Aquesta setmana continuem parlant de pèrdua de pes i ho fem amb l’experiència de dues nutricionistes: la Blanca Galofré i la doctora Montse Folch. També repassem els complements nutricionals tenint en compte que, segons un article publicat al Nutrition Journal, cada vegada hi ha més nutricionistes i metges que els recomanen com a suport d’una dieta i estil de vida saludables.

La nutricionista Blanca Galofré ho diu ben clar: “Jo sóc de l’opinió que, per aprimar-se, no hi ha tractaments miraculosos, sinó que el que veritablement importa és mantenir una bona correcció alimentària, fer esport físic moderat cada dia i eliminar els mals hàbits, com menjar sucres, greixos saturats, refinats i menjar porqueria. Les dietes no serveixen de res si no s’està emocionalment bé i amb bona predisposició per dur a terme canvis d’hàbits importants en el temps”. Per altra banda, la nutricionista i doctora Montserrat Folch ens comenta que, sempre que una persona li diu que vol perdre pes, li elabora una dieta pautada i ajustada a les seves necessitats, al mateix temps que li recomana un brou depuratiu fet amb api, ceba i julivert.

El secret de tota dieta: educar el paladar, instaurar hàbits nous

El secret per aconseguir un pes adequat, segons l’alçada i la constitució, és educar i instaurar hàbits nous i saludables, acostumar-se als gustos naturals dels aliments i evitar els sabors extrems, com molt salat o molt dolç.

La clau per aconseguir un pes harmònic la trobem en el compromís personal, a ser conscient del que és beneficiós per a la salut i del que no, a fer una reeducació, un canvi en els hàbits alimentaris, a augmentar l’activitat física diària i a perdre pes de manera   moderada, realista i sostinguda, perquè, tal com ens recorden els experts en obesitat de tots els països, cal aprimar-se lentament, buscant una disminució de la massa magra, ja que quan ens aprimem de pressa principalment és per una pèrdua d’aigua, bàsicament, i no pas de greix.

I, sobretot, cal deixar-se assessorar sempre per un expert en nutrició.

Els complements nutricionals, un bon recurs per donar suport a les dietes d’aprimament

A l’entrevista que va fer per a etselquemenges, la doctora Montse Folch ens va comentar que els complements nutricionals són un bon recurs nutricional per mantenir més fàcilment el pes ideal i també per ajudar en situacions determinades, com durant la menopausa, en cas de colesterol… “La complementació nutricional m’apassiona; conèixer les virtuts dels diferents complements. En definitiva, la complementació i la nutrició estan relacionades estretament. M’agrada molt complementar la dieta quan cal prevenir constipats, o si hi ha una tendència a tenir problemes articulars, o en el cas de la menopausa… En necessitats especials en què podem veure una millora significativa”. Quan es vol perdre pes, la doctora Folch recomana, segons cada cas, “acompanyar la dieta amb algun complement nutricional, com ara la carxofa, per ajudar a depurar; la cua de cavall, rica en silici i amb efecte depuratiu i diürètic; la L- carnitina, que ajuda a mobilitzar els dipòsits de greixos…”.

A més, la nutricionista Blanca Galofré ens comenta que “he pogut constatar que, si la persona segueix una dieta equilibrada i l’acompanya de certs complements nutricionals durant un temps perllongat, la dieta és més eficaç. Per exemple, als pacients que es comprometen a fer exercici de manera continuada a més a més de la dieta, els recomano l’aminoàcid L-carnitina, perquè ajuda a oxidar els greixos, a eliminar-los i a utilitzar-los com a combustible. Així que recomano prendre’n cada dia entre quaranta o cinquanta minuts abans de fer esport”. Ara bé, per altra banda, quan la persona està seguint un programa d’aprimament però hi ha festes en què menja una mica més, o quan ja ha acabat la dieta i està seguint un programa de manteniment, acostumo a recomanar la Garcinia cambodgia, perquè ajuda a suprimir la gana i redueix la capacitat de l’organisme d’emmagatzemar greix en temporades en què es menja en excés, ja que inhibeix la capacitat del cos de convertir els hidrats de carboni en greixos. Normalment la recomano a les persones que estan fent una dieta de manteniment: 500 mg  mitja hora abans dels àpats amb un gran vas d’aigua”.

Requisits bàsics per a una alimentació més saludable

  1. Mastegueu molt bé els aliments.
  2. Planifiqueu el menú setmanal.
  3. Incorporeu aliments integrals: cereals integrals, llegums (3-4 cops/setmana).
  4. Mengeu verdura i/o amanida cada dia.
  5. Beveu força líquid (aigua, infusions, caldos vegetals, sucs naturals d’hortalisses i de fruites).
  6. Eviteu el cafè i les begudes estimulants.
  7. Eviteu els edulcorants artificials i feu ús dels endolcidors naturals, com les melasses de cereals.
  8. Mengeu quatre o cinc cops al dia i feu un bon esmorzar.
  9. Eviteu sopars copiosos.
  10. Si dineu fora de casa, prepareu-vos carmanyoles bones i saludables.

 

Jordina Casademunt

Jordina Casademunt
Nutricionista i especialista en comunicació en salut