La cosmètica bio és una tendència que cada vegada té més adeptes. A França, Alemanya, Dinamarca, Regne Unit i a Itàlia ja fa temps que està molt instaurada entre els consumidors. De fet, els estudis de mercat confirmen un creixement de la cosmètica ecològica d’un 31% anual al mateix temps que hi ha més persones que es qüestionen el que es posen a la pell.

La cosmètica ecològica busca reprendre el culte a la bellesa mitjançant productes obtinguts de la naturalesa que respecti tant les persones com el medi ambient. Els pioners en aquesta tendència són Alemanya, França i Suïssa. Afortunadament, l’oferta de cosmètics ecològics a Catalunya i a la resta d’Espanya és cada vegada més àmplia: Logona, Santé, Farfalla, Urtekram, Dr. Hauschka, I+M, Dulkamara, Florame, Ypsophilia, AquaBio, són algunes de les principals marques que trobem als centres especialitzats.

Etiqueta: com t’interpreto?

L’INCI és la nomenclatura internacionals dels ingredients de cosmètica. És una regla establerta per la Food and Drug Administration (FDA) a principis dels vuitanta que obliga als fabricants a enumerar els ingredients en les etiquetes dels cosmètics, apareixent en la seva forma llatina i enumerats segons la seva quantitat de més a menys, en forma descendent. Aquesta declaració d’ingredients ha de ser complerta i exhaustiva de tal manera que hi estiguin tots els ingredients, des dels emulgents fins als conservants. L’objectiu és que el consumidor tingui una mínima orientació ja que quantes més substàncies naturals estiguin enumerades als primers llocs, més natural serà el producte.

D’aquesta cosmètica sí que me’n refio!

Falsos “bio” a la cosmètica

Fa uns quants anys els productors d’aliments ecològics van alçar la veu davant el creixent nombre de “falsos bio” que apareixia entre la indústria alimentaria convencional. A partir d’aquell moment es va crear una legislació a nivell europeu per tal que el consumidor tingués clar la procedència del producte que escollia; si era o no ecològic. En el cas de la cosmètica, però, encara no disposa d’una legislació que reguli aquest sector i, per tant, qualsevol fabricant pot utilitzar l’etiqueta frontal del producte per posar reclams com “amb àloe vera” o “100% natural” quan, en realitat , si ens fixem en l’etiqueta de darrera on hi ha l’INCI, la presència d’ingredients naturals es troben al final de la llista, no arriben ni al 2% i la pràctica totalitat del producte és d’origen sintètic. Per tant, sempre es recomana que el consumidor llegeixi l’etiqueta de darrera del producte i que no es deixi atraure pel reclam de l’etiqueta frontal donat que és on el fabricant aprofita per atraure al consumidor.A l’etiqueta de darrera apareixen els ingredients de major a menor presència, per tant, l’ingredient que figuri en primera posició serà el que es trobi en major percentatge i el que menys conté serà el que aparegui al final de la llista.

“A l’etiqueta de darrera apareixen els ingredients de major a menor presència.”

Marques del mercat amb segell ecològic

  • Farfalla-Demeter, BDIH i Natrue
  • Dr. Hauschka – BDIH i NaTrue
  • Weleda – NaTrue
  • Logona – BDIH
  • Santé – BDIH i NaTrue
  • Aquabio – BDIH
  • NeoBio- BDIH y Eco Control
  • I+M – cosmètica bio
  • Florame – Ecocert, Cosmebio
  • Cattier – Ecocert, Cosmebio
  • Dulkamara – CPAEN-NNPEK
  • Ypsophilia- CPAEN-NNPEK

Els avals de certificació. Garantia Bio.

Tot i que no existeix cap normativa que detalli els requisits que ha de complir un cosmètic per ser considerat natural, els fabricants de cosmètica es sotmeten als criteris d’empreses privades de certificació, que garanteixen el caràcter natural o ecològic dels cosmètics. Primer de tot, els cosmètics ecològics han de presentar un segell amb la certificació ecològica. Actualment els principals organismes certificadors europeus de cosmètics ecològics són Ecocert i Cosmebio a França, BDIH a Alemanya, Demeter o Soil Association al Regne Unit. Els criteris utilitzats per aquestes entitats per atorgar la certificació són similars. Actualment, algunes d’aquestes associacions europees estan treballant per establir uns estàndards comuns en el projecte COSMOS-standard . També trobem el segell NATRUE, que persegueix un doble objectiu. Per una banda vol crear una legislació europea que reguli la utilització dels termes natural i biològic en matèria de cosmètica i, per altra banda, establir una certificació de qualitat a nivell mundial, amb la transparència com a principi bàsic. En el cas d’Espanya, trobem les marques de cosmètica bio Dulkamara i Ypsophilia que porten un segell de certificació ecològic CPAEN-NNPEK emès per l’organisme de control de la producció ecològica de Navarra, el primer organisme oficial que certifica l’origen ecològic dels ingredients en cosmètica. Una altra marca molt coneguda és la de Jasön, aquesta presenta ingredients ecològics en la seva formulació certificats pel QAI (Quality Assurance International), associació independent que garanteix l’autenticitat dels ingredients d’agricultura ecològica

Per a més informació de productes cosmètics biològics:

Informació cedida per:

Associació Vidasana.

Jordina Casademunt

Nutricionista i especialista en comunicació en salut

  @Jordinacasa   @jordinacasa
Jordina Casademunt

Ara pots demanar cita amb la
Jordina Casademunt a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic