Recomanacions de la nutrició energètica

Per aconseguir escalfor a dins del cos

Consumiu cereals, llegums, verdures a diari amb coccions llargues com estofats, vapor o pressió. D’aquesta manera també aconseguim realçar el sabor dolç de les verdures.

Incloeu espècies que escalfin l’organisme: canyella, clau, gingebre, nou moscada. També va bé utilitzar condiments que reforcen els òrgans digestius com el miso, el tamari o salsa de soja.

No sopeu plats freds com ara amanides, fruita, formatge i iogurt. Intenteu prendre una crema de verdures de temporada, verdures cuites o estofades, peix guisat i sense gaire oli.

Eviteu els aliments que refreden el cos en excés:

L’alcohol; tot i que proporciona sensació de calor, aquesta calor es dispersa cap a la superfície, i fa que més tard se senti sensació de fred.

Algunes espècies, com el pebre, el curri i la mostassa, refreden l’organisme.

Les fruites tropicals, com la pinya, la papaia, el mango, el plàtan; fruites que es consumeixen en regions amb climes calorosos.

Llet i derivats; quan hi ha fred intern, aquests aliments proporcionen una energia freda i es recomana no abusar-ne. Per assolir una bona aportació de calci es pot seguir una dieta rica en verdures, fruita seca i cereals integrals.

Amanides, i altres aliments que es consumeixen freds.

Pasta, arròs, pa, galetes. No és un secret que a l’hivern tendim a menjar aliments ben densos, carbohidratats, ben farcits de calories. D’alguna manera és com si ens ajudessin a passar millor el fred, o això pensem. Alguns estudis fins i tot afirmen que arribem a consumir 200 calories més al dia en comparació amb altres èpoques de l’any.

El motiu d’aquest desig incommensurable cap als aliments calòrics es deu, segons els experts, a un comportament inherent, propi de la memòria dels nostres gens d’èpoques de subsistència per mantenir l’escalfor pròpia del cos a través del menjar. També hi ha la teoria que sosté que el motiu d’aquest desig cap a l’abundància és el descens de les hores de llum del dia i que els dies són més curts durant l’hivern. També hi ha una relació entre la part emocional condicionada per la part estacional, en què es tendeix a presentar un estat d’ànim més baix respecte de les èpoques de calor i de sol. Tots aquests factors fan que alguns de nosaltres ens decantem cap al consum d’aliments rics en hidrats de carboni.

La clau per menjar el que el cos realment necessita

La clau de tot radica en l’elecció dels aliments. Si el que tenim és sensació de fred intern i volem mantenir l’escalfor pròpia del cos, hem de buscar aliments que ajudin a escalfar l’organisme, no tant pel pes calòric, sinó que generin calor, escalfor a l’organisme. L’experta en alimentació energètica Montse Bradford comenta al seu llibre La alquímia en la cocina que la calor interior es genera quan aportem aliments que proporcionen escalfor, com per exemple els cereals integrals, llegums, fruita seca, i certs tipus de cocció, com, per exemple, els estofats.

Tot i això hem d’observar-nos el cos perquè moltes vegades, encara que siguem en èpoques de fred el tenim extremadament calorós, i a la inversa, en èpoques caloroses pot ser que el nostre organisme tingui fred intern. És quan hi ha fred intern que poden aparèixer símptomes tan típics com flatulències, digestions lentes, sensació de panxa inflada, problemes d’estrenyiment. Per millorar la situació hem d’aportar aliments que generin escalfor per millorar la funció dels òrgans que intervenen en la digestió.

Font: La alquímia en la cocina, Montse Bradford. Editorial Océano Ambar.

Jordina Casademunt

Nutricionista i especialista en comunicació en salut

  @Jordinacasa   @jordinacasa
Jordina Casademunt

Ara pots demanar cita amb la
Jordina Casademunt a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic