Enguany també ens proposem aprendre a comprar millor. Sovint, el preu és el primer element que tenim en compte quan ens decantem per un producte i no per un altre quan som davant de les lleixes de la botiga o súper on comprem. No llegim les etiquetes i, com que no ens agrada passar-nos mig matí a la botiga, anem agafant com autòmats i seguint unes rutines molt difícils de canviar com, per exemple, agafar per defecte una marca, sempre la mateixa, la que ja es gastava a casa dels pares. Però aturar-nos un moment davant les lleixes ens pot aportar molta informació, moltíssima! I, al capdavall, salut. Aquest any, amb l’obertura del supermercat Obbio al carrer Muntaner, organitzem rutes gratuïtes per ensenyar a comprar als nostres lectors. Però, més enllà d’aquestes rutes, ara que comença l’any, suggereixo que ens proposem aprofitar millor el menjar que ja tenim comprat, evitant, per exemple, que certs aliments que no ho necessiten passin per cap cadena de fred.

Refrigerator full of food

Els dimecres, quan recullo la cistella ecològica, sempre trio quina verdura de les que hi ha cuinaré per al sopar del mateix dia. Aquell bròquil formós de Santa Teresa, collit al matí mateix, no viurà cap hora de nevera perquè el cuinaré directament. La diferència amb un bròquil de supermercat, que fa una setmana que és en un calaix de la nevera, és bestial.

Què no hem de guardar a la nevera?

Els nostres experts i equip ho tenen clar:

  • Els tomàquets: provenen de regions subtropicals on no coneixen el fred. A la nevera pateixen, i això els fa perdre aroma i gust.
  • L’alfàbrega: de la mateixa manera que els tomàquets, a l’alfàbrega li agrada la calor. Per això, es panseix abans d’hora si la posem a la nevera.
  • Les patates: val més guardar-les a les fosques en un lloc fresc. Ha de ser a les fosques, perquè sinó es tornen verdes i llavors tenen més nivell de solanina i poden ser dolentes.
  • Alls i cebes: també val més conservar-los fora i sobretot no deixar una ceba mitja oberta a la nevera. Guardar mitja ceba oberta és nociu, perquè es desprenen els compostos sulfurats i es fa malbé. Així que, quan l’enceteu, cuineu-la tota.
  • L’alvocatsi els compreu al punt, tampoc volen nevera. A l’hora de comprar-ne, convé que no estiguin massa tous ni massa durs. Idealment, l’alvocat madurat a l’arbre conté més vitamines i antioxidants. De fet, hi ha l’evidència científica que els continguts de nutrients de l’alvocat els determinen la varietat, l’època de collita, el temps de maduració, etc. Si no ens queda més remei que comprar alvocats una mica verds, sempre els podem madurar a casa. Per fer-ho, els podem posar en una bossa amb cítrics o amb un plàtan, que encara n’accelerarà més la maduració.

Sí, però…

  • L’enciam, m’explica l’ambientòloga Montse Reus, si li treus les fulles i el neteges, es guarda molt millor. I si fa mandra, també va bé guardar-lo amb el tronc immers en una mica d’aigua (com si fos una flor) i a la nevera.
  • Albergínia: com que és un aliment delicat, convé manipular-la amb cura i refrigerar-la fins que us la mengeu. És aconsellable mantenir-la aïllada de la resta de fruites i verdures, ja que reacciona amb l’etilè produït pels altres vegetals i es fa malbé abans.

És bo aprofitar l’hivern per mantenir a temperatura ambient molts dels aliments que mengem. Una verdura, insisteixo, collida del dia i que no ha passat per cap cadena de fred serà molt més ben rebuda pels teus fills que no pas una bossa de pèsols o mongetes congelades, ja trossejades i buides de gust i nutrients.

*Cerqueu aquests aliments a la secció “El rebost” i en descobrireu moltes coses més.

Núria Coll
Núria Coll

Directora d'Etselquemenges.cat, Soycomocomo.es, la Consulta nutricional d'Etselquemenges.
Creadora del Cómo Como Festival