Masia

Fa trenta anys, l’alimentació macrobiòtica encara era molt poc coneguda dins la nostra societat, però en Salvador Sala, fundador de l’empresa ja n’experimentava els beneficis, i per això va decidir emprendre i comercialitzar-ne alguns productes. Inicialment va començar en un garatge, però ràpidament va anar creixent de forma regular i sostenible.

Amb el temps, però, l’empresa s’ha anat adaptant al món global i, progressivament, hi ha hagut una fusió entre els beneficis d’aquesta dieta amb la forma i la realitat del present.“Hi ha hagut una adaptació a la societat i al lloc on ens trobem i una fusió amb l’estil de vida de les persones”, explica l’Eloi Sala, fill del fundador i un dels responsables actuals de Vegetalia.

D’aquesta manera, Vegetalia innova constantment amb els productes que fa i busca integrar-hi el màxim d’aliments locals. Per exemple, del tempeh, que és originari d’Indonèsia, van decidir fer-ne una varietat a partir de cigrons per tal d’utilitzar un producte més proper. “La gent d’aquí estem més adaptats i acostumats als aliments que creixen naturalment a la zona i, per tant, aquests sempre seran més orgànics i saludables per a nosaltres. En aquest cas el cigró té els mateixos beneficis que el tempeh original i, a més, és un producte local”.

Hort

 

Durant aquests trenta anys, els productes bàsics de Vegetalia, com el tofu, el tempeh i el seitan, han evolucionat i se n’han fet variacions. La base i l’essència segueixen sent les mateixes, però ara aquests aliments també es fan servir com a base per crear altres plats cuinats amb molts més ingredients. Alguns exemples serien el tofu a la planxa i mediterrani, o la paella de quinoa, que és una integració d’un producte més llunyà però amb una recepta d’aquí.

Des que es va crear l’empresa, han sorgit moltes tendències innovadores entorn de l’alimentació saludable, i Vegetalia n’ha tingut en compte especialment una: el crudiveganisme. L’empresa és conscient que cuinar per sobre dels 45 ºC comença a destruir alguns nutrients, i per això cada vegada aplica tècniques sanitàries com la pascalització (sense tants alts i baixos de temperatura) perquè l’aliment sigui el més viu possible i ens aporti el màxim de riquesa orgànica.
A més, fa uns anys van llançar una línia de productes crudivegans, com xips de kale, galetes salates i fruita seca activada, entre d’altres.

L’Eloi Sala explica que els seus productes i elaboracions sorgeixen a partir de l’observació i els coneixements entorn del que és més saludable per a les persones i, partir d’aquí, busquen adaptar-se i ser coherents. No només pel que fa al producte, sinó també a l’empresa.

Una empresa coherent i sostenible amb visió de futur

Vegetalia és molt més que un producte al supermercat, és una empresa basada en un espai natural que segueix una coherència amb tot el que fa, i això és una part molt important de la seva evolució. Busquen ser coherents amb el producte, l’empresa, les persones, les energies i recursos, el lloc on són… Si ets coherent, ho has de ser amb tot”, i per això Vegetalia vol ser-ho en totes les dimensions. L’empresa s’ha adaptat per ser tan autosuficient com sigui possible a partir de l’ús d’energies.

Internament, durant aquests trenta anys Vegetalia ha apostat molt per la satisfacció dels treballadors i ha avançat cada cop més cap a una organització més cocreada per a totes les persones que formen l’empresa. És a dir, han creat una organització transversal en què tothom ocupa un lloc essencial dins l’organisme. Així, cada persona pot sentir l’empresa com a seva i pot cocrear el seu espai per ser escoltada.

Externament, cada cop busquen apropar-se més als clients finals perquè puguin saber qui hi ha darrere del seu logotip. Les persones cada vegada busquem més coherència amb la nostra alimentació, ja que som més conscients de la importància que té en la salut, i ens preocupem més de què mengem, què comprem, d’on provenen els productes i qui hi ha al darrere. Davant aquesta consciència creixent, l’empresa vol respondre amb transparència i comunicar-se de manera directa i sincera amb les persones a través de les xarxes socials.

Natura

 

A més, disposen d’un espai que es pot visitar i tenen “El turó dels sentits”, un espai enmig de la naturalesa i al costat de l’empresa que, en col·laboració amb el Parc de les Olors, proposa una connexió directa amb la natura a través del que ells anomenen “El sender terapèutic”, format per diferents elements com plantes aromàtiques, pinyes, palla, argila, troncs o fulles, en què intervenen tots els sentits (s’hi pot fer una passejada descalços!) i on organitzen trobades i activitats per a petits i grans.

Gina Estapé
Gina Estapé

Dietista-nutricionista i creadora de l'Instagram i el blog My Healthy Bites.

    @myhealthybites