L’aigua de coco es forma mesos després de l’obertura natural de les flors i és una beguda típica del Brasil. També molts esportistes en prenen com a beguda isotònica. Al Brasil es pot trobar en formats diferents fàcils de dur a sobre i de prendre mentre fem esport, i fins i tot la podem trobar al carrer; hi ha gent que ven l’aigua de coco directa dels cocos verds i que va amb un aparell per posar-la directament en una ampolla de plàstic perquè sigui més fàcil de portar.

Què té l’aigua de coco que la fa tan interessant per als esportistes?

La Juliana Marin és nutricionista especialitzada en fisiologia esportiva i és del Brasil. Ens explica que l’aigua de coco és rica en sodi, potassi, clor i en menor quantitat magnesi, calci i fòsfor. Els esportistes en prenen com a beguda isotònica. Ens comenta que hi ha força estudis que suggereixen que l’aigua de coco pot servir per tenir una bona reposició electrolítica en diverses situacions, com durant o després de l’exercici, a la platja o en dies de calor intensa.

En el cas de l’exercici, diu la Juliana, la hidratació no només ha de ser pel volum perdut sinó també pels electròlits com el sodi que es perden en la suor. A més de rehidratant, el que es veu en la pràctica és que l’aigua de coco té avantatges en relació amb altres begudes isotòniques industrialitzades perquè no causa nàusees, sensació d’inflor a l’estómac i, a més, es pot consumir en gran quantitat. A més, no conté ni sucres afegits, ni edulcorants, ni conservants. És una beguda cent per cent natural que ens proporciona la mateixa natura.

cracked coconut with splashing water

Una bona reposició d’aigua i electròlits perduts és extremament important per millorar la funció cardiovascular, la termoregulació, retardar la fatiga i els dolors musculars. Tot i que l’aigua és una bona opció, normalment són molt més recomanables les begudes anomenades isotòniques, que tenen una mescla de carbohidrats i electròlits, perquè ajuden a millorar la reposició de líquids de manera més ràpida que no pas l’aigua. S’ha vist que l’aigua de coco és un gran isotònic i s’ha comprovat que pot ser una ajuda per rehidratar i reemplaçar el líquid perdut. També té propietats antioxidants que poden ajudar a neutralitzar l’excés de radicals lliures.

Què és l’aigua de coco?

S’extreu dels cocos verds que encara no estan madurs i correspon a la part líquida del nucli de la fruita del coco (de l’endosperma). Quan el coco madura, aquesta part líquida es va tornant més sòlida i fibrosa i es converteix en la carn de coco que coneixem tots. L’aigua de coco té un perfil nutricional excel·lent que el fa recomanable per a esportistes i no esportistes.

Què conté l’aigua de coco?

És rica en vitamines del grup B, minerals i oligoelements com zinc, seleni, iode, manganès, aminoàcids, enzims, antioxidants i fitonutrients, i minerals com potassi i magnesi. Conté pocs carbohidrats, és baixa en calories i gairebé no té greix. 

Entre els molts efectes de l’aigua de coco destaca l’efecte alcalinitzant sobre el cos, que pot ajudar a corregir els efectes acumulatius de l’acidificació com a resultat de la dieta o d’un excés d’exercici físic. L’aigua de coco té una composició similar a la del plasma sanguini, fet que la fa excepcional.

Entre els beneficis principals de l’aigua de coco destaquen:

  • Gran hidratant. Gràcies al fet que és molt rica en aigua i electròlits. Ajuda a augmentar el rendiment esportiu i és cardioprotector (perquè té molt potassi i magnesi). Millora la circulació.
  • Antiinflamatòria. És molt rica en enzims i això ajuda a reduir processos inflamatoris.
  • Normalitza la glucèmia. Ajuda a equilibrar la glucosa en sang i els nivells d’insulina gràcies als enzims que conté.
  • Reforça el sistema immunitari. Gràcies al fet que és molt rica en vitamines, minerals i oligoelements, antioxidants i que conté un principi actiu antimicrobià anomenat monolaurina.

Més informació sobre l’aigua de coco:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/11/27/coconut-water-ultimate-rehydrator.aspx

http://www.consumer.es/web/es/alimentacion/aprender_a_comer_bien/deporte/2010/06/25/193944.php

Jordina Casademunt

Jordina Casademunt
Nutricionista i especialista en comunicació en salut