Què passa amb la llet de vaca?

Som l’únic mamífer que després del període de lactància materna continuem consumint làctics i, a més, d’altres mamífers. De nadons assimilem totalment la caseïna present a la llet de la mare, però un cop ens fem grans, només la digerim parcialment, perquè disminueix l’enzim necessari per fragmentar aquesta proteïna. Aquestes molècules de caseïna es dipositen en l’organisme de manera que dificulten l’absorció d’altres nutrients i contribueixen a l’aparició d’alteracions intestinals. Aquesta proteïna present a la llet de vaca és altament immunògena, és a dir, que el sistema defensiu necessita fabricar una gran quantitat d’anticossos. Aquesta “agressió” contínua pot desencadenar desequilibris relacionats amb la immunitat, com per exemple artritis o al·lèrgies i problemes de pell, entre d’altres.

Sempre hem sentit a dir que la llet de vaca és imprescindible per obtenir la quantitat de calci que el cos necessita. Si bé és cert que en conté molt, de calci, també és cert que cada vegada ens trobem més casos de persones que no toleren gens bé aquesta beguda, ja sigui perquè els provoca molèsties digestives o pel deteriorament de la mucosa intestinal que ocasiona. Per més calci que tingui, hem de buscar altres opcions per millorar la digestió i la correcta absorció de nutrients. Una bona opció és tastar la llet de cabra de bona qualitat o bé incorporar en els plats petites dosis de llavors de sèsam, fruita seca, algues… Però en aquest article no ens volem endinsar en els aliments rics en calci per desbancar la famosa llet, ja ho farem més endavant. El que volem és donar-vos alternatives per esmorzar o per berenar amb liquats, que si bé no destaquen tant pel seu contingut en minerals, són bons per la seva digestibilitat i alta tolerància. Vegem, doncs quins són els principals liquats que trobem al mercat, les mal anomenades “llets” vegetals.

Liquats vegetals, una manera saludable de començar el dia

Avui en dia podem triar entre una gran varietat de liquats o begudes vegetals. N’hi ha que provenen dels cereals, com el d’arròs, civada o kamut, o de llegums, com la beguda de soja, o bé de fruita seca, com la beguda d’avellanes o la d’ametlles. En general, les begudes procedents de cereal són les més digestives i, per tant, s’haurien de consumir més freqüentment que les altres. La seva alta digestibilitat es deu a l’acció dels enzims durant el seu procés d’elaboració, que transformen el midó en molècules més petites (maltosa, maltodextrines i glucosa) que, per tant, són més fàcils de digerir.

La beguda o liquat de civada, obtingut a partir del gra de civada integral i amb aigua i sal marina, destaca per ser molt digestiu i tenir un sabor molt suau, cremós i neutre. És ideal per a les persones que es vulguin cuidar, però tot i que és un cereal que produeix menys reaccions al·lèrgiques que el blat, l’ordi o el sègol, en determinats casos d’al·lèrgia al gluten perquè no té gliadina, sí que conté avenina i, per tant, les persones que no la tolerin no es recomana que prenguin liquat de civada. Per altra banda, és la més nutritiva de totes les begudes vegetals que hi ha al mercat i destaca pel seu contingut en vitamines del grup B i fibra, sobretot betaglucan, una fibra soluble responsable d’afavorir la flora intestinal. El seu consum ajuda a nodrir el sistema nerviós. Com a curiositat, podem dir que resulta ideal per a les dones lactants, perquè afavoreix la producció de llet.

El liquat d’arròs és ideal per als més petits de la casa, perquè té el gust dolcet propi de la fermentació dels grans i els agrada molt. A part del seu sabor dolç i refrescant, té propietats reguladores i digestives i, per tant, és una alternativa excel·lent per prendre si es pateix de problemes intestinals com ara diarrea o per millorar estats d’indigestió, vòmits… Destaca per la seva alta concentració en hidrats de carboni i és apte tant per a intolerants a la lactosa com al gluten. Una altra beguda interessant és la de kamut, potser no tan coneguda com les altres. S’obté de la barreja d’aigua i blat khorasan, oli de llavors de gira-sol premsades en fred i sal marina. És rica en hidrats de carboni i fibra i apta tant per a intolerants a la llet com per a intolerants al gluten, ja que malgrat que és un tipus de blat, el fet que sigui ancestral fa que les persones amb intolerància al gluten presentin menys sensibilitat cap a aquest gra. Tot i que en cas de celiaquia, es recomana consultar-ho a un especialista.

Entre els liquats provinents de llegums trobem la beguda de soja, que, tot i que gaudeix d’una gran popularitat, pot resultar tan indigesta com la llet de vaca si es consumeix de manera continuada. I si ets una persona propensa a produir mucositat, ben segur que la beguda de soja també contribuirà a fer-la augmentar, igual que passa amb la llet de vaca. Es recomana consumir-ne de manera esporàdica. És una beguda molt expansiva, de naturalesa freda, i es pot prendre segons l’estat de salut de l’organisme. Es recomana prendre-la bullida per evitar males digestions. A diferència de les begudes que provenen de cereals, la de soja destaca per ser més rica en proteïna. També presenta una bona relació calci/fòsfor, magnesi i àcids grassos essencials omega-3. És especialment rica en vitamines del grup B.

I entre les begudes de fruita seca trobem la d’ametlles i la d’avellanes, una bona font de calci i proteïna. Són ideals per a les dones embarassades i també per a les lactants, ja que afavoreixen la producció de llet. Presenten una excel·lent relació calci/fòsfor i són aptes per a intolerants al gluten i a la llet. La beguda d’avellanes resulta òptima per ajudar a lubricar el sistema respiratori i és molt recomanable per a les persones amb problemes cardiovasculars pel seu contingut en arginina, aminoàcid que afavoreix la prevenció de coàguls de sang a les artèries. Presenta un baix contingut en sodi i és rica en àcid fòlic i fibra.

Font:

La alimentación. La 3a medicina, Jean Seignalet, RBA Integral, 2004

Nutrición energética y salud, Jorge Pérez-Calvo Soler, Grijalbo, 2003

 

 

 

 

 

Jordina Casademunt

Nutricionista i especialista en comunicació en salut

  @Jordinacasa   @jordinacasa
Jordina Casademunt

Ara pots demanar cita amb la
Jordina Casademunt a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic