Montserrat Palacín és una dona propera, que explica les lleis de la biomecànica muscular de manera clara i amena. L’apassiona la seva feina. Va estudiar medicina amb la idea de fer-se metgessa naturista i, havent treballat ja en un centre de teràpies holístiques, va arribar a la Reeducació Postural Global (RPG) després de llegir Philippe Souchard, “un revolucionari de la fisioteràpia i la medicina”.

“A mesura que envellim, el cos ha de lluitar contra la gravetat i es va deformant, cosa que genera algunes molèsties o patologies”. L’RPG ajuda a “tractar i prevenir aquests problemes i, en alguns casos, pot arribar a curar hèrnies discals, tendinitis, contractures o mals hàbits posturals”.

Montserrat Palacín, metge i reeducadora postural global

Per què adoptem males postures?

Quan naixem som molt elàstics, però a mesura que anem envellint els músculs es van escurçant. La musculatura es va enrigidint d’una manera progressiva i aquesta rigidesa muscular comprimeix les articulacions, causa artrosi, crea tendinitis o hèrnies discals. A més, fer esport contribueix a escurçar la musculatura si no es fan estiraments.

Per quines causes?

És la lluita constant que el teu cos ha d’assumir contra la gravetat. Tu pensa que si jo ara em poso dreta, la línia de la gravetat ve a caure per davant dels turmells. És a dir, fa que jo estigui en tensió. Si jo em relaxés totalment i em deixés anar, cauria cap endavant. Per no caure, he de tenir uns músculs posteriors que m’erigeixin. I aquesta musculatura, per tant, està en tensió tota la vida i de tant treballar té un desgast. Això provoca que els músculs es vagin comprimint i escurçant per aquest estrès que pateixen, i aquest escurçament és irreversible.

Només el podem contrarestar una mica, reeducant-nos posturalment...

Cert! La Reeducació Postural Global (RPG) lluita contra aquest efecte de la gravetat −que fa que com més vells siguem, més pes i més rigidesa muscular tinguem− i, per tant, lluita contra l’envelliment. És a dir, manté els músculs elàstics d’una forma global. El principal benefici de l’RPG és allargar la musculatura estàtica perquè no ens encongim i no envellim muscularment. L’RPG se salta les lleis de l’envelliment muscular!

Montserrat Palacín, metge i reeducadora postural global

La importància de portar sabates anatòmiques

“Les sabates, de vegades, són un problema en el sentit que poden ser la causa de l’escurçament dels tendons del peu, i si duem massa taló, ens predisposem a tenir desviaments de la columna vertebral”, diu la Dra. Montserrat Palacín. “Les sabates de taló són el futur de l’artrosi de genoll i de grans molèsties passats alguns anys”. Com haurien de ser les sabates? “Les sabates han de tenir forma de peu. El peu és més ample de davant que de darrere. I, en canvi, les sabates que trobem a les botigues són més amples de darrere que de davant”, destaca Palacín. “Per anar bé, les sabates no haurien de ser ni molt planes, ni amb massa taló, i haurien de respectar la morfologia del peu sense estrènyer-lo ni forçar-lo a adoptar postures estranyes. La clau és buscar comoditat i demanar sabates anatòmiques. El dia que vulguem anar a ballar o a un casament, ens podem permetre un extra, però per al dia a dia cal buscar sabates que respectin els peus, que aguanten tot el nostre pes”, conclou Palacín.

BIBLIOGRAFIA

  • “El cuerpo tiene sus razones” de Thérèse Bertherat
  • “Philippe Souchard. Diálogos con un maestro” de Montserrat Palacín
  • “The China Study” (Estudio Campbell)
Exercicis com el ioga van bé per allargar la musculatura?

Sí. De fet, el ioga o fer uns estiraments globals actius ja és boníssim per als músculs, perquè els allarga i va bé contra aquest escurçament per culpa de la gravetat. Però l’RPG és necessària quan tenim dolor, contractures o molèsties. El ioga, per exemple, allarga la musculatura però no hi ha coneixements de biomecànica al darrere. És a dir, el ioga no et solucionarà una lesió. Si tens una lesió, posem per cas, a la quarta lumbar, hauràs de fer RPG, si et vols recuperar.

El cos té memòria? Pot ser que hagis tingut un accident, molt d’estrès o visquis un moment psicològic de molta pressió –i estiguis tens− i això faci que fins i tot quan estiguis dormint no et relaxis, que dormis en una postura rígida?

Sí, passa en algunes ocasions. Evidentment, els músculs –sobretot els de la part superior del cos− són molt emocionals. És a dir, si has tingut un accident de cotxe no et relaxaràs. El primer que tindràs és un bloqueig inspiratori i una tensió dels trapezis. El trapezi, per exemple, és un múscul molt emotiu. El tríceps sural (el tou de la cama) no és emotiu. Però els músculs de la part superior, a mesura que anem cap al cap, ho són, i evidentment l’estrès no els va gens bé.

Esclar...

I després, les noves professions són terrorífiques. Ara passem massa hores asseguts davant l’ordinador, amb els braços estesos picant el teclat. Jo crec que hem tirat enrere en el temps i hem tornat a la quadrupèdia, tal com estaven els primats, perquè ja no anem drets. Avui dia, tots acabem amb cifosi lumbar. De tanta estona que passem asseguts, la musculació es deteriora a causa de la sedestació. Apareixen, també, molts problemes de cintura escapular i de cervicals, fruit de la postura d’estar asseguts picant sobre l’ordinador. Estar així asseguts durant la major part del dia és una quadrupèdia encoberta. És una professió nefasta per als músculs, la d’oficinista!

