El mar és un dels protagonistes de la nostra cultura; sempre present, d’una forma o altra; un element indispensable per a la salut que ens nodreix, ens cuida i ens acompanya.

El silenci blau com a font de benestar

Ara que entrem a l’estiu és un bon moment per acostar-s’hi i submergir-nos-hi; dins les seves aigües, dins la seva bellesa. Ara bé, quan diem submergir, no ens referim només a posar-nos ulleres i tub i a gaudir de la riquesa subaquàtica, no. El mar el podem fruir de moltes formes diferents, tant dins com fora de l’aigua. En aquest article us vull proposar dues maneres de viure’l que tenen repercussions positives per al benestar físic, mental, emocional i espiritual.

Un estudi pioner dels professors Jo Burton i Jules Pretty per a Environmental Science and Technology (2010) va mostrar que l’activitat a la natura, prop de l’aigua, millora l’autoestima, estimula la confiança en un mateix i aixeca l’ànim, concretament, ja que redueix la tensió, les emocions que ens fan sentir malament i la depressió. Llegir això no ens hauria d’estranyar, ja que tothom, més o menys, té sensacions positives quan acosta al mar.

Exercici aquàtic: el gimnàs blau

Si us agrada l’esport, us proposo fer exercici físic dins l’aigua. Ara que fa tanta calor i sortir a córrer o en bicicleta es fa una mica feixuc per les altes temperatures, us recomano, com en diuen els anglòfons, entrar al “blue gym”; és a dir, al gimnàs blau. Fer exercici al mar és molt estimulant i més senzill, ja que el pes de la persona queda reduït en un 90%, cosa que disminueix la tensió a les articulacions. A més, augmenta la resistència cardiovascular, la força i la flexibilitat.

Els estudis demostren que, encara que ens sembli que no fem tant d’esforç i que no és tan intens, en realitat, cremem les mateixes calories. A més, contribueix a rehabilitar els muscles i articulacions en procés de curació, i fins i tot la pressió de l’aigua ajuda a fer treballar els pulmons.

“L’exercici blau”, com s’anomena l’activitat física relacionada amb el mar, entén el potencial dels espais aquàtics naturals a l’hora d’estimular i millorar la salut i el benestar, a la vegada que augmenta la consciència de la gent pel que fa als problemes del mar –contaminació ambiental, acústica, lumínica, excés de plàstics…–, que tenen conseqüències directes en la vida global del planeta i, de retruc, en tots nosaltres.

Atenció plena a prop del mar

Com deia abans, una de les coses boniques i interessants és que gaudir del mar no és només entrar-hi. Ser-hi a prop, sense tocar-lo, també aporta molts elements interessants per a la salut. I, a més, si ho fem amb consciència, els beneficis encara seran més grans. Practicar mindfulness amb el so del mar en un estat de presència conscient ens farà viure experiències de benestar personal d’un grau molt elevat. A més, és bo fer aquesta activitat fora de la temporada estival, ja que la massificació dels espais naturals en època de vacances crea distraccions per poder gaudir-ne de manera adient A l’estiu, busqueu moments com la sortida del sol, o el capvespre, quan la calor és menys sufocant i hi ha molta menys gent. La resta de l’any, és un luxe tenir aquests espais gairebé en exclusiva.

Si podeu seure a la platja, en una roca a pocs metres d’on trenquen les ones, o fins i tot dalt d’un penya-segat, on la vista es perd i es difumina en l’horitzó blavós, l’experiència serà molt més intensa.

El so del mar té unes característiques molt importants a l’hora de procurar-nos estones de benestar i connexió amb nosaltres mateixos. Això sí, hem de buscar dies, o nits, en què el mar estigui tranquil, sense gaire onatge, ja que l’espetec de les onades enrabiades per un mar de fons o amb molt de vent no ens tranquil·litzarà; tot al contrari. Cal buscar mars calmats. Caroline M. Hägerhäll, en el seu estudi Human Physiological Benèfics of Viewing Nature (2015), va explicar com les melodies subtils que ens regala un mar en calma ajuden molt a rebaixar l’estrès i l’ansietat, així com a alentir, també, el ritme cardíac. Escoltar activament aquestes melodies té un efecte directe en la ment; ajuda a crear un silenci molt terapèutic, molt eficaç a l’hora de reduir el soroll dels pensaments.

Els beneficis del mar

Abans de compartir un exercici per integrar els sons de la natura per al benestar personal, apuntaré alguns elements importants per tal de ser més conscient del que passa quan ens acostem al mar.

  • L’exposició al sol –de forma moderada i en hores en què els rajos no incideixin directament– és font de vitamina D, que ajuda a regular la quantitat de calci i fosfat del cos, molt important per tenir ossos, dents i muscles sans. Aquesta vitamina té una influència directa en el sistema immunològic, la salut intestinal i el benestar mental, tal com apunta el sistema nacional de salut britànic (2018).
  • El magnesi és un mineral molt present al mar i que el cos necessita per funcionar correctament. Hi ha persones que no el poden digerir bé, i el fet que a través de la pell pugui accedir a les cèl·lules fa que un bon bany ens en proporcioni una bona dosi.
  • Les algues, ja sigui de forma comestible o a través de banys o teràpies, també aporten molts minerals, vitamines i proteïnes. Ens en podem aprofitar quan no tinguem el mar a prop.

Exercici de meditació vora el mar

Exercici pràctic d’atenció plena vora el mar

Què hem de fer perquè el so del mar ens aporti la calma, la salut i la plenitud que necessitem?

  1. Primer de tot, hem de buscar un lloc on ens puguem acomodar, amb tota la grandiositat del mar davant nostre, i començar a respirar lentament, sempre pel nas.
  2. Hem de mantenir la mirada a l’horitzó, sentir l’ara i l’aquí. La respiració ha de ser cada vegada més lenta i més profunda i, a poc a poc, tancarem els ulls mentre la imatge del mar es va tornant borrosa fins al punt que la foscor dels ulls clucs ens connecti amb nosaltres mateixos. Buidarem el cap de pensaments, sobretot dels que ens distreuen de poder gaudir plenament del present.
  3. Amb la respiració lenta i profunda, sentint com l’abdomen creix quan inspirem i decreix quan expirem, ens fixarem en els sons que ens arriben. Mirarem d’identificar-los tots, dels més forts als més subtils, siguin quins siguin, mirant d’on venen: del davant, del darrere, de la dreta o l’esquerra… Quan els hàgim sentit, identificat i situat tots, ens centrarem en el mar; en les ones. En fixarem en les que trenquen a l’esquerra, a la dreta, davant nostre… Pararem atenció a les intensitats, a l’escuma, a les pedretes que s’emporta el corrent… i analitzarem com ens fa sentir tot això.
  4. Amb la respiració, visualitzarem com si, en inspirar, portéssim el mar a dins. Inspirarem i sentirem com la seva vibració, el seu so, entra dins el nostre cos i deixarem que vagi on necessiti. El cos és intel·ligent i ho sap. No hem de fer res, només obrir la porta perquè entri, i observar sense cap intenció. Observarem on va, com ens fa sentir, i ens regalarem tota l’estona que puguem; com més temps, millor ens sentirem.
  5. Quan acabem, farem una respiració profunda per sentir tot el cos, i abans d’obrir els ulls, ens tornarem a escoltar; com ens sentim, com estem. I ho podem comparar amb l’estat inicial abans de fer l’activitat.
  6. Abans de moure’ns, podem agrair al mar la seva companyia i pensar un moment en com n’és d’important per al nostre benestar.

 

Edgar Tarrés
Edgar Tarrés

Creador d’experiències “mindful travel”

    @edgar.mindfulkit