Quan les temperatures baixen i comença el canvi de temps, no només cal adequar l’armari amb roba d’abric, sinó també preparar el cos i el rebost.

Avui us oferim set consells per escalfar l’organisme que us ajudaran a sobreviure al fred:

  1. Cuineu plats calents

Fins fa quatre dies, menjàvem moltes amanides, gaspatxos i cremes fredes, preparacions lleugeres i fresques per combatre la calor, però quan arriba el fred, tots aquests plats deixen una sensació fred al cos i hem d’optar per tot el contrari: sopes i cremes, estofats, saltats, vapor…: preparacions calentes i menjars de cullera que aportin calor a l’organisme.

Cuinar no vol dir bullir-ho tot més del compte! Recordeu que és important respectar els temps de cocció dels aliments per poder-ne conservar les propietats. Quan diem que cal prioritzar els aliments cuinats, ens referim senzillament que no siguin crus o freds de la nevera.

És cert que tothom és diferent i que, per tant, la individualització és clau! Si sou persones molt caloroses, fins i tot a l’hivern, podeu optar per preparacions més neutres o fredes; però si sempre teniu les mans i els peus freds, necessitareu aliments i preparacions que us ajudin a escalfar-vos.

Un truc: si us ve molt de gust prendre amanides, podeu combinar aliments crus i cuits; de manera que quedi una amanida tèbia. Podeu barrejar, per exemple, ruca i brots variats amb saltat de pastanaga, col llombarda i xiitake o amb bròquil escaldat quatre minuts o carbassa al forn.
  1. Incorporeu aliments rics en hidrats de carboni d’absorció lenta

Les verdures i hortalisses de temporada (carbassa, pastanaga, xirivia o remolatxa), els tubercles (patata, moniato), els llegums i els cereals integrals aporten hidrats de carboni d’absorció lenta que permeten que l’organisme pugui generar energia i escalfor progressivament.

A més, son aliments que permeten fer moltíssimes receptes saludables i calentes, ideals en aquesta època de l’any. Vet aquí alguns exemples:

  • Crema de carbassa i xirivia amb gingebre
  • Estofat d’azukis amb verdures
  • Sopa de mill i pastanaga
  • Moniato al forn amb saltat de kale i xiitake
  • Hamburgueses d’arròs integral i llenties

  1. Els fruits secs, l’snack ideal

Castanyes, ametlles, avellanes, nous… Els fruits secs són ideals en aquesta època de l’any, perquè amb poca quantitat aporten més calories i, per tant, ajuden a produir més calor.

Però no us espanteu! Recordeu que més calories no necessàriament vol dir engreixar-se! Això depèn, en gran mesura, del tipus d’aliment i la seva qualitat i de com és la nostra alimentació al llarg del dia; i concretament els fruits secs són aliments rics en greixos saludables, proteïna, minerals, vitamines i fibra que ens sacia, i no engreixen. De fet, els estudis científics més recents demostren que consumir entre 30-50 g de fruits secs no només no engreixa, sinó que pot contribuir al contrari.

  1. Guardeu la fruita fora de la nevera

A l’estiu, guardem les fruites a la nevera perquè aguantin més temps, però ara a l’hivern, prendre les fruites fredes refreda el cos. Val més guardar-les en un bol a temperatura ambient.

A més, si sou fredolics també podeu optar per prendre la fruita calenta en forma de compota o saltar-la amb oli de coco i canyella per treure-li la fredor.

  1. Passeu-vos a les infusions i begudes calentes

Quan fa fred, és probable que costi més beure aigua, però no hem d’oblidar que és molt important estar hidratat. Una bona estratègia és prendre infusions o brous que ens ajudin a mantenir la temperatura corporal i que ens mantinguin hidratats al llarg del dia.

Per a més comoditat, podeu endur-vos un termos a la feina per beure durant la jornada.

  1. No us oblideu de les espècies!

Les espècies lleugerament picants són unes grans aliades quan canvia el temps, perquè ajuden a mobilitzar l’energia cap a les extremitats i, així, evitar la sensació de fred. Parlem del gingebre, el pebre negre, el curri, l’all, la canyella o el clau.

 Les podeu incorporar a les infusions o les podeu afegir en pols als plats, com, per exemple, en un saltat de verdures, curris o salses.

  1. Feu exercici físic de manera regular

L’esport és un dels millors energitzants! Ajuda a activar la musculatura i a generar calor. Busqueu una activitat física o esport que us agradi i exerciteu el cos de manera regular.

A més, també podeu començar a fer canvis en els hàbits diaris com, per exemple, evitar les escales mecàniques o els ascensors i pujar a peu.

 

Gina Estapé

Dietista, creadora de myhealthybitesblog.com i graduada en Publicitat i relacions públiques

Gina Estapé

Ara pots demanar cita amb la
Gina Estapé a La Consulta de l´Ets
936 338 063 Correu electrònic