Llavors, tenir una bona higiene postural és importantíssim!

Ja ho crec! Serveix per evitar malalties o molèsties! No podem tenir una bona salut muscular si no tenim una bona postura. I no podem mantenir una bona postura si els músculs estàtics estan rígids. És a dir, si tu veus una persona encorbada és perquè li tiben els músculs estàtics. La bona postura ve condicionada per l’estat de la teva musculatura. La medicina occidental diu que la mala postura la causa la debilitat muscular, però hi ha més factors. Per exemple, una postura amb cifosi: els metges encara raonen que es produeix perquè els músculs espinals estan dèbils. I envien la gent a fer musculació. Això és un gran error. Si tu tens aquesta postura és perquè et tiba algun múscul per davant. I el que caldria fer és allargar aquest múscul que tiba. D’això se n’encarrega l’RPG.

Montserrat Palacín, metge i reeducadora postural global

Quines malalties pot prevenir la Reeducació Postural Global?

En pot curar, fins i tot! Hèrnies discals, tendinitis, artrosi, els dolors, les contractures, els problemes de postura en general. A més, l’RPG també tracta vertígens, l’escoliosi, migranyes, problemes dels músculs oculomotors, entre d’altres.

“L’envelliment i la força de la gravetat provoca rigidesa i escurçament muscular”

Si algú té una hèrnia discal, què caldria fer?

L’RPG mirarà de retornar la longitud necessària a cada múscul i corregirà deformitats o lesions. I ho farà a poc a poc i de manera global, perquè no val estirar només un múscul i provocar l’escurçament o la contracció d’una zona que també caldria treballar. Els músculs funcionen per cadenes i cal fer estiraments globals i simultanis. Aquí és on entra la figura del terapeuta, format en RPG, que ajuda a estirar els músculs que un mateix no pot abastar.

En el cas d’una hèrnia discal, caldria descomprimir la zona que està aixafant el disc lumbar, cosa que farà que el múscul que oprimeix el disc deixi d’estar tan rígid. L’RPG es basa en postures i és un mètode preventiu de l’artrosi, que també es forma a causa de la rigidesa muscular.

La nostra salut va canviant amb l’edat. Quines mesures hauríem de prendre per evitar problemes musculars?

D’entrada, si hi ha dolor o un problema d’escoliosi o cifosi, s’ha de tractar. Si notem molèsties o dolor, vol dir que hi ha un problema important i seria aconsellable que un terapeuta format en Reeducació Postural Global ho veiés. Normalment els terapeutes formats en RPG són metges o fisioterapeutes que han ampliat la seva formació. Si no hi ha dolor i es tracta només d’una deformitat muscular, amb l’estirament global actiu ja n’hi haurà prou. Els estiraments globals actius no són tan cars com una visita amb un terapeuta, perquè és un treball en grup, que es fa en acadèmies com la CTG o l’escola ISMET. Fas algunes classes en grup i després pots practicar les postures a casa i prevenir lesions i dolors. A més, també venen molts llibres sobre estirament global actiu i recomano llegir-ne i practicar-ne a casa.

Montserrat Palacín, metge i reeducadora postural global

Quins altres petits detalls podem canviar per no fer mal al nostre cos i millorar la postura?

Alguns problemes d’escurçament muscular o mala postura vénen pel calçat que portem! Les sabates han de tenir forma de peu, han de ser anatòmiques! No pot ser que la sabata ens desviï els dits, perquè s’escurça el tendó i apareixen llagues i els galindons als peus. Els talons, d’altra banda, deformen la musculatura i causen artrosi de genoll en moltes dones. Caldria dur sabates anatòmiques i fer esport i estiraments actius, amb visites a un terapeuta format en RPG. Aquests mals posturals tenen tots el mateix origen: rigidesa muscular i escurçament dels músculs! Això genera dolor, problemes i malestar!

Parlem una mica sobre alimentació i salut. De quina manera conceps la nutrició?

Com a metge naturista que sóc, dono molta importància a la nutrició. De fet, em vaig iniciar en el món de la Medicina -i més tard vaig ampliar els meus coneixements amb la Medicina Naturista de manera autodidacta- gràcies a que a la meva família teníem tendència a tenir problemes d’estómac. El meu avi va tenir un càncer d’estómac, el meu pare tenia úlceres d’estómac i a mi sempre em feia mal l’estómac, de petita. En aquell moment vaig pensar que estudiaria medicina, amb la intenció de ser metge naturista en el futur. Als 18 anys un metge naturista em va canviar la dieta i des de llavors que sóc vegetariana. No he tingut cap més problema estomacal.

Caram!

Un llibre que recomanaria a tothom que volgués aprofundir i comprendre millor com ens afecta la nutrició a la salut és The China Study de Collin Campbell, que ara ha estat traduït a l’espanyol. Aquest llibre diu com prevenir el càncer, com prevenir les malalties degeneratives i n’explica la causa: l’excés de proteïna, i jo hi afegiria sobretot cuinada a altes temperatures. És un estudi que argumenta que amb la ingesta de proteïna vegetal ja n’hi ha prou per cobrir les nostres necessitats i que podem prescindir perfectament de la proteïna animal o n’hauríem de limitar molt el consum.

 

 

 

Laura Basagaña
Laura Basagaña

Periodista

  @LauraBasagana