de forma reiterada. El que hem de tenir clar és que si tenim cistitis hem d’actuar des de diversos fronts: potenciar la salut intestinal i també les defenses de l’organisme, assegurar un terreny més aviat alcalí i, alhora, atacar la mateixa infecció per evitar recidives.

La relació entre la cistitis i la flora intestinal

Quan patim cistitis crònica o recurrent, el primer que hem de saber és que existeix una relació directa entre aquesta malaltia i l’estat de la flora intestinal. Les dones que han estat prenent antibiòtics, patit situacions d’estrès, problemes de restrenyiment, o bé segueixin una alimentació desequilibrada, l’estat de la seva flora intestinal pot estar malmès. En aquest punt, el que cal fer és proporcionar aliments que afavoreixin una bona salut intestinal, com ara la inclusió de fermentats (tempeh, confitats, quefir), evitar els sucres refinats, augmentar el consum de cereals integrals i llegums i el consum de prebiòtics, com ara fructooligosacàrids (FOS), presents en molts aliments vegetals (porros, cebes, espàrrecs, carxofes…). Alhora, és interessant complementar la dieta amb probiòtics com ara els lactobacils i els bifidobacteris. D’aquesta manera no només afavorirem l’equilibri intestinal, sinó que també millorarem les defenses de l’organisme –hem de pensar que aproximadament el 70% de les nostres defenses es troben a l’intestí.

Alimentació recomanada per a les dones amb cistitis

El primer que cal fer és eliminar els sucres i els refinats de la dieta. No només roben nutrients, també debiliten les nostres defenses! Si presentem unes defenses poc efectives, el combat és clar qui el guanyarà: els microorganisme patògens. A través de l’alimentació podem construir nous “soldats” més eficients que s’encarreguin de vetllar per la salut de l’organisme. Un altre pas és procurar seguir una alimentació que afavoreixi un terreny alcalí per aconseguir una bona qualitat de sang.I això és fa reduint el consum de proteïna animal i apostant pel consum de proteïna d’origen vegetal i procurar consumir, cada dia, verdures i hortalisses, cereals integrals, llegums –almenys, 4-5 cops per setmana–, proteïna vegetal i també peix. En definitiva, les recomanacions que fem a etselquemenges.

Complementació nutricional per combatre la cistitis

Dins de la complementació trobem diversos nutrients que poden ajudar a millorar els casos de cistitis. Per exemple, el nabiu vermell és un fruit comunament utilitzat per prevenir les infeccions de les vies urinàries. La seva riquesa en tanins, quercitina i vitamina C ajuda a impedir que el bacteri s’adhereixi a les mucoses del tracte urinari. Es troba en suc concentrat o bé en complement alimentós. Per altra banda, hi ha altres plantes utilitzades per combatre la cistitis. La boixerola és un interessant antisèptic de les vies urinàries, i també presenta propietats diürètiques; el bedoll té propietats diürètiques i antifúngiques; el bruc comú i les llavors de raïm són especialment eficaces en el tractament de les inflamacions de les vies urinàries per la seva riquesa en bioflavonoides, en especial en proantocianidines oligomèriques (PCO), que, a més de tenir efectes antiinflamatoris, estimulen el sistema immunològic; el nabiu blau presenta excel·lents propietats antioxidants gràcies a la seva riquesa en tanins, quercitina i antocianidines; el rave picant (wasabi) té una sèrie d’olis volàtils amb propietats antibiòtiques molt útils per tractar les infeccions urinàries.

Jordina Casademunt

Nutricionista i especialista en comunicació en salut

  @Jordinacasa   @jordinacasa
Jordina Casademunt

Ara pots demanar cita amb la
Jordina Casademunt a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic