El sabor del card és delicat i lleugerament amarg. El seu atractiu més gran és la seva textura polposa un cop cuit; per això he triat una salsa amb crema vegetal de civada que li proporciona gran suculència. El toc de nou moscada dóna un gust alhora dolç i picant, amb efecte relaxant i pura inspiració per conquerir l’amor.

La planta del card és originària de la conca mediterrània i ja era molt coneguda i apreciada per grecs i romans per les seves propietats culinàries. El card té molta aigua, poques calories i una aportació molt interessant de sofre i potassi. Conté, com la carxofa, un suc amarg anomenat cynarina, un principi actiu que estimula el funcionament de la vesícula biliar, i evita així la formació de càlculs biliars a més de produir un efecte diürètic i depuratiu que ajuda a descongestionar el fetge. Però el que més s’aprecia del card és que es tracta d’un aliment excel·lent quan no toleren bé les fècules, com en el cas de diabetis, ja que conté inulina, un tipus de fibra soluble que ajuda a regular el pas dels sucres en sang. Una curiositat més; de la mateixa manera que la carxofa, la flor del card conté el ferment lab o quimosina, capaç de quallar la llet.

En general, per aprofitar les virtuts del card es pot cuinar de moltes maneres o consumir fins i tot cru. És una verdura molt agraïda; el seu sabor mai és dominant i en canvi aporta una textura exquisida a qualsevol plat. Segons la llegenda, Enric VIII era un gran apassionat del card, fins a tal punt que el degustava a totes hores, amb una passió desproporcionada. Possiblement, el card no és excessivament compatible amb els temps moderns, ja que requereix una mica de dedicació per netejar-lo i coure’l, però val la pena perquè és una verdura deliciosa i amb molts beneficis. Cal netejar retirant amb un ganivet les zones externes més dures de les penques, com si es pelessin, i descartar les fulles petites, que s’han de tallar a trossos. Un consell: perquè no es posin negres submergiu-les, a mesura que les netegeu, en aigua freda amb llimona.

El coneixement de la nou moscada és antic, ja que els romans la utilitzaven com a espècia i planta medicinal i també com a encens. És el fruit de l’arbre Myristica fragans de fulla perenne i procedent de les Illes Morucas, a Indonèsia. La medicina ayurvèdica també la recomana en cas de mal alè, mal de cap i febre; al seu torn els metges àrabs la van considerar un bon estomacal (encara avui es fa servir com a carminatiu) i un interessant afrodisíac. M’agradaria destacar, entre les seves moltes propietats terapèutiques, que augmenta l’acetilcolina cerebral i podria ser un complement interessant en persones amb Alzheimer i per afavorir les funcions cognitives com l’aprenentatge i la memòria. L’efecte sobre els neurotransmissors fa que s’hagi recomanat com un sedant en general en casos d’ansietat o estrès, o sigui, per dormir plàcidament o combatre l’insomni, prepareu-vos una infusió relaxant i afegiu-hi un pessic de nou moscada.

No he pogut resistir-me a fer una salsa amb crema vegetal. Normalment no en faig servir, però són un bon substitut de les nates d’origen animal, sense lactosa ni colesterol i aporten una cremositat i sabor molt delicats. Cuinar per als nostres éssers estimats és una manera magnífica de demostrar amor cap a ells i cap a nosaltres mateixos; així que, per assegurar-nos el triomf en una ocasió especial, li he donat el toc final amb llevat nutricional i gratinant el plat suaument. No oblideu que el llevat nutricional és una font excel·lent de fibres, proteïnes completes i, sobretot, una de les fonts més riques en el complex de vitamines del grup B, a més és un producte altament nutritiu i deliciós, pur i net, sense residus de processos industrials i amb un sabor que recorda al parmesà, però més suau. La barreja ha quedat deliciosament amorosa!

La recepta

Ingredients:

  • 1 card (alternativa: conserva de qualitat amb denominació d’origen)
  • 1 gra d’all picat
  • Oli de sèsam bio

Salsa cremosa i gratinat

  • 200 ml de crema vegetal de civada
  • 1 c.p. de nou moscada ratllada o en pols
  • Llevat nutricional

Preparació

  1. Peleu i renteu les penques del card i talleu a trossos d’uns 5 cm. Bulliu cobrint d’aigua amb un pessic de sal marina, durant uns 45 m o fins que estiguin tendres (depèn del tipus d’aigua). Reserveu.
  2. Daureu el gra d’all ben picat en una mica d’oli de sèsam i afegiu-hi la crema vegetal. Escalfeu la salsa amb la culleradeta de nou moscada fins que s’espesseixi una mica i aboqueu per sobre del card en una safata per a forn. Poseu-hi força llevat nutricional i gratineu fins a aconseguir un color daurat ben bonic.

Que en gaudiu,

Molta salut!

Cristina Arroyo

Cristina Arroyo
Tècnica en dietètica i nutrició, naturòpata, assessora nutricional i cuinera saludable