Susana Boulton fa anys que va passar de la cosmètica convencional a la biològica. Té una llarga experiència tant com a esteticista, com en el camp de les ventes, assessorament i formació de grans marques de cosmètica biològica. Actualment col·labora amb els centres Psaging formant els seus assessors en cosmètica natural, però al mateix temps ha engegat un projecte personal: el Cosmetic Beauty Shopper, un assessorament complet i individual que dura unes tres hores i que té com a objectiu ensenyar, informar i assessorar sobre els cosmètics i el maquillatge bio més adequat per a cada persona. L’objectiu principal és donar a conèixer els beneficis de la cosmètica bio tant per a la salut d’un mateix com per a la del planeta.

Per què hem de canviar a la cosmètica natural?

Perquè la convencional és una cosmètica que presenta una composició amb substàncies químiques que són agressives per a la pell, per a l’organisme –perquè el fetge també absorbeix aquestes substàncies– i per al medi ambient. Hem de pensar que tot el que ens posem a la pell s’absorbeix i passa directament al torrent sanguini.

I la pell què nota si ens anem posant cremes convencionals?

És evident que hi ha pells més resistents que no tenen mai problemes de reacció i, en canvi, n’hi ha de més sensibles amb problemes d’al·lèrgies, reactivitat, sensibilitat, i també pells atòpiques… Per mi, el més important és el que passa internament si utilitzem productes convencionals, perquè anem absorbint petites quantitats de substàncies químiques que es van acumulant en l’organisme i que sobrecarreguen els òrgans. També externament veiem que la pell se’n ressent; cada vegada hi ha més pells sensibles fruit de l’aplicació de cremes convencionals.

Saps veure a primer cop d’ull si una persona utilitza cosmètica natural o convencional?

Sí. El que es nota només mirant és que una persona que utilitza productes biològics té la pell més suau, més lluminosa, més oxigenada i menys castigada. Tot i que també hi ha persones que utilitzen la cosmètica convencional i tenen el mateix resultat visualment perquè tenen una bona genètica.

Quin consell donaries a totes les persones que estan “enganxades” a la cosmètica convencional?

Principalment –per la meva experiència– seria un bon assessorament, és a dir, informar. Informar la clienta. Perquè hi ha moltes clientes que utilitzen cosmètica convencional que no tenen ni idea del que s’estan aplicant. Estan pagant per un producte amb un preu molt elevat, que té una imatge molt maca i que la representa una model –un reclam publicitari que atrau–, però en realitat no saben que aquest producte porta derivats del petroli, parafines, silicones, olis minerals

Per on comencem?

Primer de tot, si el que volem és utilitzar una cosmètica natural lliure de químics, la Susana ens recomana que ens fixem en l’etiquetatge i que comprovem que el producte tingui certificació ecològica. A partir d’aquí, podem trobar moltes marques, unes de més sofisticades i cares, i unes altres que són més per al dia a dia. Aquí us en recomanem algunes, tot i que n’hi ha moltes més.

Cosmètica de gamma alta

Dr. Hauschka. Diferents propostes per a diferents tipus de pell.

Dulkamara. Destaquen les sabes de bambú i la llet virginal com a productes estrella.

Farfalla. Conté ingredients innovadors. Tot i que no és gaire coneguda a casa nostra, és un referent en altres països europeus.

Cosmètica d’ús diari

Omeline. Una gamma nova de cosmètica bio que ha sortit aquest mes de setembre i que ofereix un producte de màxima qualitat (té un 95,88% d’ingredients biològics) a un preu molt assequible per a totes les butxaques.

Logona, Santé, neoBio. Són marques excel·lents d’alta qualitat a un preu molt bo.

Cattier. Gamma excepcional de productes fets amb argila.

El primer pas és informar, doncs.

Informar que hi ha un altre tipus de cosmètica que cuida la pell i que ajuda a activar els mecanismes d’autoregeneració cel·lular i, al mateix temps, que el producte està elaborat amb ingredients naturals, d’origen vegetal: extractes de flors, olis essencials… Llavors és important agafar consciència que t’estàs cuidant amb un producte més saludable per a tu i per al planeta. El més important és conscienciar.

A vegades es té la creença que els productes naturals no són efectius.

No és cert. El que fem és ajudar a activar els propis mecanismes de la pell per autoregenerar-se. És millor i més efectiva que la convencional!

Vols dir que la cosmètica convencional no ajuda a regenerar la pell?

De fet, tapa aquests mecanismes. La cosmètica natural no deixa de ser una nutrició per a la pell, un aliment. Per mi, utilitzar cosmètica convencional és com si pintessis una paret: el que fa és taponar, no deixa oxigenar la pell. Per exemple, no té res a veure utilitzar un sèrum fet de silicones que un sèrum d’oli vegetal. Visualment estàs fantàstica, però no és real; perquè tapes.

Com es canvia d’un producte que t’agrada i en el qual confies, però que té petroderivats, a un que no coneixes, però que és més adequat per a la salut de la teva pell? És difícil deshabituar-te.

Amb un bon assessorament i, sobretot, consciència. És el mateix que passa quan es fa el canvi de l’alimentació convencional a una alimentació lliure de pesticides. La gent s’informa, agafa consciència i decideix fer el canvi. Quan prens aquesta consciència de si realment vols viure d’una manera més saludable, només trobes aquesta opció.

Hi ha gent que ha utilitzat cosmètica convencional tota la vida i que n’està molt contenta i satisfeta.

Hi ha gent que ha utilitzat cosmètica convencional tota la vida i que no ha tingut mai cap problema. Hi ha gent, en canvi, que ha començat a tenir problemes i malalties i, després d’analitzar-ho, ha vist que la crema que es posava a la pell o els aliments que menjava contenien substàncies químiques que l’empitjoraven. Quan tens la informació és quan has de decidir: una cosmètica testada en animals i que utilitza derivats del petroli o una cosmètica no testada en animals i amb ingredients naturals afins a la pell.

Què és això del Cosmetic Beauty Shopper? En què consisteix?

En tota la meva experiència professional m’he adonat que hi ha molta gent que aparentment es cuida molt, però que no sap si el producte que es posa és el més adient per a la seva pell; no sap quins altres productes li poden anar millor. També em trobo amb moltes clientes que em demanen assessorament perquè han estat enganyades i mal assessorades i no han trobat el producte adient per a la seva pell.

La meva filosofia a l’hora d’assessorar és l’honestedat, i sobretot adaptar-me a les necessitats i situació econòmica de les clientes. No sempre els productes més cars són els millors. Avui, al mercat cosmètic trobem una gamma molt àmplia i extensa de productes i el més important és conèixer bé aquests productes i poder jugar amb el preu i la qualitat.

El meu assessorament sempre és personalitzat i comprèn tot el que és cura facial cosmètica: des de la neteja, el tònic, el sèrum, aprendre a fer-te un automassatge per regenerar i reafirmar la pell i després tenir una harmonia amb tot el que és el maquillatge bio.

Mirant la pell de la clienta, què diries o què faries?

Primer de tot, el que m’agrada és que la clienta m’expliqui el seu tractament habitual, el seu protocol de cura facial. Un cop tinc aquesta informació, li faig un diagnòstic de pell i li recomano els productes i el protocol que ha de seguir per millorar l’estat de la pell. En el teu cas, tens una pell seca que necessita nutrició. La tens molt fina i molt maca; està ben cuidada perquè es nota que et cuides per dins. Et recomanaria una llet netejadora feta amb olis vegetals que neteja en profunditat i que també hidrata, una crema nutrient que t’aporti tot el que la teva pell necessita, un sèrum d’olis vegetals (argània, rosa mosqueta, calèndula…) i sobretot un contorn d’ulls per nodrir i aportar elasticitat a aquesta zona tan fràgil.

Com fas un diagnòstic de pell?

És el primer que faig en l’assessorament. No utilitzo màquines, perquè a mi m’agrada observar, veure i tocar la textura de la pell, notar si és fina o gruixuda, com són els porus, l’elasticitat, el color. Un cop he fet l’anàlisi de la pell, pregunto a la clienta com es cuida, i finalment faig la recomanació dels productes que li aniran bé per al seu tipus de pell. D’aquesta manera, amb un bon assessorament, també sé que la clienta s’estalviarà molts diners, perquè no haurà d’anar provant els productes a cegues.

En quant de temps es noten els resultats?

Aproximadament en dos mesos. La pell es regenera en 28 dies i hi ha gent que en aquest temps ja s’ho nota. Però molta altra, quan canvia de la cosmètica convencional a la natural, té una reacció a la pell que és resultat d’una depuració de toxines que, en alguns casos, apareix en forma de granets, en d’altres, d’impureses, i llavors sempre recomano dos mesos per veure els resultats.

I ara parla’m del maquillatge. També ha de ser bio?

Sí. Perquè el maquillatge convencional també té substàncies tòxiques. Per exemple, un bon exemple és el dels pintallavis que contenen plom que ingerim cada vegada que ens els posem.

Maquillatge bio. Dura tant com el convencional?

La gent es pensa que el maquillatge bio no dura tant com el maquillatge convencional, i això no és veritat perquè els pigments per al color que s’utilitzen són naturals i s’extreuen de plantes i minerals.

Què més fas per saber quin maquillatge és el més adequat per a cada persona?

Faig un estudi morfològic de la persona per veure com té el rostre i quins colors li poden potenciar la seva bellesa natural, quines correccions es poden fer perquè es vegi millor i mantingui el seu aspecte, la seva personalitat. Es poden fer petites correccions, molt subtils, que potenciïn els ulls, els pòmuls, els llavis… A partir d’aquest estudi passem a mirar els colors. Primer de tot em fixo en els ulls, després en els cabells, i finalment en el vestuari. Els ulls, perquè a l’hora de buscar l’ombra hem de buscar un color que hi combini, que hi harmonitzi. Amb uns ulls verds com els teus, hi van bé els ocres, els marfils, els terres, els taronges, els malves…

 

Jordina Casademunt

Jordina Casademunt
Nutricionista i especialista en comunicació en salut