Estem vivint una època amb un bombardeig constant i sostingut d’estímuls que ens alteren i que es manifesten en trastorns del descans i l’estat d’ànim: agitació, nerviosisme, ansietat i insomni, que, si se sostenen en el temps, acaben afectant el sistema immune. I, ara més que mai, no ens ho podem permetre.

yoga calma posta de sol

Tots hem constatat algun cop la relació directa que hi ha entre el sistema nerviós i les defenses: Quants cops ens hem posat malalts després d’un període de molta feina o d’una època d’exàmens?

Quina connexió hi ha entre el sistema nerviós i l’immune?

Davant de situacions que representen un gran desafiament –psicològic o físic–, el cos activa el sistema de supervivència i prepara una resposta ràpida i efectiva per fer front a aquest estímul que ens desequilibra.

La resposta activa el sistema nerviós simpàtic i desencadena una cascada de neurotransmissors i hormones –l’adrenalina, la noradrenalina i el cortisol– i n’anul·la d’altres –la serotonina i la dopamina– amb l’objectiu de canalitzar tota l’energia del cos i cancel·lar les funcions “no essencials”. Però què passa quan aquest estat d’alarma no és puntual sinó que es manté en el temps?

L’alliberació continuada de cortisol inhibeix la resposta immunitària del cos i ens fa més vulnerables a processos infecciosos. D’aquesta manera, l’estratègia de supervivència del cos se’ns gira en contra i redueix l’efectivitat del sistema immune. Al mateix temps, el dèficit de serotonina i dopamina desencadena estats de depressió i ansietat i inicia, així, un cercle sense fi.

La importància de cuidar l’intestí, el nostre segon cervell

De la mateixa manera que els estats estressants ens alteren el sistema immune, també afecten els intestins i la microbiota. I és que els intestins i el cervell mantenen una comunicació constant mitjançant hormones, neurotransmissors i el nervi vague.

Davant d’estats d’ansietat i nerviosisme com l’actual, l’intestí allibera substàncies proinflamatòries que accentuen la permeabilitat intestinal i que, alhora, desequilibren la microbiota i faciliten que entrin bacteris i tòxics a l’intestí, i això fa que el sistema immune sigui menys efectiu.

Un cicle que no para i que hem de cuidar

L’eix cervell-intestí-sistema immune està íntegrament relacionat i té una relació de reciprocitat molt estreta. Cal cuidar aquests tres puntals de la salut amb la mateixa intensitat.

Cuidar l’alimentació i, de retruc, la salut de la microbiota és clau per mantenir la salut global. Hem de rebaixar els aliments estimulants i tòxics –cafè, te, alcohol i tabac–, i eliminar els aliments processats i els sucres refinats, que promouen estats de disbiosi intestinal. A més, hem de potenciar una dieta rica en fibres prebiòtiques amb fruites i verdures de temporada i aliments probiòtics, com fermentats i lactis.

També cal cuidar la salut emocional amb consells tan senzills com aquests:

  1. Mantenir la ment activa amb activitats com llegir, cuinar, pintar…
    Busqueu un moment cada dia per dedicar-vos-el; encara que només siguin deu minuts!
  2. Mantenir el contacte social amb amics i familiars, encara que sigui digitalment
    Parlen de distanciament social, però volen dir distanciament físic! Ara més que mai, no ens hem de sentir sols.
  3. Practicar exercici físic de forma regular
    Ajuda a reduir l’estrès i produeix endorfines que generen relaxació i benestar.
  4. Aprendre a controlar les emocions
    Cerqueu eines per calmar l’estat anímic com el ioga, la meditació o l’atenció plena.
  5. Buscar un son reparador
    L’estrès sostingut redueix els nivells de serotonina i, de retruc, els de melatonina. Si us costa agafar el son, el complement Melatonina de la casa Santiveri serà un gran aliat. Si el problema és que no teniu un son reparador, els principis actius del complement Sueño de la rosella, la valeriana i la passiflora us ajudaran a aconseguir un son natural i profund.

No només cal arribar a tot, sinó que cal arribar-hi bé!

Però la clau és rebaixar l’agitació i el nerviosisme, i augmentar la calma. Per compensar el dèficit de serotonina, l’hormona de la felicitat, el triptòfan és un gran aliat, ja que n’és un percussor natural. La casa Santiveri, pionera en alimentació saludable i complementació natural, ens presenta Triptòfan amb vitamina B6, que uneix els beneficis del triptòfan amb els de la vitamina B6 per ajudar a fer que el sistema nerviós funcioni com cal.

Els probiòtics també són una de les estratègies més innovadores quan hi ha un dèficit de serotonina. Els bacteris de Florase Ansia actuen com a psicobiòtics sintetitzant triptòfan, amb la qual cosa ajuden a recuperar els nivells normals de serotonina amb l’ajuda de l’Hericium i la Griffonia, dues plantes medicinals que aporten altres percussors de la serotonina.

I finalment, l’Ashwagandha, coneguda popularment com a ginseng indi, ajuda a mantenir els nivells normals d’energia i vitalitat. El complement Positive, amb safrà i Ashwagandha, ajuda a mantenir l’estat d’ànim i el benestar mental.