El nap és un aliment quasi tan antic com la humanitat. De fet, hi ha indicis que fins i tot abans que existís l’agricultura ja es consumien tant les fulles com l’arrel dels naps silvestres. Els grecs i els romans en van millorar les varietats silvestres i en van estendre el cultiu per tot Europa, on va ser l’aliment bàsic durant segles, fins que l’arribada de la patata americana al segle XVIII va desplaçar-lo quasi completament. És tota una llàstima perquè el nap supera la patata, i de molt, en quantitat i qualitat de vitamines i minerals.

Les principals propietats nutricionals del nap

El nap és una hortalissa amb un valor calòric molt baix (24,7 kcal per 100 grams), el 90% del seu pes és aigua i té un contingut baix en hidrats de carboni. Tanmateix, és una bona font de fibra (quasi el 3% del pes) i de vitamines i minerals. Convé distingir entre les propietats nutritives de l’arrel i de les fulles.

  • Ric en vitamina C: l’arrel del nap aporta una quantitat important d’aquesta vitamina antioxidant (23 mg per 100 grams) però les fulles encara en contenen més. La Vitamina C és essencial per al bon funcionament de l’organisme perquè intervé en moltes reaccions metabòliques. Les propietats antioxidants de la vitamina C són capaces de prevenir l’activitat negativa dels radicals lliures que produeixen l’envelliment del cos.
  • Font de vitamina B9 (o àcid fòlic): intervé en la producció de glòbuls vermells i blancs, en la síntesi de material genètic i en la formació dels anticossos en el sistema immune. També és molt important que se’n prengui durant l’embaràs perquè es pugui desenvolupar correctament el tub neural del fetus, sobretot durant les primeres setmanes de gestació. El contingut de Vitamina B9 de les fulles és superior al de l’arrel.
  • Ric en provitamina A (o betacarotè): l’arrel quasi no en conté, mentre que les fulles tenen un contingut elevat en aquesta vitamina antioxidant imprescindible per al bon estat de la retina i la pell, entre d’altres.
  • Alt en calci: les fulles del nap són especialment riques en aquest mineral (41 mg per 100 grams d’aliment) i a més conté magnesi, que és molt important perquè s’absorbeixi bé. Les fulles de nap són molt útils durant l’etapa de creixement i també per prevenir els efectes de l’osteoporosi, tal com ens indica la nostra especialista en aquest article.

Els principals efectes del nap per a la salut

Efectes beneficiosos:

  • 1. Són antioxidants i ens ajuden a prevenir l’envelliment:

Els naps (tant l’arrel com les fulles) són rics en vitamines antioxidants (com la C i els betacarotens), contenen clorofil·la (les fulles) i compostos de sofre que ajuden a bloquejar els efectes perjudicials dels radicals lliures. A més, aquests antioxidants també desenvolupen un efecte protector enfront de les malalties cardiovasculars.

  • 2. Ajuden a regular la funció intestinal:

El seu contingut en fibra, tan soluble com insoluble, li confereix propietats lleugerament laxants. A més, la fibra ajuda a reduir el nivell de colesterol en sang i és un factor protector del càncer de colon. La fibra soluble té efectes probiòtics, és a dir, es converteix en un substrat idoni per al creixement de la flora intestinal.

Efectes negatius:

Convé tenir en compte, però, un parell d’efectes negatius en cas de malalties concretes:

  • 1. Pot interferir en l’absorció de iode per part de la tiroides:

Tot i que el consum habitual de nap no provoca cap problema en aquelles persones que tinguin un funcionament normal de la glàndula tiroides, es recomana a les persones que tenen hipotiroïdisme que evitin menjar naps crus, ja que poden interferir en l’absorció del iode.

  • 2. Poden contribuir a la formació de càlculs renals:

Les persones amb predisposició i tendència a formar càlculs de ronyó d’oxalat de calci han d’anar en compte si en prenen perquè els naps contenen àcid oxàlic, que poden formar aquests compostos insolubles a l’intestí.

Els canvis vitals del nap segons la medicina tradicional xinesa

El nap és, segons la medicina tradicional xinesa, un aliment de naturalesa tèrmica neutra, de sabor dolç i amargant alhora. Millora la circulació de l’energia del cos, ajuda a mobilitzar i reconstruir la sang, alleuja la tos, ajuda a eliminar els mocs i altres acumulacions d’humitat del cos.

El compostos ensofrats que conté ajuden a desintoxicar l’organisme. Generalment s’utilitzen en cas d’indigestió i per tractar afeccions del pulmó, incloent problemes bronquials, asma i problemes dels sinus nasals.

Les fulles verdes dels naps són excepcionalment riques en vitamina A, clorofil·la i altres substàncies antioxidants que ajuden a depurar el fetge.

Escull, cuina i guardada correctament el nap

A l’hora de triar els naps el millor és triar els de mida petita o mitjana, de pell llisa, arrodonits, ferms i pesats en relació amb la mida. Si els comprem en menats, els colls han de tenir una aparença fresca de color verd i les fulles han d’estar fresques, no pansides.

Si en volem aprofitar tant l’arrel com les fulles, el millor és que quan arribem a casa, tallem les fulles i guardem les dues coses en bosses separades a la nevera. L’arrel es renta i es raspalla (no cal pelar-los perquè a la pell hi ha la majoria de les vitamines i minerals a més de la fibra).

Les fulles es poden cuinar de forma similar a com es faria amb els espinacs.

Cultiu ecològic, proper i de temporada:

Procureu adquirir productes de km 0, és a dir, de pagesos de proximitat. I si són ecològics millor, especialment si en voleu consumir les fulles, ja que són les més exposades als tractaments amb insecticides. A Catalunya hi ha algunes varietats pròpies de nap com és el nap negre de muntanya, que és un tubercle usat tradicionalment a l’escudella. És més fi i saborós que les altres varietats de naps i destaca per la intensa pell negra que contrasta amb la part de dins, tan blanca.

Les millors receptes amb nap

Avui veurem dues receptes que utilitzen el nap com a remei molt efectiu per eliminar les mucositats, fer baixar la febre i induir a la sudoració, que és també adequat per als infants.

Receptes extretes del llibre Tratamientos naturales al alcance de todos. Sentido común, ciencia y filosofía oriental, de les nostres especialistes Olga Cuevas i Lucía Redondo.

Te de nap per eliminar mucositats

Ingredients

  • 1 nap
  • gingebre fresc
  • tamari (salsa de soja de llarga fermentació)
  • aigua calenta

Ratlleu tres cullerades soperes de nap. Afegiu-hi ½ culleradeta de postres de gingebre fresc rallat i unes gotes de salsa de soja. Aboqueu dues tasses d’aigua ben calenta sobre la barreja dels ingredients. Beveu-vos-ho com més calent millor. Després és recomanable anar-se al llit i tapar-se amb una manta. Cal prendre’n dues vegades al dia mentre hi hagi molèsties.

Nap amb mel per la tos

Talleu una rodanxa d’un dels extrems d’un nap cru. Buideu-ne la part central, ompliu-la de mel, tapeu-la amb la rodanxa tallada i el col•loqueu al centre d’un recipient en posició vertical. Deixeu-lo allà tota la nit. Preneu el líquid que es va formant.

Està especialment indicat per a la tos i la bronquitis.

El que no has d'oblidar del nap

El nap és una hortalissa de tardor-hivern que ens proporciona una bona font de vitamina C i B9 just en l’època que més la necessitem. Les fulles contenen calci en abundància.

Montse Reus
Montse Reus

Dietista i Ambientòloga

  @montsevolutiva   @montsereusdietista